Pohjoismaiden johtavaan yritysohjelmistotalo Vismaan kuuluva Visma Financial Solutions vaihtoi vanhan puhelinvaihdepalvelunsa Genesys Cloudiin. Käyttöönotto sujui mutkattomasti, työntekijöiden mahdollisuudet hallita puheluita kasvoivat ja integroitavuus muihin järjestelmiin helpottui.
Laskutus-, perintä- ja juridiikkapalveluita kehittävä Visma Financial Solutions joutui yritysfuusion myötä tilanteeseen, jossa sillä oli käytössä kaksi erillistä puhelinvaihderatkaisua. Vaihteet eivät olleet toistensa kanssa yhteensopivat, ja niiden versiot olivat vanhentumassa.
”Puhelinasiakaspalveluumme tulevat palvelupyynnöt vaihtelevat laskuihin liittyvien kysymysten setvimisestä maksusuunnitelmien laatimiseen. Lisäksi toimeksiantajat eli palveluamme omaan laskutukseensa käyttävät yritykset tarvitsevat apua esimerkiksi laskutusjärjestelmän vaihtoon liittyvissä asioissa”, selostaa yrityksen IT-johtaja Saku Vina.
“Genesys Cloudin ansiosta asiakaspalvelumme on toiminut moitteitta, vaikka palveluntarve on kasvanut.”
– Saku Vina, Visma Financial Solutions
Vina johtaa Visma Financial Solutionsin 20-henkistä IT-tiimiä, jonka vastuulla on sekä ohjelmistotarjooman kehittäminen että yrityksen sisäinen IT. ”Puhelinvaihteessamme tulee siis olla hyvä hallittavuus, ja puheluiden siirron tulee olla vaivatonta.”
Vaihtoehtoja kartoitettuaan Visma Financial Solutions päätyi ottamaan Telialta käyttöön pilvipohjaisen Genesys Cloud -ratkaisun. ”Cloud ei vaatinut ohjelmistojen asentamista koneille, joten sen käyttöönotto oli erittäin helppoa. Ratkaisu oli myös nopeasti skaalattava, mikä oli meille kasvavana yrityksenä tärkeää”, Vina perustelee.
Integroitava ja helppokäyttöinen järjestelmä on lunastanut odotukset
Genesys Cloud -vaihderatkaisun joustavuus ja yksinkertainen käyttöliittymä ovat Vinan mukaan olleet asiakaspalvelijoiden mieleen. Palvelu on myös varmistanut asiakaspalvelun toimintakyvyn muutostilanteissa. ”Meille on tullut palvelun käyttöönoton jälkeen paljon uusia asiakaspalvelijoita töihin, ja perehtymisaika vaihteen käytön opetteluun on ollut lyhyt. Asiakaspalvelumme on siis toiminut moitteitta, vaikka palveluntarve on kasvanut.”
Vina kehuu myös Cloudin monipuolisia rajapintoja ja integroitavuutta muihin järjestelmiin: ”Puhelinvaihteen saa yhdistettyä esimerkiksi asiakkuudenhallintajärjestelmään. Tämä tekee asiakaspalvelijan työstä entistä helpompaa ja asiakkaan asioinnista saumattomampaa.”
Myös raportointimahdollisuudet ovat Cloudissa aikaisempaan ratkaisuun verrattuna paremmat, mikä antaa Vismalle mahdollisuuden puhelinasiakaspalvelunsa pitkäjänteiseen seurantaan ja kehittämiseen.
Palvelut yhdestä paikasta
Genesys Cloudin käyttöönoton yhteydessä Visma Financial Solutions siirsi myös mobiili- ja internetliittymänsä sekä IT-laitehankinnat Telialle. Vinan mukaan ICT-palveluiden hallinta on helpompaa, kun useat palvelut hankitaan samalta kumppanilta: ”Ongelmatilanteista päästään nopeasti eteenpäin, kun niitä hoitaa kumppanin päässä tuttu yhteyshenkilö.”
Teksti: Satu Ekman