Väestörekisterikeskus valitsi Telian tunnistustietojen välittäjäkseen
Suomalaiset tunnistautuvat luotettavasti verkossa vuosittain noin miljardi kertaa, ja määrä kasvaa 20 prosenttia vuodessa. Telia aikoo ensi vuonna nousta maan suurimmaksi tunnistustapahtumien välittäjäksi.
Telia Tunnistus –palvelun liiketoimintapäällikkö Mika Loukola esittelee, miten vaivattomasti erilaisiin palveluihin tunnistautuminen onnistuu mobiilivarmenteen avulla. Silti 95 prosenttia verkossa tehtävistä vahvoista tunnistautumisista tapahtuu pankkien sovellusten ja tunnuslukukorttien avulla. Ja niille apajille Telia nyt tähtää.
”Itse asiassa nousemme tunnistustapahtumien välitysmarkkinan suurimmaksi toimijaksi jo vuodenvaihteen jälkeen, kun Väestörekisterikeskuksen kanssa solmittu sopimus astuu voimaan. Tämä on erittäin tärkeä virstanpylväs yhtiölle”, Loukola kertoo.
Pankkien monopoliasema alkoi murtua viime vuoden toukokuussa, kun ne velvoitettiin myymään tunnistustapahtumia tukkuhintaan myös välittäjille, jotka puolestaan myyvät tietoja edelleen yrityksille. Aiemmin pankit tarjosivat palvelua korkeaan hintaan suoraan yrityksille.
Telia on markkinoilla kaksoisroolissa, sillä se myy mobiilivarmenteen avulla tehtäviä tunnistustapahtumia, mutta tavoittelee sen lisäksi markkinajohtajuutta välitysmarkkinassa.
Väestörekisterikeskus kilpailutti kesän aikana tunnistautumistietoja tarjoavat yritykset. VRK valitsi syyskuussa Telian ainoaksi välittäjäksi, joka tarjoaa jatkossa VRK:lle mobiilivarmenteen lisäksi myös Osuuspankin tunnistautumiset. Muiden pankkien tunnistautumiset VRK ostaa suoraan erikseen jokaiselta pankilta.
VRK-kaupan myötä Telian tavoitteena on välittää ensi vuoden aikana yli 50 miljoonaa tunnistautumistapahtumaa. Sopimukseen piiriin kuuluvista palveluista suosituimpia ovat vero.fi, omakanta.fi ja poliisi.fi sekä kaupunkien ja kuntien terveyspalvelut.
”Meillä on kaikki valttikortit käsissämme. Asiakkaat ostaisivat mielellään tunnistautumispalvelun yhdeltä yritykseltä sen sijaan, että tekisivät 11 erillistä sopimusta, mikä oli aikaisemmin ainoa mahdollisuus. Lisäksi VRK-kauppa teki meistä aivan eri tavalla uskottavan ja luotettavan kumppanin”, Loukola iloitsee.
Vahva tunnistautuminen jyrää salasanat
Loukola korostaa, että puoli vuotta sitten voimaan astunut EU:n tietosuoja-asetus on myös lisännyt vahvan tunnistautumisen tarvetta yrityksissä.
”Pelkkä käyttäjätunnus ja salasana eivät kohta enää riitä”, Loukola arvioi.
Loukola näkisi mielellään, että nykyistä useammat suomalaiset ottaisivat käyttöönsä mobiilivarmenteen, joka nyt on käytössä noin 400 000 ihmisellä. Hän kuitenkin myöntää, että pankkitunnuksista luopuminen tapahtuu hitaasti, sillä asiakkaat ovat verkkoasioinnissa niiden käyttöön jo niin tottuneita.
”Mobiilivarmenteen osuus kasvaa jatkuvasti, mutta nopeaa muutosta ei ole näköpiirissä. Sen vuoksi olemme lähteneet vauhdilla mukaan välitystoimintaan.”
Janne Kaijärvi
Tästä on kyse
Pankit ovat hallinneet luotettavaa tunnistautumista digitaalisissa palveluissa. Ne ovat voineet veloittaa yrityksiltä jopa 90 senttiä yhdestä tunnistautumistapahtumasta. Lisäksi yritysten on pitänyt tehdä sopimus jokaisen pankin kanssa erikseen. Mobiilivarmennetta käyttävät yritykset ovat sen lisäksi tehneet sopimukset teleoperaattoreiden kanssa.
Toukokuussa vuonna 2017 pankit ja operaattorit muodostivat valtion painostuksesta luottamusverkoston, johon kuuluvat jäsenet sitoutuivat myymään toisilleen tunnistautumistapahtumia edullisempaan tukkuhintaan, 10 senttiä/kpl. Pankit ovat hidastelleet kehitystä, sillä ne ovat pystyneet myymään suoraan yrityksille tunnistautumistietojaan ilman lain säätämää kattohintaa.
Markkinan arvioidaan kuitenkin vapautuvan ensi vuoden aikana, minkä jälkeen yrityksille tarjoutuu mahdollisuus ostaa kaikki haluamansa tunnistautumispalvelut yhdeltä yritykseltä, esimerkiksi Telialta.