POP Vakuutus palvelee yli 140 000 asiakastaan digitaalisesti verkossa ja puhelimitse. Digitaalisten vakuutuspalveluiden tarjoajalle kustannustehokkaat ja skaalautuvat konesalipalvelut ovat kasvun edellytys. Siirtymä uuteen konesaliratkaisuun ja palveluihin onnistui ilman katkoksia liiketoiminnassa.
”Olemme tämän hetken nopeimmin kasvava vakuutusyhtiö. Palveluidemme käyttömäärien kasvaessa konesalipalveluiden skaalautuvuus ja vikasietoisuus on entistä tärkeämpää. Lähdimme hakemaan sopivaa kumppania ja ratkaisua, jolla nämä vaatimukset saadaan täytettyä kustannustehokkaasti”, POP Vakuutuksen Head of IT Risto Pihlajasalo kertoo.
POP Vakuutus on suomalaisten vakuutuspalveluidentarjoajien joukossa erikoisuus, sillä yhtiöllä ei ole lainkaan omaa kivijalkatoimintaa. Kun kaikki palvelut pyritään rakentamaan verkkoon, ovat konesalipalvelut tärkeä osa liiketoimintaa.
HARMONISOITU TEKNOLOGIA TUO SÄÄSTÖJÄ
Verkossa tarjottavien vakuutuspalveluiden tulee olla asiakkaan saatavilla ympäri vuorokauden – mahdollisimman häiriöttömästi. POP Vakuutuksen vanhat konesaliratkaisut korvattiin uudella kahden aktiivisen konesalin ratkaisulla, joiden teknologia on yhtenäistetty. ”Vikasietoisuus on selvästi parantunut. Nyt päivitykset pystytään tekemään ilman tuotantokatkoja ja molempien konesalien kapasiteetit riittävät täysin palveluiden toimittamiseen ja ylläpitämiseen”, Pihlajasalo kertoo.
POP Vakuutuksen vanha konesaliratkaisu ei ollut enää kustannustehokas, ja käytetyt teknologiat haittasivat palveluiden skaalautuvuutta ja vikasietoisuutta. ”Harmonisoitu IT-arkkitehtuuri tulee lopulta halvemmaksi ja helpottaa verkkoympäristön skaalaamista ylöspäin yhtiön kasvaessa. Uuden ratkaisun kapasiteetti on myös merkittävästi parempi”, Pihlajasalo kertoo. Konesaliratkaisut pohjautuvat HPE:n SimpliVity-alustaan.
JOUSTAVA KUMPPANI MAHDOLLISTI YHTEISEN HALLINNOINNIN
POP Vakuutukselta löytyy myös vahvaa talon sisäistä osaamista konesali-infrastruktuurista, jonka hyödyntäminen oli yksi kriteeri ICT-kumppanin valinnassa. Konesaliympäristöön liittyvät komponentit ja palvelut ovat nyt POP Vakuutuksen ja Telian yhteisessä hallinnassa. ”Erilaiset kehitys- ja ylläpitotoimenpiteet ovat helpottuneet merkittävästi, kun tilanteeseen voi tarttua kumpi vain”, toteaa Pihlajasalo.
Yhtenä uuden konesaliratkaisun suurimmista onnistumisista POP Vakuutus pitää sujuvaa siirtymää. ”Halusimme, että palveluiden käyttöönotto ja siirtyminen uuden konesaliratkaisun käyttöön tehdään liiketoimintamme kannalta rauhallisena loma-aikana elokuussa. Yliheitto kesti suunnitellusti yhden päivän ja onnistui ilman häiriöitä. Katkoja ei aiheutunut myöskään POP Vakuutuksen kehitystoiminnalle”, Pihlajasalo toteaa.
POP Vakuutus ja Telia haluavat jatkossakin pitää yhteistyön ketteränä. Pihlajasalo arvostaa kumppanissa laaja-alaista asiantuntijuutta ja näkee sen merkityksen vain kasvavan tulevaisuudessa. ”Esimerkiksi pilvipalveluiden yleistyessä syntyy yhä enemmän hybridiratkaisuja. Asiantuntevaa ICT-kumppania tarvitaan jatkossakin meille järkevien vaihtoehtojen löytämisessä ja tukemaan uusien palveluiden käyttöönotossa. Meillähän on yhteinen tavoite: pitää konesaliympäristö ja palvelut modernina, laadukkaana ja kustannustehokkaana”, Pihlajasalo päättää.
Haaste: POP Vakuutuksen entinen konesaliratkaisu hankaloitti palveluiden skaalautuvuutta ja vikasietoisuutta. Kasvava yhtiö kaipasi kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa.
Ratkaisu: POP Vakuutus otti käyttöön kahden aktiivisen ja teknologialtaan yhtenäisen konesalin ratkaisun. Siirtymä HPE SimpliVityyn pohjautuvaan konesaliratkaisuun onnistui suunnitellusti yhden päivän aikana ilman häiriöitä.
Hyödyt: Palveluiden tarvitseman kapasiteetin käyttö on nyt tehokkaampaa, verkkoympäristö on skaalattavissa ja päivitykset voidaan tehdä ilman tuotantokatkoja. POP Vakuutus hallinnoi konesaliratkaisua yhdessä Telian kanssa, mikä nopeuttaa häiriöihin reagoimista.
Haastateltava Risto Pihlajasalo on aikaisemmin työskennellyt Telialla.