”Telian mobiiliklinikka on erinomainen palvelu. Meillä henkilöstö jonotti saadakseen oman Mobiilivarmenteensa,” kertoo Sanoma Media Finlandin liiketoimintajohtaja Marja-Leena Tuomola.
Lounastunnilla Sanomatalon aulaan syntyi pieni ruuhka. Telialta saapuneet asiakaspalvelijat vaihtoivat urakalla sim-kortteja sanomalaisten työpuhelimiin ja aktivoivat niihin sähköisiä henkilöllisyystodistuksia eli Mobiilivarmenteita. Ensimmäisenä päivänä tiskillä asioi peräti sata sanomalaista, seuraavanakin päivänä 81.
Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, jolla voi tunnistautua erilaisissa verkkopalveluissa ja -kaupoissa sekä kuntien ja valtion sähköisissä palveluissa. Se on nopeampaa ja turvallisempaa, kuin tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla.
Idea Telian mobiiliklinikan vierailusta tuli Sanoma Media Finlandin liiketoimintajohtajalta Marja-Leena Tuomolalta.
”Työntekijämme käyttävät paljon digitaalisia palveluita. Minusta on hyvä, että he ottavat Mobiilivarmenteen ensin henkilökohtaiseen käyttöön ja miettivät, kuinka me yrityksenä voisimme sitä hyödyntää”, Tuomola sanoo.
Matka kohti digitaalista identiteettiä
Tuomola miettii parhaillaan, millä tavalla Sanoman digipalvelujen käyttäjät jatkossa tunnistautuvat Oikotielle, Huuto.netiin ja yhtiön muihin markkinapaikkoihin.
”Asiakkaiden luottamus on meille kaikkein tärkeintä. Palveluissamme toisilleen tuntemattomat ihmiset tekevät kauppaa keskenään. Meidän tehtävänä on auttaa asiakkaita varmistumaan kauppakumppanin identiteetistä, jotta kaupankäynti onnistuisi.”
Toistaiseksi Sanoman markkinapaikoissa käytetään pankkitunnuksia eli tupas-varmennetta.
”Kun Mobiilivarmenne vuonna 2014 tuli markkinoille, se oli aika kallis ja tuntematon. Nyt kun Mobiilivarmenteen on täysin ilmainen, sen käyttö alkaa yleistyä. Tällä hetkellä Mobiilivarmenne on erittäin kiinnostava.”
Ennen mobiiliklinikka-tempausta Tuomolan piti ensin perustella talon sisällä, että palvelu todella on nykyään maksuton.
”Käännyin Telian myyntijohtaja Kari Lehtimäen puoleen ja hän vakuutti minut siitä, että Mobiilivarmenne on käyttäjälleen ilmainen. Kustannukset maksaa palvelun tarjoaja.”
Tuomola harkitsee nyt Mobiilivarmenteen käyttöönottoa Sanoma Digitalin markkinapaikoissa sekä tietyissä sisäisissä projekteissa.
”On tilanteita, joissa meidän on tiedettävä, että ihmiset todella ovat heitä, joina he esiintyvät.”
Työnantajan luvalla
Työsuhdepuhelimen Mobiilivarmennelataus vaatii työnantajan luvan, koska sim-kortti on työnantajan omaisuutta. Siksi Tuomola ehdotti Telialle, että operaattori jalkautuisi heidän työnantajien luokse yhtiön tiloihin.
”Jos meidän ihmisten olisi pitänyt lähteä johonkin liikkeeseen, harva olisi jaksanut. Kun Telia saapui meidän luoksemme, kaikki oli vaivatonta ja helppoa. Erittäin hyvää palvelua.”
Marja-Leena kannustaa myös muita yrityksiä hyödyntämään Telian liikkuvaa mobiiliklinikkaa.
”Tällaisen palvelun tarjoaminen yrityksen tiloissa vahvistaa myös meidän työnantajakuvaamme.”
Teksti: Kaisa Viitanen
Kuva: Kimmo Räisänen