Kaikki artikkelit yrityksille

Vahva tunnistautuminen on mobiilimaksamisen edellytys

3 min
Henkilö puhelin kädessä kirjautumassa mobiilipalveluun Henkilö puhelin kädessä kirjautumassa mobiilipalveluun

MobilePay on mobiilimaksusovellus, jota käyttää jo yli 1,2 miljoonaa suomalaista. Palvelun avulla voi siirtää nopeasti ja helposti rahaa kaverille, maksaa laskuja tai vaikka ruokaostokset kaupassa matkapuhelimella. Maksusovelluksen käyttäjäksi rekisteröidytään vahvan tunnistamisen avulla, eli mobiilivarmenteen tai pankkitunnusten kautta. Telia Tunnistus -palvelu tarjoaa MobilePaylle sovelluksen edellyttämät vahvan tunnistamisen keinot.

”MobilePay on Suomen käytetyin mobiilimaksusovellus. Koska palvelumme on täysin digitaalinen ja käsittelemme maksuasioihin liittyvää tietoa, meillä on velvollisuus tuntea asiakkaamme vahvasti”, kertoo MobilePayn virkaa tekevä toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Maksuasioissa asiakkaan ja palveluntarjoajan välinen luottamus on ensisijaisen tärkeää. ”Siirryimme käyttämään Telia Tunnistus -palvelua, kun aiemmin Suomessa käytetty sähköinen tunnistusjärjestelmä Tupas lakkautettiin. Siirtyminen Telian palveluun tarkoittaa sitä, että kaikki asiakkaamme rekisteröityvät sovelluksen käyttäjiksi vahvan tunnistamisen avulla, saman palvelun kautta. Telian palvelun mukana tuli myös uusi tunnistuskeino MobilePayn asiakkaille, nimittäin mobiilivarmenne.”

Mitä luottamuspalvelut ovat?

”MobilePay on digitaalinen palvelu, jota käytetään ympäri vuorokauden. Kun etsimme uutta vahvan tunnistautumisen palveluntarjoajaa, halusimme tehdä yhteistyötä sellaisen toimijan kanssa, jolla on kokemusta 24/7-palvelun tarjoamisesta. Telia näyttäytyi meille luotettavana ja digitaalisen alan asiantuntevana toimijana”, kertoo Puusniekka.

“Halusimme tehdä yhteistyötä sellaisen toimijan kanssa, jolla on kokemusta 24/7-palvelun tarjoamisesta. Telia näyttäytyi meille luotettavana ja digitaalisen alan asiantuntevana toimijana.”
– Noona Puusniekka, MobilePay

Telian tunnistuspalvelun käyttöönotto sujui helposti ja toi mukanaan muitakin hyötyjä. ”Aloitettuamme yhteistyön Telian kanssa tunnistamiseen liittyvät kustannukset ovat laskeneet merkittävästi. Tunnistuspalveluun liittyviä asioita on lisäksi helppo hoitaa, sillä vanhan hajautetun sopimusmenetelmän sijasta Telia tarjoaa meille kaikki tunnistamisen palvelut.”

Yksi palveluntarjoaja – kaikki vahvat tunnistusvälineet

”Vielä vuosi sitten vahva tunnistaminen vaati sen, että jokainen yritys allekirjoitti erilliset sopimukset eri pankkitoimijoiden kanssa. Vanha sopimuskäytäntö sisälsi omat kaupalliset ja tekniset heikkoudet ja hidasti vahvan tunnistuksen yleistymistä verkkoasioinnissa”, kertoo Telian myyntijohtaja ja Digital Business Solutions asiantuntija Kari Lehtimäki.

Telia Tunnistus -palvelu tarjoaa vahvaa tunnistamista yhdellä sopimuksella ja yhdellä rajapinnalla, jolla asiakas saa käyttöönsä kaikki suomalaiset vahvan tunnistamisen välineet, eli mobiilivarmenteeseen ja pankkitunnuksiin perustuvan tunnistuksen.”

”Vahvalla tunnistuksella torjutaan myös identiteettivarkauksiin liittyvää riskiä ja varmistetaan, että tunnistus tapahtuu turvallisesti. Osa verkkopalveluiden tarjoajista onkin luopumassa kokonaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytöstä ja tarjoaa vain vahvaan tunnistukseen perustuvaa kirjautumista”, Lehtimäki kertoo. 

”Kehityksen suunta näyttää nyt hyvältä. Samalla kun heikot tunnistautumisen tavat vähenevät käytössä, niin uusia turvallisia ja vahvoja tunnistusvälineitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Mobiilivarmenteestakin on tulossa uusi ja ominaisuuksiltaan entistäkin monipuolisempi versio vuoden 2020 aikana.”
 

Teksti: Sara Pitzén

LUOTTAMUS ON SÄHKÖISEN ASIOINNIN EDELLYTYS

Luottamus- ja varmennepalveluiden oppaasta opit mm., miten sinun yrityksesi voisi hyötyä vahvasta tunnistautumisesta, sähköisestä allekirjoittamisesta ja arkistoinnista ja mitä kuuluu sähköisen asioinnin turvallisuuteen ja tulevaisuuteen.

Lataa opas
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Varmenteet ja tunnistus Turvallisuus