Kaikki artikkelit yrityksille

Tietoa sähkökatkojen varalta yrityksille ja yrittäjille

3 min
Mies katsoo tabletista tietoja palvelinkaappien edessä. Mies katsoo tabletista tietoja palvelinkaappien edessä.

Tulevana talvena joudumme varautumaan mahdollisiin sähköpulasta aiheutuviin kiertäviin sähkökatkoihin. Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ohjeistaa paikallisia jakeluverkkoyhtiöitä katkaisemaan sähkön jakelun enimmillään kahdeksi tunniksi kerrallaan. 

Miten sähkökatkot vaikuttavat puhelu- ja dataliikenteeseen ja miten niihin kannattaa varautua tietoliikennepalveluiden ja -laitteiden osalta?

Telia turvaa kriittisten palveluiden jatkuvuuden 

Sähkökatkot vaikuttavat myös viestintäverkkoihin ja -palveluihin. Noudatamme verkon varmistuksessa Viestintäviraston määräyksiä. Peruspeiton tukiasemille vaaditaan 2-4 tunnin akusto ja suuremmissa solmukohdissa 3-6 tunnin akusto ja mahdollisesti varavoimalaite. Verkkojen peruspeitolle ei aiheudu ongelmia kahden tunnin katkoista. 

Seuraamme aktiivisesti verkon laitteiden ja tukiasemien toimivuutta ja ryhdymme välittömästi korjaustoimiin, mikäli havaitsemme laajempia yhteysongelmia sähkökatkojen jälkeen.

Tietoa verkon häiriötilanteista

Sähkökatkojen aikana asiakaspalvelumme voi toimia rajoitetusti ja ajoittain ruuhkautua. Ennen yhteydenottoa asiakaspalveluumme tarkistathan:

Ajankohtaisista häiriötiedotteista voit myös tilata ilmoituksen puhelimeesi. Silloin saat tiedon, kun ongelma on ratkaistu ja häiriötiedote suljetaan. 

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun pääkäyttäjä voi tilata matkapuhelinverkon häiriötiedotteet osoitekohtaisesti asiointipalvelun kautta. 

Lue ohje: Häiriötiedoteasetukset Minun Telia Yrityksille -palvelussa

Puhelut, tekstiviestit ja mobiilidata 

Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti ennakoitujen kahden tunnin katkosten aikana, mutta voimme joutua rajoittamaan mobiilidatan nopeutta ja kapasiteettia peruspalveluiden ja esimerkiksi hätäpuheluiden (112) toimivuuden varmistamiseksi.

Mitä vähemmän verkkoa käytetään katkon aikana, sitä pidempään tukiaseman akku kestää. 

Laajakaistayhteys sähkökatkon aikana

Myös kiinteän verkon laiteasemilla akkuvarmistukset pitävät yhteydet toiminnassa vähintäänkin tuntien ajan. Kiinteät laajakaistayhteydet lakkaavat kuitenkin toimimasta, jos reititin tai kiinteistön sähkökeskus ei saa sähköä.

Mikäli verkkolaitteesi eivät lähde automaattisesti toimimaan sähkökatkon jälkeen, käynnistäthän laitteen uudelleen irrottamalla virtajohdon noin 30 sekunnin ajaksi.

Mobiililaitteet sähkökatkon aikana

Voit varautua hankkimalla tehokkaan varavirtalähteen ja pitämällä sen ladattuna, jotta puhelimeen saa tarvittaessa lisää virtaa myös sähkökatkon aikana. Varavirtalähteellä voit ladata myös tabletin ja läppärin. 

Sähkökatkoalueen rajalla olevat laitteet voivat yrittää kytkeytyä rajan läheisiin tukiasemiin, jolloin ne kuormittuvat ja hidastuvat. Kauempana olevaan tukiasemaan pyrkiessään laitteet kuluttavat myös enemmän virtaa. 

Telia Inmics-Nebulan ICT-palvelut sähkökatkon aikana

Olemme varautuneet konesalipalveluiden, ICT-palveluiden ja managed-palveluiden osalta mahdollisiin sähkökatkoksiin varavoimalla.

Henkilökuntamme on ohjeistettu sähkökatkojen varalta ja Service Deskimme pystyy toimimaan myös sähkökatkostilanteissa. Huomioithan, että poikkeustilanteissa todennäköisesti esiintyy ruuhkaa. 

Telia Cygaten Valvonta- ja hallintapalvelut sähkökatkon aikana

Jos toimitiloissanne ei ole varmistettu sähkönsaantia katkojen aikana, kannattaa tähän varautua etukäteen. Yrityksen ICT-pääkäyttäjän tulisi ilmoittaa sähkökatkoista ITOCiin, mikäli tieto katkoksista tulee riittävän ajoissa – tai mahdollisuuksien mukaan siirtää laitteet itse katkon ajaksi portaalissa huoltotilaan. Näin vältymme turhilta hälytyksiltä ja toimenpiteiltä. 

Muihin Telia Cygaten palveluihin sähkökatkoilla ei arvioida olevan vaikutuksia. 

Tietoa sähköpulasta ja -katkojen vaikutuksista

Sähkökatkot ovat viimeinen sähköpulassa käytettävä keino ja ennen sitä pyritään säästämään sähköä. Lisää tietoa sähköpulasta ja sähkökatkojen vaikutuksista voi lukea muun muassa:

Telia osallistuu sähkönkulutuksen vähentämiseen

Tavoittelemme vuoteen 2030 mennessä nollapäästöjä koko arvoketjussamme, aina alihankkijoista asiakkaisiin. Olemmekin onnistuneet pitämään sähkönkulutuksemme kasvun maltillisena datan käytön kasvusta huolimatta. Miten sen teemme?

Näin säästämme sähköä

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle