Telia tuo ensimmäisenä operaattorina markkinoille ilmastoystävälliset kierrätyspuhelimet myös yrityksille
Telia edistää älypuhelinten uudelleenkäyttöä tarjoamalla myös yrityksille mahdollisuuden hankkia hyväkuntoisia käytettyjä laitteita henkilöstölleen joko ostettuna tai kuukausimaksullisena palveluna. Tarkistetut, kunnostetut ja vuoden takuulla varustetut Telia Recycled -kierrätyspuhelimet ovat ympäristölle parempi vaihtoehto laadusta tinkimättä. Kuluttajille Telia toi ensimmäiset kierrätyspuhelimet tarjolle vuonna 2019.
Digilaitteiden kierrätyksen ja uudelleenkäytön suosio on kasvanut hurjasti. Tämä näkyy myös Telian myyntitilastoista. Kierrätyspuhelin nousi ensimmäistä kertaa Telian myydyimpien puhelinten listalle joulukuussa 2021.
"Myytävien laitteiden laadusta olemme ehdottoman tarkkoja. Kaikki kierrätetyt puhelimet ovat käyneet läpi huolellisen tarkistus- ja kunnostusprosessin. Puhelimien akkujen kunto sekä muut toiminnot on testattu ja laite on puhdistettu huolellisesti aiemman käytön jäljistä. Mahdollisissa kunnostuksissa käytetään vain valmistajan virallisia osia. Kierrätyspuhelin on ekologisuuden lisäksi myös taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto yrityksille. Lisäksi nyt kun uusien laitteiden saatavuushaasteet globaaleilla markkinoilla jatkuvat komponenttipulan vuoksi, tuovat kierrätyslaitteet asiakkaillemme enemmän valinnanvaraa”, sanoo Telia Recycled -hankkeesta yrityksille vastaava Klaus-Emil Pakalén.
Recycled-kierrätyslaite palveluna
Yritys voi hankkia puhelimen kertamaksulla tai laitteesta riippuen palveluna. Kun kierrätyspuhelimen tilaa yritykselle palvelulaitteena, siitä maksetaan kuukausimaksua, joka sisältää huoltopalvelun lainalaitteineen, vakuutuksen ja yhden vuoden takuun. Lisäksi sopimuskauden päättyessä tilalle voi valita uuden palvelulaitteen ja vanha laite kierrätetään tietoturvallisesti, laitteen materiaalit hyödyntäen. Näin laitteen kestävästä elinkaaresta huolehtiminen ei jää yrityksen harteille.
”Suomessa myydään vuosittain arviolta yli 100 000 käytettyä puhelinta ja määrä kasvaa vauhdilla. Viime elokuussa Telian kierrätyspuhelimien myynti kasvoi jopa 60 prosenttia edellisvuodesta. Nyt alkava myynti yritysasiakkaillemme tukee tavoitettamme lisätä merkittävästi kierrätyspuhelimien osuutta laitemyynnistä”, Klaus-Emil Pakalén jatkaa.
Kierrätettyjen yrityslaitteiden valikoimassa on tällä hetkellä kahdeksan erilaista puhelinmallia, jotka ovat saatavilla Telian verkkokaupasta tai yritysmyynnistä.
”Noin 80 prosenttia puhelimen päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Kierrätetyn laitteen hankinta on merkittävä ja helppo ympäristöteko. Tavoitteenamme on merkittävästi lisätä laitteiden uudelleenkäyttöä niin omassa toiminnassamme kuin myös asiakkaille tarjottavissa vaihtoehdoissa. Kiinnostus ekologisesti kestäviin laitevaihtoehtoihin on selkeästi kasvanut kuluttajien keskuudessa. Uskon, että tämä näkyy hyvin pian myös yritysten valinnoissa”, sanoo Telian vastuullisuusjohtaja Eija Pitkänen.
Aikanaan asiakkaiden toiveista alkunsa saanut pilottihanke tukee yhtenä konkreettisena esimerkkinä Telian ilmastotavoitteita. Telia Company on sitoutunut olemaan päästötön yhtiö koko arvoketjun osalta ja jätteetön yhtiö kiertotalouden avulla vuoteen 2030 mennessä.