Tästä löydät android-laitteiden tarkistuslistat eri ongelmatilanteissa, joita suositellaan kokeiltavaksi ennen huoltotilauksen tekemistä.
LAITE EI KÄYNNISTY
- Onhan puhelimessa virtaa?
- Jos akku on kokonaan tyhjentynyt ja laite liitetty laturiin niin voi mennä 10-15min ennekuin se lähtee käyntiin.
- Kokeile myös toisella laturilla, mikäli vika onkin johdossa.
- Tee soft reset -käynnistys laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.
LAITE EI OTA LATAUSTA VASTAAN
- Onko testattu toisella laturilla?
- Jos laite latautuu toisella laturilla, niin silloin vika alkuperäisessä laturissa. Hanki uusi laturi.
- Jos laite ei toimi toisellakaan laturilla, katso onko latausportti likainen. Voit varovasti kuivalla tops-puikolla siistiä latausporttia ja näin mahdollisesti saada latauksen taas kulkemaan.
Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.
LAITE JUMITTAA KÄYTÖSSÄ TAI JOKIN SOVELLUS EI TOIMI
- Onko laitteeseen asennettu viimeisimmät päivitykset? Nämä viat ovat yleensä ohjelmistopohjaisia, joihin auttaa viimeisin päivitys tai soft-reset.
- Sammuta puhelin ja akku hetkeksi irti. Mikäli laitteen akku ei ole irroitettavissa, tee soft reset laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
- Hae puhelimeen viimeisimmät päivitykset:
Järjestelmä: Asetukset -> Tietoja laitteesta -> Ohjelmistopäivitykset -> Tarkista päivitykset/päivitä nyt.
Sovelluspäivitykset: Play-kauppa -> vasen yläreuna kolme viivaa -> Omat sovellukset ja pelit -> Päivitä.
- Jos kyseessä on tietyn sovelluksen vika ja se on asennettu Play-kaupasta niin sovelluksen poisto ja uudelleen asennus voi korjata ongelman.
Jos ylläolevista ei ole apua, voit tilata huollon. Huomioithan, että mikäli ongelma on asentamassasi ohjelmassa, ei takuu tai vakuutus kata korjausta.
LAITE EI TUNNISTA SIM-KORTTIA TAI EI LÖYDÄ VERKKOA
- Toimiiko SIM-kortti jossain toisessa laitteessa? Jos ei toimi, niin silloin vika SIM-kortissa ja se pitää uusia. Tämän vian voit käydä missä tahansa Telian myymälässä testaamassa. Samalla saat tehtyä suoraan uuden SIM kortin tilauksen.
- Jos SIM-kortti toimii toisessa laitteessa, niin silloin vika laitteessa. Kokeile soft reset -käynnistystä laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
- Mikäli soft-reset ei auta, niin tee päivitysten tarkistus silloin kun puhelin on liitettynä WI-FI verkkoon.
Jos yllä olevat ohjeet eivät auta, tai WI-FI verkkoa ei ole saatavilla, tilaa puhelimelle huolto.
Huom! Telian myymälä ei voi vastaanottaa puhelinta ja toimittaa sitä puolestasi huoltoon.
VASTAPUOLI EI KUULE MINUA TAI ÄÄNENI KUULOSTAA VAIMEALTA
Vika voi johtua monesta asiasta ja on lähes aina hyvä tilata suoraan huolto. Alla kerätty esimerkkejä, jotka on hyvä katsoa läpi ennen huollon tilaamista.
- Tarkista että hankkimasi kotelo on yhteensopiva puhelimen mallin kanssa. Vääränlainen kotelo saattaa peittää mikrofonin, jolloin äänesi kuulostaa kuin “maan alta” puhuisi. Nopeasti testaat kun soitat puhelun ilman koteloa.
- Varmista että käytät vain yhtä puhelinohjelmaa puhumiseen. Mikäli käytössäsi on useita eri puhelinohjelmia (WhatsApp, Signal, Discord jne.), voivat ne mennä keskenään sekaisin. Päivitä ohjelmat viimeisimpiin versioihin tai poista ne käyöstä.
- Katso että mykistys ei ole päällä. Poski tai sormi voi helposti vahingossa painaa mykistyksen päälle.