Liittymän käytön rajoittaminen ja estot

Tämä ohje on yritysasiakkaille. Näytä kuluttaja-asiakkaiden ohje.

Pääkäyttäjänä voit asettaa liittymille palvelukohtaisia estoja esimerkiksi maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin soittamiselle. Estojen avulla vältät yllätykset esimerkiksi matkoilla ja pidät liittymien laskut hallinnassa. Jos olet yritysliittymän käyttäjä, käänny yrityksesi liittymäasioita hoitavan henkilön puoleen.
 
Käytössäsi ovat seuraavat estopalvelut:

  • palveluviesti- ja palvelunumeroestot
  • lähtievien ja saapuviden puheluiden sekä viestien esto
  • tiedonsiirron käytön esto kotimaassa tai ulkomailla
  • mms-viestien esto
  • paikannusesto
  • Telia ID -esto
  • numeron näytön esto
  • soitonsiirtoesto.
  1. Kirjaudu asiointipalveluun yritysasiakkaana. Kirjaudu
  2. Valitse ylävalikosta Liittymät ja laitteet ja sieltä Matkapuhelinliittymät ja mobiililaajakaistat.
  3. Etsi ja valitse haluamasi liittymä painamalla liittymätietojen riviä.
  4. Valitse Muokkaa estoja ja rajoituksia.
  5. Valitse haluamasi estot ja tallenna muutos vielä sivun alaosassa olevan Vahvista-painikkeen kautta. Estot astuvat heti voimaan.

Palvelunumeroita koskevia soitonestoja on eri laajuisia, joista voit valita tarpeisiisi sopivimman.

Aikuisviihdepalveluiden esto (P4)

Aikuisviihdepalveluiden esto estää puhelut aikuisviihdepalveluihin.

Estettyjä ovat 07001-, 07003-, 07004- ja 07009-alkuiset numerot.

Ajanvietepalveluiden esto (P3)

Tällä voit estää puhelut ajanvietepalveluihin (esim. TV-äänestykset ja chat-palvelut). 

Estettyjä ovat 07000-, 07005-, 07007- ja 07008-alkuiset numerot.

Lisäksi ajanvietepalveluiden estoon sisältyy aikuisviihde-esto (P4).

Asiointipalveluiden esto (P2)

Tällä voit estää puhelut asiointipalveluihin (esim. hyväntekeväisyyslahjoitukset). Asiointipalveluiden esto ei kuitenkaan estä puheluita yritysnumeroihin, kuten Kelaan tai Verotoimistoon.

Estettyjä ovat 02098, 02099, 0600- ja 0602-alkuiset numerot sekä osa 100-alkuisista numeroista.

Lisäksi asiointipalveluiden estoon sisältyvät ajanvietepalveluesto (P3) ja aikuisviihdepalveluesto (P4).

Yleishyödyllisten palveluiden esto (P1)

Tällä voit estää puhelut yleishyödyllisiin palveluihin (esim. taksi). Yleishyödyllisten palveluiden esto ei kuitenkaan estä puheluita yritysnumeroihin, kuten Kelaan tai Verotoimistoon.

Estettyjä ovat numerot 118 ja 20208 sekä 0100-, 0200-, 02020-, 02022-, 02023-, 0300-, 0601- ja 0900- alkuiset numerot, sekä osa 100-alkuisista numeroista.

Lisäksi yleishyödyllisten palveluiden estoon sisältyvät asiointipalveluiden esto (P2), ajanvietepalveluesto (P3) ja aikuisviihdepalveluesto (P4).

Lue lisää palvelunumeroista Viestintäviraston sivuilta.

Palvelunumeroihin tehtäviä viestiestoja on eri laajuisia. Palveluviestiestot rajoittavat tekstiviestiliikennettä sekä estävät myös maksullisten ladattavien sovellusten tilaamisen ja mobiilimaksamisen. Estoja on neljää eri luokkaa, joista voit valita tarpeisiisi sopivimman.

Aikuisviihdepalveluiden esto (T4)

Aikuisviihde-esto estää viestit ja mobiilimaksamisen aikuisviihdepalveluihin.

Estettyjä ovat 178- ja 179-alkuiset numerot (17xxx).

Ajanvietepalveluiden esto (T3)

Tällä voit estää puhelut ja maksut ajanvietepalveluihin (esim. TV-äänestykset ja chat-palvelut).

Estettyjä ovat 170-, 171-, 172-, 173-, 174-, 175- ja 177-alkuiset numerot.

Lisäksi ajanvietepalveluiden estoon sisältyy aikuisviihdepalveluiden esto (T4).

Asiointipalveluiden esto (T2)

Tällä voit estää puhelut ja maksut asiointipalveluihin (esim. hyväntekeväisyyslahjoitukset). 

Estettyjä ovat 16-alkuiset numerot.

Lisäksi asiointipalveluiden estoon sisältyvät ajanvietepalveluesto (T3) ja aikuisviihdepalveluesto (T4).

Yleishyödyllisten palveluiden esto (T1)

Tällä voit estää viestit ja mobiilimaksamisen yleishyödyllisiin palveluihin (esim. taksi). 

Estettyjä ovat 13-alkuiset numerot. 

Lisäksi estoon sisältyvät asiointipalveluiden esto (T2), ajanvietepalveluesto (T3) ja aikuisviihdepalveluesto (T4).

Lue lisää palvelunumeroista Viestintäviraston sivuilta.
 

Puhelut

Voit estää lähteviä ja saapuvia puheluita kolmella tavalla:

  • Estä kaikki lähtevät puhelut: Liittymällä soittaminen on estetty, mutta puheluihin voi vastata.
  • Estä vastaaminen: Liittymään saapuviin puheluihin ei voi vastata. Varmista esimerkiksi se, että et joudu maksamaan vastaanottomaksuja ulkomailla.
  • Sulje liittymä tilapäisesti: Suljettua liittymää ei voi käyttää, eikä sinulla ole pääsyä liittymänhallintaan. Liittymää sulkiessasi sinun on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksilla.

Huom! Puhelujen rajoittaminen vaikuttaa myös soitonsiirtoihin. Soitonsiirtoa ei voi kytkeä, jos se on ristiriidassa aktivoidun rajoituksen kanssa tai päinvastoin. Eli soitonsiirto ei onnistu, jos olet estänyt esimerkiksi kaikki tulevat tai lähtevät puhelut.

Viestit

Voit estää lähteviä tai saapuvia tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen
  • Estä vain tekstiviestien lähettäminen
  • Estä vain tekstiviestien vastaanottaminen

Voit estää ja sallia lähteviä ja saapuvia puheluita sekä tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä kaikki saapuvat ja lähtevät puhelut ulkomailla.
  • Estä myös tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen ulkomaisessa verkossa
  • Estä lähtevät ulkomaanpuhelut.

Salli soitot ainoastaan oleilumaan puhelinnumeroihin (esim. Suomesta vain suomalaisiin, Saksasta vain saksalaisiin numeroihin).

Estä myös tekstiviestien lähettäminen ulkomaisesta matkapuhelinverkosta.

Roamingviesti-esto estää saapuvat ja lähtevät tekstiviestit puhelimen ollessa ulkomaisessa matkapuhelinverkossa.

Data roaming -esto estää tiedonsiirron ulkomailla. Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti.

Roaming-esto estää kaiken puhe-, viesti- ja nettiliikenteen ulkomailla.

Tiedonsiirron esto estää tiedonsiirron ja multimediaviestien liikenteen. Puhelut, piirikytkentäinen data ja tekstiviestit toimivat normaalisti.

Numeron näytön esto estää oman numerosi näkymisen soittaessasi toiseen matkapuhelimeen kotimaassa.

Voit myös muuttaa liittymäsi salaiseksi, jolloin tietojasi ei löydy hakupalveluista. Voit myös estää muiden soittajien numeroiden näkymisen omassa puhelimessasi. Numeron näytön esto ei peitä numeroa tekstiviestistä. Eston toimivuus ulkomailla riippuu operaattorin käytännöstä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16