Kone tottelee dataa – oli se sitten oikeaa tai väärää. Jotta yritys voi hyödyntää tekoälyä kannattavalla tavalla, sen on valvottava asiakasdatansa laatua. Toimivilla valvontaprosesseilla taataan myös asiakkaiden yksityisyydensuoja.
Millaista on laadukas data? ”Ensinnäkin datan on oltava sellaisessa paikassa, josta se on saatavilla, ja sen oltava muodossa, jota yrityksen järjestelmät ymmärtävät”, vastaa Telian asiakasinformaatiosta ja sen hallinnasta vastaava Senior Information Manager Tero Liikanen. ”Lisäksi datan on oltava riittävän tarkkaa, ajantasaista sekä yhteneväistä eri järjestelmien välillä.”
Asiakasdata on Liikasen mukaan jokaisen yrityksen liiketoiminnan ytimessä: ”Yritys tuottaa tuotteita tai palveluita. Jotta se voi toimittaa niitä asiakkailleen, sillä on oltava tietoa heistä. Useimmat yritykset haluavat myös markkinoida asiakkailleen sekä raportoida toiminnastaan, jolloin se niin ikään tarvitsee tietoa asiakkaistaan.”
Huono data maksaa
Erityisen tärkeää asiakasdatan laadukkuus on silloin, kun yritys käyttää sitä ohjelmistorobotiikan tai tekoälyn tarpeisiin. ”Ohjelmistorobotti tekee sitä, mitä se on koodattu tekemään. Jos sen on tarkoitus esimerkiksi tunnistaa asiakas asiakasnumeron perusteella, mutta numero on puutteellinen, robotti ei löydä oikeita tietoja. Näin yritys menettää aikaa ja rahaa”, Liikanen selostaa.
Liikanen muistuttaa lisäksi, että yrityksen kassavirran turvaamiseksi laskut on lähetettävä oikeaan osoitteeseen. Samoin uutiskirjeiden on oltava relevantteja ja toivottuja, jotta ne tukevat yrityksen liiketoimintaa.
”Jos yrityksellä on ongelmia datan laadun kanssa, tekoälyn avulla ei saa luotua uutta liiketoimintaa. Mahdollinen kilpailuetu jää saavuttamatta.”, hän lisää.
Hyvä datahallinto on vastuun kantamista
”Kun asiakkaiden osoitetiedot pidetään ajan tasalla, yritys voi olla varma siitä, ettei asiakasdataa päädy väärälle henkilölle ja että dokumentit saavuttavat oikean vastaanottajan. Asiakkaan tietojen oikeellisuuteen ja tietoturvaan tulee siis jokaisen yrityksen panostaa”, Liikanen painottaa.
GDPR-aikakaudella yrityksen on tiedettävä tarkalleen, mitä asiakasdataa sillä on hallussaan. Liikanen muistuttaa, että yrityksen on pystyttävä luovuttamaan asiakkaalle kaikki hänestä kerätyt tiedot. ”Asiakkaalla on myös oikeus pyytää yritystä poistamaan tietonsa, kun perustetta tiedon tallentamiseen ei enää ole.”
Virheet kiinni heti alkuunsa jatkuvan valvonnan avulla
Liikasen mukaan Telian ratkaisu datan laadun varmistamiseen on jatkuvan palvelun malli: ”Meillä on datanlaatuosasto, joka kehittää datamme laatua järjestelmällisesti laatumittaristoon perustuen. Asiakasdataa valvotaan tauotta, ja jos virhe huomataan, se korjataan joko automaattisesti tai manuaalisesti. Virheen lähtösyy paikannetaan ja poistetaan, ja tilannetta seurataan jatkossa.”
Liikanen kertoo, että tyypillinen virheen syy on järjestelmien välinen integraatiokatkos, jonka takia asiakasmasteriin tehty muutos ei päivity esimerkiksi laskutusjärjestelmään oikein. Jatkuvan valvonnan ansiosta virhe kuitenkin huomataan ennen kuin se aiheuttaa ongelmia prosesseissa.
”Jatkuvan laatuvalvonnan malliamme on testattu vuosia, ja se taipuu moneen eri liiketoimintaympäristöön. Tarjoamme laadunvalvontaosaamistamme myös asiakasyrityksillemme, ja meiltä saa myös datan laatua analysoivan pilvipalvelun”, Liikanen kertoo. ”Myös asiakkaiden yksityisyydensuojan varmistamiseen saa apua Telialta.”
Teksti: Satu Ekman