Kaikki artikkelit yrityksille

Yritysverkot toimivat kohta kuin robotit: ohjeista, ja verkot mukautuvat automaattisesti liiketoiminnan tarpeisiin

4 min

Sonera on nyt Telia.

Älykäs, pilvestä hallittu verkko tarjoaa ratkaisun, kun ulkoisten kumppaneiden tulee päästä projekteissa ketterästi yrityksen sisäverkkoon.

Sama muutos, joka on jo tapahtunut ohjelmistoille ja palvelinkapasiteetille, on tapahtumassa yritysten verkkoratkaisuille. Pilvestä palveluita voi hankkia käytön mukaan. Yrityksen ei ole pakko ostaa palvelimia tai ohjelmistojen lisenssejä itselleen, vaan se voi hankkia käyttöoikeuksia tarpeen mukaan. Tulevaisuuden verkkotekniikka mahdollistaa, että myös yritysten verkkoyhteyksistä voidaan laskuttaa käyttöpohjaisesti. Mutta se on vasta yksi muutos, jonka kehittyneet verkkotekniikat mahdollistavat.

Tulevaisuudessa yritysten verkot muuttuvat ohjelmisto-ohjatuiksi (software defined networks). Se tarkoittaa, että verkkoja voidaan ohjelmoida ja niiden toimintaa automatisoida. Ohjelma tai laite pystyy kertomaan ohjelmiston ohjaamalle verkolle tarpeensa, ja verkko toteuttaa tämän tarpeen. Ihmistä ei välttämättä tarvita syöttämään käsin oikeita asetuksia, jotta ohjelma tai laite saadaan toimimaan halutulla lailla yrityksen verkossa. Se luo ketteryyttä ja kustannussäästöjä.

”Käytännössä tämä tarkoittaa, että verkkoyhteys pystytään toimittamaan automaattisesti tai ohjelmisto tekee verkkoon automaattisesti muutoksia. Verkko osaa muokata itse itsensä yrityksen määrittelemien sääntöjen mukaan”, sanoo Tapio Levä Soneran liiketoiminnan kehityksestä.

Verkot ovat muuttumassa staattisista rakenteista yritysten tarpeisiin mukautuviksi kokonaisuuksiksi, Soneran Business Network for the Digitalized World -white paperissa kuvataan.

Palomuuria ei tarvitse rei’ittää läpeensä

Nykyiset verkkoratkaisut vaativat usein paljon käsityötä. Ongelmia voi ilmetä hankkeessa, jossa yritys tekee yhteistyötä usean eri yrityksen kanssa. Kyseessä voi olla vaikkapa konepajayhtiö, joka kehittää edistyneitä moottoreita. Monimutkaisessa moottorin suunnittelutyössä on mukana myös insinööritoimisto, joka työllistää muutamia kymmeniä henkilöitä. Insinööritoimisto puolestaan tarvitsee erikoisosaamista muutamilta pienemmiltä yrityksiltä, joissa työskentelee yhdestä viiteen henkilöä.

Hankkeessa on pulma. Miten projekti onnistutaan hoitamaan ketterästi eri yhtiöiden sisäisissä verkoissa? Suunnittelutyössä joudutaan käsittelemään suuria tiedostoja, joiden pitäisi liikkua nopeasti eri osapuolien välillä. Osaan tiedostoista ja työkaluista voi olla pääsy vain konepajayhtiön sisäverkon kautta ja osaan vain insinööritoimiston verkossa.

Käytännössä jokaisen yhteistyöyrityksen pitäisi päästä konepajayhtiön sisäiseen verkkoon. Se tarkoittaisi, että verkon palomuuriin pitäisi puhkoa erikseen reikiä jokaiselle yhteistyökumppanille. Mutta yhtiössä on menossa monta samankaltaista projektia rinnakkain. Osa niistä voi olla lyhytkestoisia. It-ylläpitäjiltä vaaditaan paljon käsityötä ja samalla palomuurista uhkaa tulla läpeensä rei’itetty.

Tulevaisuudessa tilanne ei ole tämä, sillä verkkoa pystytään ohjaamaan pilven kautta. Käytännössä se tarkoittaa, että yritykset voivat rakentaa uusia toimintamalleja yhteistyökumppaneidensa kanssa huomattavasti nykyistä kevyemmin. Kyseinen ominaisuus on tulevaisuuden verkkoihin sisäänrakennettu, kun nykyisin yritykset joutuvat miettimään aina tarpeen tullen, miten verkko saadaan mukautumaan yhteistyön vaatimuksiin. Myös it-ylläpitäjien työ helpottuu, koska verkon hallinta on keskitetty yhteen paikkaan. Uusi yhteys on avattu hetkessä sinne, minne se tarvitaan.

Ohjelmisto-ohjaus vähentää käsityötä

Ohjelmisto-ohjatun verkon hallinta tapahtuu keskitetysti pilvestä. Kun aikaisemmin it-työntekijä joutui syöttämään tietoja eri toimipisteiden päätelaitteisiin, jotta nämä pääsevät verkkoon, jatkossa päätelaitteet hakevat oikeat asetukset pilvestä automaattisesti, kertoo Pekka Isomäki Soneran liiketoiminnan kehityksestä.

Tulevaisuuden verkot myös ymmärtävät ja priorisoivat eri tarpeita. Kun verkon käyttäjä soittaa Skypellä videopuhelun, verkko tunnistaa, millaiset tarpeet puhelulla on ja varaa sopivasti kaistaa. Skype-puhelun päättyessä verkko vapauttaa varaamansa kapasiteetin muuhun käyttöön.

Samalla myös uusien toimipisteiden avaaminen nopeutuu, koska ohjelmisto-ohjatut verkot voivat toimia käytännössä minkä tahansa verkkoyhteyden päällä. Jos rakennusyhtiö tarvitsee rakennuskohteeseen nopeasti etäkonttorin verkkoyhteyksillä, sen avaaminen onnistuu jopa tunnissa. Ensin yhteys luodaan mobiiliverkon kautta ja myöhemmin etäkonttoriin voidaan vetää valokuitu.

”Tulevaisuuden verkot lisäävät toiminnan tehokkuutta. Verkkopalvelut mukautuvat liiketoiminnan muutoksiin ja muuttuvat käyttöpohjaisiksi. Ylimääräisestä varakapasiteetista ei tarvitse maksaa”, sanoo Tapio Levä.

Nopeutta ja joustavuutta

Ensiaskeleita kohti tulevaisuuden verkkoekosysteemiä on jo otettu Suomessa kunnissa ja virastoissa, kertoo Isomäki. Kunnilla on yleensä kullakin oma sisäverkko. Kunnat kuitenkin tarvitsevat myös yhteisiä palveluita, jotka ovat sisäverkon ulkopuolella. Yhteys eri palveluiden ja kuntien välille on hoidettu kytkentäytimen kautta. Vaikka kytkentäydin on toteutettu perinteisellä verkkotekniikalla, sen toimintafilosofia on samankaltainen kuin ohjelmisto-ohjattujen verkkojen.

Isomäen mukaan tulevaisuuden verkkojen toimintaa on jo hahmoteltu lähemmäs vuosikymmen. Laskentateho ja muu tekniikka on viimein kehittynyt sille tasolle, että ohjelmisto-ohjatut verkot mahdollistuvat.

Samaan aikaan myös vaatimukset verkoille ovat kasvaneet. Mobiililaitteet ja sovellukset ovat hajauttaneet käyttäjät kaikkialle, kun taas data keskittyy muutaman toimijan hallinnoimiin palvelinkeskuksiin. Lisäksi yritysten tarpeet muuttuvat entistä nopeammin: menestyviä yrityksiä ovat usein ne, jotka pystyvät vastaamaan maailman muutoksiin nopeimmin. Myös verkkojen on mukauduttava yritysten muutoksiin automaattisesti.

Käyttäjien kannalta tulevaisuuden verkko on entistä näkymättömämpi. Sovellukset eivät toimi verkon ehdoilla, vaan verkko mukautuu sovellusten tarpeisiin.

Kun kaipaat kumppania ratkomaan kanssasi tulevaisuuden verkon haasteita, ole yhteydessä Tapio Levään, puh. 040 302 3845, tapio.leva@teliacompany.com