Tekoäly tulee vauhdilla osaksi sovelluksia – Telia ja Microsoft järjestävät ohjelmistokehittäjille yhteisiä kehittämistilaisuuksia
Tekoäly on muuttumassa ohjelmistokehittäjien arkipäiväksi, ja Telia on eturintamassa tämän muutoksen toteuttamisessa. Yhteistyössä Microsoftin kanssa Telialla on järjestetty kevään aikana useita hackathon-tapahtumia tekoälyn mahdollisuuksien ymmärtämiseksi.
Tekoälybuumin myötä yritysten on pakko ottaa teknologia vakavasti ja ymmärtää sen mahdollisuudet. Telialla kehittäjät ovat päässeet testaamaan ja oppimaan, miten tekoälyratkaisuja voidaan toteuttaa käytännössä.
”Hackathonit ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi sparrata tekoälyn mahdollisuuksista ja löytää yhdessä parhaita ratkaisuja. Olemme jo edenneet konkreettisiin projekteihin, kuten yritysasiakkaiden asiakaskokemuksen parantamiseen tekoälyn avulla. Tämä on mahdollistanut arjen kipukohtien tunnistamisen datasta ja niiden ratkaisemisen”, kertoo Telian generatiivisen tekoälyn teknisestä kehityksestä vastaava Iikka Luoma-aho.
”Muutaman vuoden sisällä jokaisen ohjelmistokehittäjän pitää pystyä kehittämään tekoälypohjaisia ratkaisuja.”
Microsoft on tekoälyn maailmassa jättiläinen, joka tuottaa maailman yrityksille ja yksilöille mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
”Microsoftin kokemus ja osaaminen ovat olleet arvokkaita meille. Yhdistettynä Telian omaan osaamiseen, ne ovat tuoneet kehittäjillemme parhaat vinkit ja runsaasti oppia. Olemme päässeet kevään aikana todella hyvään vauhtiin, joten jatkamme yhteistyötä tiiviisti syksyllä”, avaa Luoma-aho.
”Olemme erittäin vaikuttuneita Telian rohkeudesta ja vahvasta asenteesta tekoälyn täysimittaisessa hyödyntämisessä. Telia on edelläkävijä, joka näyttää esimerkkiä muille toimialoille ja organisaatioille. Olemme iloisia, että saamme olla mukana tukemassa Telian kehittäjäyhteisöä innovoimaan uusia tekoälypohjaisia ratkaisuja”, sanoo Microsoftin teknologiastrategi Maja Thalin.
Tekoäly tuo uutta liiketoimintaa ja sisäistä tehokkuutta
Liiketoiminnan näkökulmasta Telia on panostanut erityisesti sisäiseen kehitykseen, jotta ymmärrys tekoälyn hyödyntämisestä kehittyy.
”Kevään hackathonien innoittamana hyödynnämme generatiivista tekoälyä esimerkiksi speech-to-text- ja text-to-speech-teknologioina, jotka ovat parantaneet asiakkaidemme palvelua vikatilanteissa. Pystymme helposti tekemään puhelinlinjaan äänitiedotteita tekstin pohjalta”, avaa Luoma-aho.
Telia tarjoaa asiakkailleen tekoälyratkaisuja, kuten Crowd Insights -palvelua ihmisvirtojen analysointiin, Microsoft Copilot -lisenssejä sekä räätälöityjä ratkaisuja.
”Tekoälyratkaisuja myydään jo nyt asiakkaille, ja tulevaisuudessa meillä on entistä paremmat mahdollisuudet palvella asiakkaitamme. Oman osaamisemme kasvattaminen tarjoaa mahdollisuudet auttaa asiakkaitamme tekoälyn hyödyntämisessä”, kertoo Luoma-aho.
Omalle henkilöstölle kehitetty jo kahdeksan työkalua
Tekoälyyn keskittyneet koulutukset, tietoiskut ja viestinnän toimet ovat kasvattanut osaamista räjähdysmäisesti Telian sisällä. Tekoäly ei enää pelota, vaan se herättää Luoma-ahon mielestä innostusta.
”Pelko tekoälyn käyttöä kohtaan on vähentynyt, ja olemmekin alkaneet löytää hyviä tapoja, joilla tekoälyä voidaan hyödyntää arjen työskentelyssä. Mittaamme kolme kertaa vuodessa henkilöstökyselyllä, miten työntekijät hyödyntävät tekoälytyökaluja, millainen ymmärrys meillä on ja millaista tukea kaivataan. Tulokset osoittavat, että kehitymme oikeaan suuntaan.”
Kevään aikana työntekijöiden käyttöön on kehitetty kahdeksan työkalua, jotka sisältävät generatiiviset tekoälytyökalut tiedostojen analysointiin, videoiden tekstittämiseen, markkinoinnin tukemiseen ja Telia Yhteisön analysointiin.
”Nämä sisäiseen käyttöön kehitetyt turvalliset työkalut hyödyntävät Microsoftin parhaita AI-kyvykkyyksiä ja ovat olleet merkittävä askel tekoälymatkallamme. Omien ratkaisujen kehittäminen tarjoaa meille laajemmat mahdollisuudet hyödyntää omaa dataamme tekoälytyökaluissa. Turvallisuus ja tietosuoja ovat tärkein prioriteettimme”, vakuuttaa Luoma-aho.