Telia Verkkotunnuspalvelun ohjeita

Tämä ohje on yritysasiakkaille

Telia Verkkotunnuspalvelun laskulla lukee "Telia Verkkotunnuspalvelu" ja verkkotunnus on muotoa NETxxxxx.

Telia Verkkotunnuspalvelu ei sisällä kotisivutilaa eikä sähköpostipalveluita.

Löydät alta ohjeita Telia Verkkotunnus -palvelun käyttöön. 

Tarkista, että verkkotunnus on vapaana, ennen kuin teet tilauksen. 

Tarkista FI-verkkotunnus

Samasta osoitteesta näet myös, kuka on .fi -verkkotunnuksen välittäjä, jos kyse on välittäjää koskevasta vaihdoksesta.

 www.domain.fi

Tarkista muut verkkotunnuspäätteet 

com. net. eu. info. jne.

https://www.ascio.com/domain-search/

Tee tilaus

Kun rekisteröit uuden, siirrät jo käytössä olevan tai päivität vanhan verkkotunnuksesi, valitse tarpeesi mukainen ratkaisu ja täytä yhteydenottolomake: Verkkotunnus yritykselle.

Telia Verkkotunnuspalvelun itsehallinta tapahtuu Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa. 

  1. Kirjaudu asiointipalveluun yritysasiakkaana. Kirjaudu
  2. Valitse Hallinnoi liittymiä ja laitteita -kohdasta Vanha tuotehallinta (päädyt vanhaan Yritysportaaliin).
  3. Valitse Verkkotunnuspalvelut -kohdasta verkkotunnus, jota haluat hallinnoida.

Etkö löydä Telia Verkkotunnusta asiointipalvelusta? 

Lisäämme verkkotunnuksen Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun itsehallinnan piiriin, kun teet meille asiointipalvelussa palvelupyynnön. Voit tehdä palvelupyynnön kirjauduttuasi sisään yritysasiakkaana.

Katso ohje: Uuden palvelupyynnön luominen

 

Löydät Verkkotunnuspalvelun hinnastot tästä alta:

Kirjauduttuasi sisään Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun, voit uudelleenohjata omistamasi verkkotunnuksen liikenteen mihin tahansa kohdeosoitteeseen internetissä, esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivulle. 

  1. Kirjaudu asiointipalveluun yritysasiakkaana. Kirjaudu
  2. Valitse Hallinnoi liittymiä ja laitteita -kohdasta Vanha tuotehallinta.
  3. Valitse Verkkotunnuspalvelut -kohdasta verkkotunnus, jota haluat hallinnoida. 
  4. Valitse Verkkotunnuksen tiedot -kohdasta Tilaa uudelleenohjaus
  5. Täytä pyydetyt tiedot ja valitse Vahvista. 
     

Voit irtisanoa Telia Verkkotunnus -palvelun kirjauduttuasi sisään Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. 

  1. Kirjaudu asiointipalveluun yritysasiakkaana. Kirjaudu
  2. Valitse Hallinnoi liittymiä ja laitteita -kohdasta Vanha tuotehallinta. 
  3. Valitse Verkkotunnuspalvelut -kohdasta verkkotunnus, jota haluat hallinnoida.
  4. Valitse Verkkotunnuksen tiedot -kohdasta Irtisano verkkotunnus.
  5. Täytä pyydetyt tiedot ja paina Vahvista.

Tarvitset verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavaimen ja verkkotunnukseen liitetyt nimipalvelintietueet, jos irtisanot verkkotunnuksen ylläpidon ja haluat siirtää sen toiselle palveluntarjoajalle. 

Huom! Välittäjän vaihtoavain (.fi verkkotunnukset) tai valtuutusavain (muut verkkotunnuspäätteet) toimitetaan vain verkkotunnuksen hallinnolliselle yhteyshenkilölle tai allekirjoitusoikeuden omaavalle henkilölle. 

Telia Verkkotunnuspalvelun siirtäminen toisaalle

Jos irtisanot Telia Verkkotunnuspalvelun ja haluat siirtää sen ylläpidon toisaalle, saat yllämainitut tiedot tekemällä meille palvelupyynnön Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.

Kirjaudu asiointipalveluun yritysasiakkaana. Kirjaudu

Katso ohje: Uuden palvelupyynnön luominen

Verkkotunnuksen siirtäminen Telian ylläpitoon

 Katso ohje: Telia Verkkotunnuspalvelun tilaaminen

 

Varmista aina verkkotunnuksesi lainmukaisuus.

 

Yleistä verkkotunnuksista

Verkkotunnus eli domain on yrityksesi osoite internetissä ja usein myös osa yrityksen tavaramerkkiä ja brändiä.

Verkkosivut, sähköposti ja monet muut verkkonäkyvyyden tai sähköisen viestinnän ratkaisut vaativat toimiakseen verkkotunnuksen.

Olemme Traficomin virallinen verkkotunnusvälittäjä. Meiltä saat niin suomalaiset .fi-päätteiset domainit kuin kansainvälisesti tunnetut domainit, kuten .com, .net, ja .org.

Miksi verkkotunnus Telialta?

  • 5-tähden välittäjä Traficomin vertailussa
  • Palvelu on hajautettu maailmanlaajuisesti, joka takaa nimipalvelun käytettävyyden
  • Itsepalvelu työkalu 24/7 DNS-tietueiden muuttamiseen
  • Telian nimipalvelu tukee IPv4- ja IPv6-osoitteita
  • Erinomainen Top level domainien saatavuus yrityksen tarpeiden mukaan (fi, com,org, eu,ru jne.)
  • Domain parkki -mahdollisuus (Verkkotunnus voidaan rekisteröidä, mutta se ei ole aktiivisessa käytössä)
  • DNSSEC (Kun DNSSEC on käytössä, DNS-haut varmistavat digitaalisen allekirjoituksen avulla, että sivustosi DNS:n lähde on aito)
  • Domain redirect-mahdollisuus. Esimerkiksi verkkosivu voidaan ohjata suoraan yrityksen Facebook-sivulle
  • Nopea, asiakaslähtöinen ja asiantunteva palvelu

Verkkotunnuksiin liittyvät yleisimmät asiat ja sanastot

Verkkotunnus eli domain, on esimerkiksi yrityksen verkkosivujen ja sähköpostipalveluiden yksilöivä nimi ja verkko-osoite.

Esimerkiksi Telian verkkotunnus on telia.fi

Verkkotunnuksia on mahdollista rekisteröidä useilla eri päätteillä. Päätteet ovat useimmiten maakohtaisia (.fi, .se, .us jne.) tai kansainvälisiä (.com, .net, .org jne.). Verkkotunnuksen hinta vaihtelee sen päätteestä riippuen.

Verkkotunnuksia voi rekisteröidä palveluntarjoajan (Telia) kautta. Verkkotunnusvälittäjänä toimiva palveluntarjoaja vastaa verkkotunnuksen ylläpitotoimista, kuten siitä, että verkkotunnuksen tekniset määritykset ovat kunnossa.

Palveluntarjoajien lisäksi taustalla toimii myös verkkotunnuksia myöntävä ja hallinnoiva osapuoli. Suomalaisia .fi-verkkotunnuksia rekisteröidään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin säännösten mukaisesti ja kansainvälisiä verkkotunnuksia ICANN:n (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) säännösten mukaisesti.

Rekisteröimme maakohtaisia sekä kansainvälisiä verkkotunnuksia hyväksyttyjen rekisterinpitäjien kautta. Tämän vuoksi joissakin verkkotunnuksiin liittyvissä toimenpiteissä ollaan myös yhteydessä 3. osapuoleen (esimerkiksi Traficom tai ICANN). Toimimme aina asiakkaan apuna verkkotunnuksen siirtoprosessissa parhaansa mukaisesti.

.FI-verkkotunnukset

.fi-verkkotunnusten hallinnoinnista vastaa verkkotunnusvälittäjä ja viime kädessä Traficom.
Tietoa kaikista .fi-verkkotunnuksiin liittyvistä asioista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Vastuut ja ehdot ovat kuvattu Telian käyttöehtosivuilla. Rekisteröimme verkkotunnuksen asiakkaan ilmoittamilla tiedoilla asiakkaan nimiin. Asiakas on verkkotunnuksen hallinnollinen osapuoli.

Välittäjän vaihtoavain ja siirtoavain
Välittäjän vaihtoavaimen avulla voidaan vaihtaa verkkotunnuksen välittäjää. Välittäjän vaihtoavaimen saa nykyiseltä välittäjältä. Mikäli verkkotunnus on ilman välittäjää, saa vaihtoavaimen Traficomilta. Siirtoavainta tarvitaan ainoastaan silloin, kun verkkotunnus halutaan siirtää omistajalta toiselle. Palveluntarjoaja voi suorittaa hallinnollisia toimenpiteitä verkkotunnukselle asiakkaan puolesta, mutta ainoastaan mikäli verkkotunnus on kyseisen välittäjän ylläpidossa. Lisätietoja: https://www.traficom.fi/fi/viestinta/fi-verkkotunnukset

Siirtoajat
Verkkotunnus siirtyy lähes välittömästi, mutta uusien tietojen päivittyminen nimipalvelimiin ja muihin järjestelmiin maailmanlaajuisesti voi kestää jopa 24-72 tuntia.

Muut verkkotunnukset

Muita kuin .fi-verkkotunnuksia rekisteröimme hyväksyttyjen rekisterinpitäjien kautta.

Rekisteröimme verkkotunnuksen asiakkaan nimiin, tämän ilmoittamilla tiedoilla. Asiakas on verkkotunnuksen hallinnollinen osapuoli.

Yleisimpiä kansainvälisiä verkkotunnuksia hallitaan siirtoavaimen (authorization key) avulla.

Mikäli verkkotunnus on tarkoitus siirtää palveluntarjoajalta toiselle, siirto tehdään siirtoavaimen avulla. Tällöin myös verkkotunnuksen siirtolukko (registrar lock) on oltava avattuna.

Kansainvälisten verkkotunnusten siirtoavainta, sekä siirtolukkoa voi hallinnoida lähes poikkeuksetta se palveluntarjoaja, jolta asiakas on verkkotunnuksen rekisteröinyt.

Kansainvälisen verkkotunnuksen siirto on pääsääntöisesti hyväksyttävä sähköpostitse tulevan vahvistuksen kautta. Vahvistusviesti toimitetaan verkkotunnuksen julkisiin tietoihin merkityn hallinnollisen osapuolen sähköpostiosoitteeseen.

Verkkotunnus ei aina ole siirrettävissä. Ylesimmissä tapauksessa verkkotunnukselle on tehty hallinnollinen muutos joka asettaa verkkotunnukselle 60 vuorokauden siirtolukon. Maakohtaisten verkkotunnusten siirtokäytännöt saattavat vaihdella maittain.

Kansainvälisten verkkotunnuksien siirtoajat
Kansainvälisten verkkotunnusten siirto valmistuu pääsääntöisesti 5 vuorokauden kuluessa siitä, kun hallinnollinen osapuoli on hyväksynyt verkkotunnuksen siirron.
Nimipalvelimien ym. järjestelmien päivittyminen maailmanlaajuisesti voi kestää 24-72 tuntia. Kansainvälisen verkkotunnuksen siirtoon on siis hyvä varata aikaa ainakin viikko.

Nimipalvelimet

Verkkotunnus vaatii toimiakseen nimipalvelimen, jonka avulla verkkotunnus ohjataan haluttuihin palveluihin. Ylläpidämme omia nimipalvelimia asiakkaiden verkkotunnuksia varten.

Kotisivutila ei sisälly verkkotunnuspalveluun eikä kotisivupalvelu ole tilattavissa Telian kautta

Mikäli verkkotunnuksella ei ole hankittuna nimipalvelua, verkkotunnukseen liitetyt palvelut eivät toimi. Lisäksi verkkotunnuksen rekisteröinti saattaa raueta ja se vapautuu haettavaksi. Asiakas voi halutessaan itse hallita, mitä nimipalvelimia verkkotunnus käyttää. Nimipalvelimien vaihtaminen tarkoittaa käytännössä joissakin tilanteissa palveluntarjoajan vaihtamista.

Huom! Mikäli vaihdat itse tai 3. osapuoli vaihtaa puolestasi verkkotunnuksen nimipalvelimia toiselle palveluntarjoajalle, pidäthän huolen siitä, että sinulle ei jää laskutukseen tarpeettomia palveluita aikaisemmalle palveluntarjojalle.

Rekisteröinti

Jotta verkkotunnus toimii, sen on oltava rekisteröity. .fi-verkkotunnus voida rekisteröidä 1 - 5 vuodeksi - rekisteröinnin hinta määräytyy ensirekisteröinnin pituuden mukaan. Muiden verkkotunnuspäätteiden osalta ensirekisteröinti tehdään aina yhdeksi (1) vuodeksi.

Jatkorekisteröimme asiakkaan verkkotunnuksen asiakkaan puolesta automaattisesti niin kauan, kunnes asiakas on irtisanonut palvelun. Näin verkkotunnukseen liitetyt palvelut eivät lakkaa toimimasta, eikä verkkotunnus vapaudu muille haettavaksi.

.fi-verkkotunnuksien osalta on huomioitava, että automaattinen jatkorekisteröinti tehdään n. 1 kk ennen olemassa olevan rekisteröintiajan umpeutumista.

Huom! Verkkotunnuksen rekisteröinti- tai jatkorekisteröintimaksu on kertaluonteinen ja kattaa koko tulevan rekisteröintikauden. Rekisteröintimaksua ei palauteta, vaikka verkkotunnuksen käytöstä luovuttaisiin kesken kauden.

 

Kirjaudu Minun Telia Yrityksille -palveluun
Yritysportaali on nyt Minun Telia Yrityksille. Uudistunut asiointipalvelu on asiakkuutesi koti, jossa voit hallinnoida yrityspalveluita ja käyttäjätietojasi, ostaa uusia tuotteita, nähdä tilauksesi ja laskusi sekä tehdä palvelupyyntöjä.
Kirjaudu

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Yritysmyynti

Yhteydenotto

Varaa soittoaikaJätä yhteydenottopyyntö

0200 20 300

Ma–pe 8–16

(94 snt/puhelu + 54 snt/alkava min, alv 0 % +mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)

Paikalliset yritysmyyjät

Asiantunteva apu yrityksesi laitteiden ja palveluiden hankintaan.
 

Tutustu yritysmyyjiin

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat kätevästi karttanäkymässä.
 

Etsi lähin Telia Kaupan yrityspiste