Euroopassa ollaan vielä sinisilmäisiä – Viiden vuoden päästä kaikki sivustot on salattu
Telia pitää huolta kahden miljoonan suomalaisen tietojen turvaamisesta. Sen kaikki nettipalvelut on suojattu jo neljän vuoden ajan yhtiön omilla SSL-sertifikaateilla. Monen yrityksen sivustot ovat edelleen vailla suojaa.
”Vaikka tietoturvasta puhutaan paljon, monilla yrityksillä on edelleen suojaamattomia sivustoja. Me Telialla otimme ensimmäiset sertifikaatit käyttöön vuonna 2005. Noin neljä vuotta sitten kaikki verkkosivustomme oli suojattu SSL-sertifikaateilla”, Telian digitaalisista kanavista vastaava johtaja Timir Bhose kertoo.
Telialla on Suomessa noin kaksi miljoonaa asiakasta, joiden tietojen turvaaminen on yhtiön ykkösprioriteetteja. Verkkoliikenteen suojaaminen on tärkeä osa tietoturvasta huolehtimista.
”Ihmisille on yhä tärkeämpää, että he voivat surffata kaikkialla huolettomasti. SSL ei olekaan enää ainoastaan verkkokauppojen ja muiden vastaavien asiointipalveluiden juttu.”
Telialla – samoin kuin koko kansainvälisellä Telia Companylla – on käytössään oman talon suomalaiset SSL-varmenteet. Teleoperaattorina tunnettu yhtiö on nimittäin kehittänyt salaus- ja tunnistusratkaisuja jo parinkymmenen vuoden ajan. Silti moni ei tiedä, että Telia on Suomessa ainoa taho, jolla on SSL-sertifikaattien myöntämiseen vaadittava juurivarmenne.
Monenkirjavia käytäntöjä
Maailmalla on paljon sertifikaattien tarjoajia, mutta ei ole yhdentekevää, mistä varmenteen ostaa. Telian osastopäällikkö Risto Kivisilta kertoo, että käytännöt tarjoajien kesken ovat kirjavia.
”Ulkomailta ostetut sertifikaatit pitää maksaa yrityksen luottokortilla, mikä saattaa olla tilaajalle hankalaa. Kun varmenteita hankitaan milloin mistäkin, käy helposti niin, että sivuston ylläpitäjän sijaan varmenteen vanhentumisen huomaavat ensimmäisinä käyttäjät. Näinhän asian ei pitäisi olla.”
Telian SSL-palvelussa Risto Kivisilta arvostaa ennen kaikkea keskitettyä hallinnointia ja helppokäyttöisyyttä.
”Yrityksellä on yksi huoli vähemmän, kun on taho, joka huolehtii kaikista sertifikaatteihin liittyvistä rutiineista. Emme esimerkiksi joudu painimaan vanhentuneiden SSL-varmenteiden kanssa, koska tilauksen umpeutumisesta varoitetaan automaattisesti. Maksaminenkin hoituu verkkolaskulla”, hän kertoo.
SSL:stä tulee normi
SSL-varmenteiden lisääntyy vauhdilla. Syitä on monia. Digitalisoitumisen ja verkkoasioinnin yleistymisen myötä yhä useampi yritys ja organisaatio käsittelee asiakastietoja verkossa.
”Digitaalinen maailma kasvaa! Pienetkin pelurit voivat toimia globaalisti ja palveluiden kirjo lisääntyy. Näemme koko ajan uusia mobiiliapplikaatioita, sivustoja ja tuotekohtaisia palveluja. Siksi on entistä tärkeämpää, että myös verkon käyttäjät kiinnittävät huomiota tietoturvaan. Kun sivusto on SSL-suojattu, käyttäjä näkee heti osoitekentän alussa olevasta lukosta ja HTTPS-tunnisteesta, että asiointi on turvallista”, Risto Kivisilta toteaa.
”Noin viiden vuoden päästä kaikki sivustot on salattu. Valitettavasti identiteettivarkaudet, jotka tähän asti ovat olleet riesa erityisesti Jenkeissä, yleistyvät myös Euroopassa. Täällä ollaan vielä sinisilmäisiä ja luottavaisia: kuinka monella firmalla on vaikkapa tilauslomake salaamattomalla sivulla. Se ei enää käy päinsä.”
Teksti: Henna Rautiainen