Internetliittymät ja sisäverkko

Ennen internetliittymän tilaamista, tarkistathan nämä sisäverkon osalta
Tämä ohje on yritysasiakkaille

Ennen internetliittymän tilaamista asennusosoitteeseen, selvitäthän millainen tekniikka kiinteistön sisäverkossa on. Telia vastaa sisäverkon yhteyskaapelista kiinteistön talojakamoon asti. Sisäverkon tekniikan selvittäminen on sinun vastuullasi. Sisäverkon kaapelointi on talojakamosta eteenpäin kiinteistön omistajan vastuulla.

Tiedot kiinteistön sisäverkosta

Jos sinulla ei ole tietoa kiinteistön sisäverkosta, kannattaa kääntyä kiinteistön omistajan tai kohteen isännöitsijän puoleen. Telialta on myös mahdollista tilata maksullinen sisäverkon kartoitus, jolla selvitetään ovatko sisäverkkoasiat kunnossa liittymän asennusta varten.    

Huom! Puutteellisen sisäverkon vuoksi tehdystä turhasta asennuskäynnistä veloitamme 150€/kerta tai 150€/h, jos asentajalla on kulunut kohteessa pidempi aika.

Myös paikallinen sähköurakoitsija voi tehdä kiinteistöön sisäverkon selvitys- ja kaapelointityön. Huomioithan, että ennen sisäverkon laajennusta tai siihen liittyvien rakennustöiden aloittamista, täytyy asiasta aina sopia kiinteistön omistajan kanssa.

Jos oman toimitilan sisäverkon soveltuvuus askarruttaa, voit tilata Telialta maksullisen sisäverkon kartoituksen. Tuntihinta kartoitukselle on 165 eur/h (alv  0%). Veloitus toteutuneiden työtuntien mukaan. Minimiveloitus on puolituntia.

Kartoitus sisältää: 

Sisäverkko

  • Nousukaapelit
  • Kerroskaapelointi
  • Ristikytkennät

Laitetilat

  • Sähkönsyöttö
  • Kaapelointi
  • Laitteiden sijoituspaikat

Kiinteistöjen sisäverkot voivat koostua yhdestä tai useammasta tekniikasta. Erityisesti isoissa kiinteistöissä tekniikka voi vaihdella kerrosten tai siipien välillä

xDSL 

  • xDSL toteutuksia ovat: ADSL, Extra-ADSL, VDSL, Extra-VDSL ja SHDSL -toteutukset. VDSL tekniikassa kuitu tuodaan kiinteistöön asti, mutta sisäverkko siitä eteenpäin on toteutettu kuparina.  
  • Sisäverkon kaapelointi: CAT3 tai CAT5/6 
  • Kaapeloinnin liittimet: CAT3 kaapelin liittiminä on yleensä RJ11/RJ12 tai perinteinen 3-reikäinen puhelinpistoke. CAT5/6 kaapelin liittiminä on aina RJ45. 
  • xDSL - toteutuksissa ei käytetä Mediamuunninta

Ethernet 

Ethernet-tekniikka käsittää sekä kupari että kuitutoteutukset. 

  • Ethernet kuitu toteutuksia ovat: Ethernet, Extra-Ethernet-FTTH sekä Extra-Ethernet-kuitu -toteutukset 
  • Telian runkoverkossa käytetään aina yksimuotokuitua LC ja SC-liittimillä 
  • Sisäverkon kaapelointi: Yksimuotokuitu (singlemode). Myös monimuotokuitu (multimode)  tai CAT5/6 kaapelointia voidaan käyttää, mutta silloin pitää käyttää Mediamuunninta eri tekniikoiden välillä 
  • Kaapeloinnin liittimet: LC ja SC-liittimet. Harvinaisimmissa liittymien (ST tai FC:n käyttö) tulee huomioida laitetilauksissa 
  • Sisäverkon rakentamistilanteissa oikea kuitu on yksimuotokuitua, LC-liittymillä sekä suoralla hionnalla 
  • Ethernet kupari toteutus on: Extra - Ethernet - toteutus 
  • Sisäverkon kaapelointi: CAT5/6. Myös kuitusisäverkko käy, mutta silloin pitää käyttää Mediamuunninta eri tekniikoiden välillä 
  • Yksittäinen CAT-5/6 kaapeliveto ei saa ylittää 100m pituutta.  
  • Kaapeloinnin liittimet: RJ45. Kuitusisäverkon tapauksessa kaikki kuituliittimet ja niiden poikkeavuudet. 

 

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16