Mobiilivarmenteen käyttö ja irtisanominen

Näin käytät ja tarvittaessa irtisanot mobiilivarmenteen yrityksen liittymältä.
Tämä ohje on yritysasiakkaille Näytä kuluttaja-asiakkaiden ohje

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka voidaan liittää matkapuhelinliittymän sim-korttiin. Löydät alta ohjeet mobiilivarmenteen käyttöönottoon, käyttöön ja irtisanomiseen.

Mobiilivarmenne on tilattavissa niin kuluttaja- kuin yritysliittymiinkin. Voit ottaa mobiilivarmenteen käyttöön yrityksesi matkapuhelinliittymälle tai työsuhdeliittymällesi, mikäli yritys ei ole estänyt palvelun käyttöönottoa.

 

Huom! Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti.

Miten mobiilivarmennetta käytetään?

Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelinnumerosi sivuston sitä kysyessä ja sen jälkeen puhelimeesi henkilökohtainen tunnuslukusi.

Telia Mobiilivarmenteen käyttöönoton edellytykset:

  • liittymän omistava yritys ei ole kieltänyt mobiilivarmenteen käyttöönottoa liittymiltään
  • käyttäjän henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti (ensitunnistus tehdään käyttöönoton yhteydessä)
  • käyttäjä on vähintään 13-vuotias
  • käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus (HETU)
  • mobiilivarmennetta tukeva sim-kortti (kortissa on eID-tunnus)

Huom! Jos käytössäsi ei ole mobiilivarmennetta tukevaa sim-korttia, katso SIM-kortin tilaus- ja vaihto-ohje.

Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Käyttöönottoon tarvitset Telian puhelinliittymän ja verkkopankkitunnukset.  Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää, että henkilötunnus on Väestötietojärjestelmässä.

  • Käyttäjän on noudatettava erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Telia Mobiilivarmenteen tunnusluku eivät ole muiden kuin käyttäjän itsensä käytettävissä.
  • Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Kun otat käyttöön Telia Mobiilivarmenteen, henkilöllisyytesi todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista. 

ota mobiilivarmenne käyttöön

Voit estää, irtisanoa, lopettaa tai sulkea Mobiilivarmenteen käytön yrityksesi matkapuhelinliittymältä tai työsuhdeliittymältäsi yritysasiakaspalvelumme kautta.

Häirinnänestokoodin avulla varmistut siitä, ettei puhelimeesi tule tunnistuspyyntöjä esimerkiksi siksi, että joku näppäilee vahingossa kirjautumisen yhteydessä numeronsa väärin.

Häirinnänestokoodi on valitsemasi salasana, joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistuksen yhteydessä. Kun häirinnänestokoodi on käytössä, puhelimeesi ei voi lähettää tunnistuspyyntöä ilman koodia, joten et saa aiheettomia tunnistuspyyntöjä. Koodi auttaa myös varmistamaan, ettet vahingossakaan valtuuta ulkopuolisia kirjautumaan palveluihin henkilöllisyydelläsi.

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinnointi onnistuvat helposti tekstiviestein, jotka lähetetään numeroon 15011:

  • Ota häirinnänesto ensimmäistä kertaa käyttöön lähettämällä viesti ESTO valitsemasi koodi (esim. ESTO veturi1). Koodi voi olla enintään 10 merkkiä pitkä, eikä se saa sisältää ääkkösiä.
  • Jos haluat häirinnäneston pois käytöstä, lähetä viesti ESTO 0.
  • Jos haluat häirinnäneston uudelleen käyttöön, lähetä viesti ESTO.
  • Jos haluat muuttaa koodin toiseen, lähetä tekstiviesti ESTO uusi koodisi (esim. ESTO raitiovaunu2).
Tunnusluku unohtui

Jos unohdit mobiilivarmenteesi tunnusluvun ja varmenne lukkiutui, saat sen takaisin käyttöön tekemällä rekisteröinnin uudestaan netissä verkkopankkitunnuksilla.

Tee rekisteröinti

Mobiilivarmenne vanheni

Mobiilivarmenne on kerrallaan voimassa 5 vuotta. Jos mobiilivarmenteesi on vanhenemassa, se täytyy rekisteröidä uudelleen. Muistutus mobiilivarmenteen uusimisesta tulee tekstiviestillä noin 1 kk ennen sen vanhenemista.

Rekisteröi varmenne uudelleen

Rekisteröinti ei  onnistu

Jos mobiilivarmenteen rekisteröinti ei onnistunut, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Useimmissa tapauksissa auttaa, kun odotat noin viisi minuuttia, käynnistät puhelimen uudelleen ja kokeilet sitten uudestaan. Myös eri nettiselaimen käytöstä voi olla apua. 

Mobiilivarmenne ei toimi, mikäli liittymään on kytketty tekstiviestin lähetys- tai vastaanottoestoja. 

Huom! Liittymän omistava yritys on saattanut estää Mobiilivarmenteen aktivoimisen liittymiltään. Käännythän tarvittaessa yrityksenne liittymäasioista vastaavan tahon puoleen. 

Millainen liittymän tarvitsee olla?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä kuluttaja- että yritysliittymiimme. Palvelu ei ole saatavilla prepaid-liittymiin.

Missä puhelinmalleissa Mobiilivarmenne toimii?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.

Toimiiko Mobiilivarmenne Yhteys Multin kanssa?

Mobiilivarmenteen voi liittää pääliittymään. Rinnakkaisliittymälle ei voi kytkeä Mobiilivarmennetta eikä sen kautta voi käyttää pääliittymän Mobiilivarmennetta.

Maksaako Mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?

Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.

Kuka vastaa Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Mitä henkilötietoja palveluntarjoajalle välitetään tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin tapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa, kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja, voit keskeyttää tapahtuman.

Miten Mobiilivarmenteen tunnusluku vaihdetaan?

Tämä riippuu puhelinmallista:

  • iPhone: Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.
  • Android-puhelimet: Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 7 -puhelimet: Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 8 -puhelimet: Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.
  • Symbian-laitteet: Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.
Olen liittymän käyttäjä, mutta en omistaja. Voinko käyttää Mobiilivarmennetta?

Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön liittymässäsi myös silloin, jos olet liittymän käyttäjä mutta et omistaja.

Voiko yritys estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä, yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai yritysasiakaspalvelussa.

Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Arvioimme ja valvomme tarjoamiemme palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Hyväksymämme varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Yritysmyynti

Yhteydenotto

Varaa soittoaikaJätä yhteydenottopyyntö

0200 20 300

Ma–pe 8–16

(94 snt/puhelu + 54 snt/alkava min, alv 0 % +mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)

Paikalliset yritysmyyjät

Asiantunteva apu yrityksesi laitteiden ja palveluiden hankintaan.
 

Tutustu yritysmyyjiin

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat kätevästi karttanäkymässä.
 

Etsi lähin Telia Kaupan yrityspiste