Kiinteistövalvonta välittää valvonta- tai hälytystietoa järjestelmän ja valvontakeskuksen välillä. Kiinteistöjärjestelmiä voivat olla palo-, rikos-, kiinteistöautomaatio-, erilaisiin mittauksiin tai kamera/kulunvalvontaan liittyvät laitteistot. Valvontakeskus on yleensä siihen erikoistunut 24/7 palveluntarjoaja; joskus tieto välitetään käyttäjälle tai kiinteistön ylläpitäjälle. Hälytys- ja valvontatieto on yleensä kriittistä tai muuten tärkeää tietoa, jonka välittyminen halutaan varmistaa. Tiedon välittymättä jääminen saattaa aiheuttaa merkittäviä vahinkoja.
Kiinteistövalvontakäytössä lankaliittymää käytetään yleensä melko vanhoissa laitteissa, joissa ratkaisu on jäänyt käyttöön lähinnä siksi, että laitetoimittaja on poistunut markkinoilta tai uuden järjestelmän hankkimista on lykätty. Lankaliittymäperusteiset hälytysjärjestelmät välittävät tietoa yleensä soittamalla, mittauskäyttöön tarkoitetut soittavat auki piirikytkentäisen datasiirron (modeemi). Vanhimmat laitteet käyttävät äänitaajuuskomentoja.
Hälytys- tai valvontakäytössä on aina ensin käännyttävä laitetoimittajan puoleen ja kysyttävä, millaisia vaihtoehtoja järjestelmän liittämiseen on olemassa.
Useimmat hälytysjärjestelmät ovat GSM-pohjaisia, jolloin lankaliittymä korvataan GSM-moduulilla ja liittymällä. Liittymä on usein asiakkaan, joten varmistamisen jälkeen ratkaisu on Telian GSM-liittymän hankinta. Numero ei yleensä ole tärkeä, mutta jos lankanumeron säilyttäminen lisää valvontatiedon arvoa, se voidaan toimittaa samalla.
Kun valvontakohteita on useita, on järkevää hankkia keskitetty ratkaisu. Silloin suositeltavin ratkaisu on Telian Alerta-palvelut. Alerta-palvelut ovat kriittisiin käyttötarkoituksiin soveltuvia ja moneen käyttöön laajennettavia palveluita.
Joissakin hyvin vaatimattomissa valvontatarkoituksissa olla perusteltua yrittää korvata oleva lankaliittymä ja modeemi GSM-laitteella ja liittymällä. Tämä ei ole suositeltavaa, koska toimintavarmuus jää asiakkaan vastuulle. GSM-laitteita toimittavat jälleenmyyjät ja hinta-arvio esiasennettuna 450 €.
Ratkaisuja:
Hissihälytys: varmista hissitoimittajalta käytettävä viestintäpalvelu. Jos kyseessä on puheyhteys hissihälytyskeskukseen, GSM-laite tulee yleensä hissitoimittajalta asennettuna ja GSM-liittymä Telialta.
Sähkönmittaus: käänny energiaverkkotoimittajan puoleen. Yleensä laite ja liittymä tarjotaan sähkölaitoksen toimesta.
Kaikki kriittiset hälytystarkoitukset: käänny laite- tai järjestelmätoimittajan puoleen ja pyydä myös vertaileva tarjous Alertasta. Mitä laajempi tarve, sitä kilpailukykyisempi vaihtoehto on Alerta.