Kaikki artikkelit yrityksille

Vinkkejä yrityksen blogisisältöjen tuottamiseen

4 min
Tummahiuksinen nainen näpyttelee läppäriä kahvilan terassilla. Tummahiuksinen nainen näpyttelee läppäriä kahvilan terassilla.

Oma blogi – oma lupa! Yrityksen blogissa voit kertoa omalla äänelläsi sen tarinaa.  Kerro yrityksen perustamisesta, kasvusta, tuotteista, materiaaleista, onnistumisista ja epäonnistumisistakin. Nämä asiat kiinnostavat ihmisiä ja tuovat brändisi lähemmäksi. Kun kerrot, mitä yrityksesi tekee ja miten yrityksesi toimii, potentiaalisten asiakkaidesi luottamus kasvaa ja kynnys ostaa madaltuu.

Mihin yrittäjä tarvitsee blogia, kun on some?

Sosiaalisen median kanavissa voit ylläpitää suhdetta asiakkaisiisi ja tehdä brändiäsi tutuksi. Pelkkä some ei kuitenkaan välttämättä riitä luottamuksen rakentamiseen ja tarinasi voi ajan myötä kadota.

Somekanavien suhteen olet aina palveluntarjoajien algoritmimuutosten armoilla. Et voi myöskään olla täysin varma siitä, ovatko valitsemasi kanavat jatkossakin olemassa. Oma kotisivu ja siellä oleva blogi on sinun hallinnassasi ja sen pysyvyydestä vastaat sinä itse.

Parhaimmillaan blogi ja some täydentävät toisiaan. Voit rikastaa sosiaalisen median kanaviesi sisältöä jakamalla blogiartikkelisi sinne. Samalla johdatat somesta kävijöitä kotisivuillesi. 

Blogin avulla kasvatat helposti yrityksesi brändiarvoa ja löydettävyyttä. Ihmisillä on tapana jakaa kiinnostavia blogitekstejä ja sisältöjä eteenpäin. Muualta verkosta blogiisi linkkaaminen nostaa yrityksesi verkkosivuston sijoitusta esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. 

Vinkkejä yritysblogin sisältöjen tuottamiseen

Minkälaista sisältöä blogiin kannattaa sitten tuottaa? Jos yrityksesi esimerkiksi myy arkikäytössä olevia tuotteita, voit kertoa niiden erilaisista käyttötavoista ja tilanteista, joissa ne helpottavat ihmisten arkea. Jos haluat saada aikaan myyntiä, kirjoita kiinnostavasti tuotteestasi ja ohjaa asiakas rohkeasti verkko- tai kivijalkakauppaasi!

Rutiinit
Tee blogin ylläpitämisestä yksi yrityksen arjen hauskoista rutiineista. Varaa sille säännöllisesti aikaa kalenterista. Voit tuottaa blogiin sisältöä vaikka joka toinen viikko, kunhan teet sitä säännöllisesti. Jos kerrottavaa riittää enemmän, sisältöä voi tuottaa useamminkin. Jos yritysarjen keskellä tulee mieleen blogiaiheita, kirjoita ne muistiin tulevaisuuden varalle. 

  • Pohdi aihe ja artikkelin "pihvi" etukäteen
  • Voit pohtia myös otsikot ja väliotsikoita valmiiksi
  • Aseta blogiartikkelille tavoite
  • Ota kuvat valmiiksi
  • Kirjoita
  • Julkaise 
  • Jaa artikkeli somekanavissasi

Selkeä tavoite
Jokaisen blogiartikkelin kohdalla kannattaa erikseen pohtia, mitä tavoittelet sen avulla; haluatko esimerkiksi vaikuttaa mielikuviin, kasvattaa tunnettuutta, lisätä myyntiä, rakentaa brändiä tai asiantuntijamielikuvaa itsestäsi?

Yhteen blogitekstiin kannattaa asettaa yksi tavoite. Tavoite määrittelee, mitä tuot tekstissä esille ja miten haluat lukijan blogin luettuaan toimivan. Voit kirjoittaa blogitekstejä erilaisiin tavoitteisiin ja tarvittaessa jakaa pidemmän tekstin useammaksi kirjoitukseksi.

Lukijan aktivoiminen
Artikkelin lopuksi kannattaa aktivoida lukijaa toimimaan, esimerkiksi tekemään tilaus verkkokaupasta, antamaan palautetta tilauksesta tai vaikkapa tulla tervehtimään sinua yrityksesi pisteelle messuilla. Lukijan aktivoiminen liittyy asettamaasi tavoitteeseen. 

Vinkkejä yrityksen blogisisältöjen hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa yritetään parantaa käyttämällä "avainsanoja". Avainsanalla tarkoitetaan niitä sanoja, joilla ihmiset etsivät tietoa verkosta.

Jotta potentiaaliset asiakkaasi löytävät yrityksesi verkosta, sivuiltasi täytyy löytyä heidän käyttämänsä hakusanat. Esimerkiksi hierojan palveluita kaipaava saattaa etsiä tietoa sanoilla "Hieroja + paikkakunta", "apu niskajumiin" tai "mistä apu kireään pakaralihakseen".

Blogiartikkelin otsikot
Erityisesti otsikoissa kannattaa käyttää niitä sanoja, joita potentiaalinen asiakkaasi naputtelee Googleen etsiessään tietoa tuotteista ja palveluista. Helpotat Googlen keinoälyn luokittelua, kun tarjoat sille selkeitä otsikoita aiheesta.

Hierojana voisit kirjoittaa yrityksen blogiin artikkelin otsikolla Apua niskajumiin ja avata artikkelissa mistä niskajumi johtuu, miten siltä voisi välttyä ja miten sinä voit auttaa tilanteessa. 

Kun tarjoat ratkaisua ”googlattuun” ongelmaan, löytää potentiaalinen asiakas blogisi ja yrityksen kotisivuille sekä asiakkaaksesi.
 

Kuvat
Kuvilla on suuri merkitys kiinnostuksen herättämisessä ja tiedon välittämisessä. 

Kannattaa käyttää omia, brändisi näköisiä kuvia. Google arvostaa yksilöllisiä kuvia, eli käyttämällä itse otettuja kuvia parannat löydettävyyttä. Googlen tekoäly tunnistaa, mikäli kuva on käytössä muuallakin ja se saattaa laskea sijoitusta hakutuloksissa. Sama pätee myös teksteihin, joten muilta lainaaminen ei kannata.

Kuvien ei tarvitse olla ammattilaisen ottamia, mutta pidä huolta siitä, että ne ovat tarkkoja, hyvin rajattuja ja hyvissä valaistusolosuhteissa otettuja. Älykännyköillä saa todella laadukkaita kuvia, joten sinun ei tarvitse hankkia erikseen kameraa.

Vältä yrityksesi WordPress-kotisivujen hakkerointi

Näin varmistat tietoturvan.

Lue artikkeli
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle