Mobiiliviesti-palvelun siirtäminen uudelle palvelualustalle

Tämä ohje on yritysasiakkaille

Lue tältä sivulta tietoja palvelualustan muutoksesta ja ohjeita palvelun siirtoon uudelle alustalle. 

Read the general information about the change in the service platform in English 

Yleistä palvelualustan muutoksesta

Laadukkaan palvelun varmistamiseksi tulevaisuudessa Telia Kontakti SMS -tarjoomaan kuuluva Telia Kontakti SMS rajapinta Mobiiliviesti -palvelu siirretään aiemmalta Opaali-alustalta uudelle Lekab-alustalle. Muutoksella saavutamme paremman palvelutason ja turvaamme palveluiden jatkuvuuden.

Uusi palvelualusta toimii Telia Finlandin Suomessa sijaitsevassa datakeskuksessa, mikä lisää turvallisuutta myös viestiliikenteelle. Uusi rajapinta on täysin yhteensopiva nykyisen kanssa, joten muutos ei vaikuta tältä osin palvelun ominaisuuksiin. Sopimusasioiden osalta ei tapahdu muutoksia, ja tuote säilyy ennallaan.

Käyttäjälle näkyvät muutokset ovat palvelun hallinnassa.

  • Hallintakäyttöliittymä on jatkossa eri osoitteessa ja erilainen, ja sinne kirjautuminen muuttuu. Käyttäjätunnus säilyy ennallaan.
  • Palvelun raportit tulevat myös olemaan hieman erilaisia aiempaan nähden. Nykyistä raportointia vastaavat tiedot ovat saatavilla myös uuden palvelinalustan raportoinnista.
  • Mobiiliviestin SMS-rajapinnassa (API) käytettävä käyttäjätunnus ja salasana säilyvät ennallaan, mutta päätepisteen osoite muuttuu.

Muutos aloitettiin vuoden 2024 kesällä. Kaikille palvelun asiakkaille on kesäkuussa lähetetty asiasta ennakkotiedote, ja syksyn ja talven 2024-25 aikana olemme yhteydessä asiakkaiden ilmoittamiin teknisiin yhteyshenkilöihin. Tiedotteet lähetetään vaiheittain ja asiakkaan tulee toimia siinä olevien ohjeiden mukaisesti. Osa asiakkaista tekee siirtymisen uudelle alustalle itsenäisesti, mutta esimerkiksi lyhytnumeroiden siirtojen yhteydessä kontaktoimme asiakkaat siirtoajankohdan sopimiseksi.

Alta aukeaa ohjeet palvelun siirtoon uudelle alustalle. Tutustu lisäksi Mobiiliviesti-palvelun käyttöohjeeseen uudella palvelualustalla (PDF).

Migraatiossa varsinaisen teknisen muutostoimen tekee asiakas itse, eli asiakkaalta vaaditaan toimenpiteitä alustan vaihdoksen tekemiseksi. Muutos on pyritty tekemään niin, että vaikutukset asiakkaille ovat varsin vähäisiä, eli kaikki mahdollinen tehdään Telian toimesta, ja asiakkaan tehtäväksi jää päätepisteen muuttaminen omaan sovellusrajapintaansa.

MT-suunnan asiakkaiden (päätelaitteeseen lähetettävät viestit) tarvitsee tehdä vain ohjeistuksen mukainen päätepisteen url-osoitteen muutos.

MO-suunnan asiakkailla (päätelaitteista asiakkaan järjestelmään saapuvat viestit), joilla on lyhytnumeroita tai 040-alkuisia operaattoririippumattomia numeroita käytössään, tarvitaan numeroiden yliheitto synkronoidusti Telian kanssa uudelle alustalle sekä päätepisteen vaihto ohjeistuksen mukaisesti

Tarkemmat ohjeet palvelun toiminnasta uudella alustalla löytyvät käyttöohjeesta

Huomioittehan, että Telia Viestirajapinta ja Telia Mobiilimaksu -palvelut jatkavat edelleen Opaali-alustalla ja niitä tässä kirjeessä mainitut muutokset eivät koske.

Tekninen rajapintakuvaus: ”Telia Finland Mobiiliviesti API Emulation”
Tekniset dokumentit ja kuvaukset löytyvät web-portaalista tukiosiosta.

Ennen muutosta asiakkaan on varmistettava, että liikenne on sallittua (palomuuriavaukset tehtynä) seuraavista osoitteista:

Viestiliikenteen mahdollistamiseksi uudelle alustalle on varmistettava yhteys API-rajapinnan osoitteeseen (päätepiste), joka on ws.mkv.telia.fi (IP-osoite on 80.74.206.12)

Sisääntuleva liikenne (MO-viestit tai toimituskuittaukset) tulevat vaihdellen kahdesta IP-osoitteesta. Näistä tulevan liikenteen pitää olla sallittua: proxy-fi.cdc.telia.net (IP-osoitteet ovat 80.74.204.131 ja 80.74.204.130).

SMS-viestien lähetyksiin käytössä on tekninen sovellus, joka lähettää kutsuja nykyiseen api.opaali.telia.fi -päätepisteeseen. Sovelluksen koodistoon tai määrityksiin on asetettu viestien välitykseen päätepisteet.

Asiakkaalta vaadittava toimenpide

Sovellukseen asetetut päätepisteet tulee vaihtaa uudeksi Lekabin päätepisteeksi. 

Huomiona, että päätepisteen asetus voi mahdollisesti olla eri toteutuksissa ja sovelluksissa hyvin eri tavoin hallittava ja eri tavoin toteutettu. Telialla ei ole tietoa asiakkaan omasta toteutuksesta.

Esimerkki

Päätepiste voi olla myös määritettynä haettavaksi jostain toisesta lähteestä eli haettava piste pitää muuttaa sinne. Se voi myös olla esim. kovakoodattu suoraan sovellukseen, tai päätepiste voi olla määritettynä johonkin käyttöliittymään, jonne päätepiste muutetaan.

Päätepisteet ovat:

  • Viestintä-API: https://ws.mkv.telia.fi/opaali/outbound/[urlSenderAddress]/requests

      Viestien lähetykset, sisältää basic-autentikoinnin.

  • Autentikointi-API: https://ws.mkv.telia.fi/auth/api/v1/token

    Asiakkaat, joilla on käytössään muu kuin basic-autentikointi ja halutaan käyttää rajatun ajan voimassa olevaa tokenia, niin lähetetään kutsu autentikointi-APIn kautta. Token on voimassa 10 minuuttia, jonka ajan viestejä voidaan tietoturvallisesti lähettää.

    Viestiä lähettäessä Viestintä-APIssa käytetään saatua tokenia tunnistautumiseen.


 

Kun käytössä on sms-lyhytsanomanumeroita ja/tai 040-alkuisia operaattoririippumattomia numeroita, joihin mobiilikäyttäjät voivat lähettää sms-viestejä, jotka välitetään asiakkaan palveluun API-rajapinnan kautta, on numerot siirrettävä uudelle alustalle erikseen sovittavana aikana yhteistyössä Telian kanssa.

Telia on asiakkaaseen puhelimitse yhteydessä, jotta ajankohta näiden numeroiden siirtämiseen uudelle alustalle sovitaan.

Yliheitto tehdään ensimmäisen numeron siirron osalta lyhytnumerokohtaisesti ja kerralla siirtyy kyseisen lyhytnumeron kaikki liikenne. Mahdollisten useampien/seuraavien numeroiden siirtoja varten sovitaan uusi siirtoaika.

Huomioitava ennen siirtoajankohtaa, että viestiliikenne on sallittuna.

Yliheittoyhteydenoton aikana tehdään MO-suunnan numeroiden siirto

Ajan sopimisen jälkeen on tehty Teams-palaverivaraus, jossa mukana asiakkaan tekn. yhthlö  sekä muut tarvittavat tahot asiakkaalta ja Telian asiantuntijat. Tässä palaverissa tehdään seuraavat:

  • Telia ohjaa numerot ohjautumaan uudelle alustalle
  • Jos asiakas hakee viestit palvelusta, niin samalla ajanhetkellä asiakas muuttaa päätepisteen, josta viestit haetaan
  • Yliheittohetkellä varmistetaan yhdessä asiakkaan kanssa, että liikenne toimii
    • Testataan liikenne testiviestein
    • Molemmat osapuolet tarkistavat omilta alustoiltaan/raporteiltaan tilanteen

Päätepiste MO-viestien hakemiseen (Poll) järjestelmästä:

  • Viestintä- API: https://ws.mkv.telia.fi/inbound/registrations/[registrationId]/messages/retrieveAndDeleteMessages

Opaalissa käytössä olleet Push- ja Poll-tyyppiset toiminteet ovat käytettävissä myös uudella Lekab-alustalla.

Jos saapuvat viestit toimitetaan asiakkaan järjestelmään (Push), url-osoitteet säilyvät kuten ne olivat Opaalissa määriteltyinä ja ovat asiakkaan hallittavissa uudessa web-käyttöliittymässä.

Asiakkaiden tiedot siirretään Telian toimesta uudelle alustalle ja käyttäjät sekä sovellukset siirretään valmiiksi kunkin yrityksen alle. Opaalissa käyttäjinä olleille luodaan Lekabiin web portal -roolilla käyttäjäprofiilit, joilla palvelua pääsee hallinnoimaan web-käyttöliittymästä. Opaalissa olleet asiakkaiden SMS-aplikaatiot siirretään Lekabiin API-roolilla oleviksi käyttäjäprofiileiksi. Käyttäjätunnukset säilyvät samoina, mutta web-portaalin käyttäjien tulee hakea uusi salasana ohjeen mukaisesti.

  • Lekabissa sekä web-portaalikäyttäjät että sovellukset ovat käyttäjiä 
  • Opaalissa oli erikseen web-portaalikäyttäjät ja erikseen aplikaatiot

Aplikaatioiden käyttäjätunnus ja salasana säilyvät samoina kuin Opaali-alustalla.

Web-portaaliin https://app.mkv.telia.fi/ kirjautuminen

Käyttäjätunnus on sama kuin Opaali-portaaliin kirjautuessa, mutta salasana pitää hakea uusiksi ”Unohditko salasanasi” -linkistä.

  1. Anna käyttäjätunnuksesi (käyttäjätunnus on yleensä sama kuin palveluun määritetty käyttäjän sähköpostiosoite). Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi tai sitä ei löydy, soita asiakaspalveluumme 0200 27007
  2. Unohditko salasanasi -linkistä saat käyttäjätunnukseen liitettyyn sähköpostiosoitteeseen ”Vaihda salasana” -linkin, josta pääset itse valitsemaan haluamasi sanasanan.
  3. Jos salasanaa ei tule, niin käyttäjätunnukseen liitetty sähköpostiosoite voi olla väärin. Soita asiakaspalveluumme 0200 27007.

    Käyttäjien hallinta on edelleen pääkäyttäjän tehtävä, mutta luonnissa ja käyttäjissä on eroa aiempaan.
  • Kaikki käyttäjätunnukset luodaan samalla tavalla, käyttöoikeus (API- tai web-käyttäjä) määritellään käyttäjätunnuksen rooleissa
  • Kaikki käyttäjätyypit riippumatta roolista näkyvät samassa Käyttäjät-näkymässä

Nykyistä raportointia vastaavat tiedot ovat saatavilla myös uuden palvelinalustan raportoinnista.

Lekab-alustalta saa jatkossa raportteja oletusasetuksella 90 päivää taaksepäin, kun aiemmin Opaalista sai 6 kuukautta taaksepäin.

Raporttidata kannattaa ottaa talteen kolmen kuukauden välein, minkä jälkeen se ei ole saatavilla.

Jos samalla asiakkaalla on käytössään sekä Kontakti SMS Web että Mobiiliviesti, käyttöliittymän osoite ja käyttöliittymä ovat samat, mutta näkymät ja toiminnot erilaiset riippuen palvelusta.

Mikäli aiemmin Opaalissa olleen palvelun yhteydessä käytössä on ollut esimerkiksi http-adapteri tai jokin muu erityistoteutus, ota yhteys asiakaspalveluun 0200 27007

Opaali on käytettävissä (lähetykset, raportointi) rajatun ajan ja se suljetaan Mobiiliviestin osalta myöhemmin kokonaanc, mistä ilmoitetaan vielä tarkemmin. Toistaiseksi on aina mahdollisuus palata vielä takaisin Opaaliin, jos siirtyminen Lekabiin ei heti onnistukaan.

Vain tuotantotilaiset palvelut siirretään. Jos käytössä on "sandbox"-tilaisia, pyydä siirto erikseen. Uudessa palvelussa kaikki sovellukset ovat tuotantotilaisia. Jos testikäytössä ollut sovellus halutaan siirtää uudelle alustalle (esim. Testi-nimellä), on huomioitava, että liikenne toimii kuitenkin tuotannossa, ja menee sen myötä verkkoon ja laskutettavaksi.
 

Mikäli tarvitset apua tai sinulla on kysyttävää, voit olla meihin yhteydessä puhelimitse soittamalla numeroon 0200 27007. Valitse vaihtoehdoista 3 - Yritysasiakkaiden liittymiä ja palveluja koskevat muutokset. Numeron palveluaika on klo 9:00–15:00 (mpm/pvm).

Onko muutos pakko tehdä? 

Kyllä, olemme Telia Kontakti SMS Rajapinta Mobiiliviesti -palvelu keskitetään uudelle alustalle. 

Voinko testata uutta alustaa jotenkin?

Mikäli yrityksesi käytössä on testisovellus, testaus onnistuu siellä. Vaihtoehtoisesti voit luoda itse hallintakäyttöliittymästä uuden testisovelluksen ja testata sillä.

Suosittelemme siirtojen aloittamista testisovelluksella tai vähäisessä käytössä olevalla sovelluksella.

Jos käytössä on testilyhytnumero, ota yhteys Teliaan sen siirtämiseksi uudelle alustalle.

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

Kirjaudu

Rekisteröidy

 

Telia Yrityksille -verkkokauppa

Verkkokaupassa voit ostaa liittymiä, matkapuhelimia, tietokoneita ja lisätarvikkeita.
 

Ostoksille

 

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Digital Bridge -asiointipalvelu (Pulsar)
Telia Cygaten toimittamien laitteiden ja palveluiden hallinta


IoT-liittymien hallintaportaali
IoT-liittymäasiakkaille

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

 

AVAA CHAT

Varaa soittoaika


Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)
 

Lue lisää käyttötuesta