Nysse tulee - Tampere etsii ihmisvirroista sujuvuutta joukkoliikenteeseen
Tampereesta tehdään Suomen älykkäintä kaupunkia. Uuden raitiovaunun tuloon varaudutaan ymmärtämällä ihmismassojen liikkeitä entistä tarkemmin.
Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden kaupunkisuunnittelun elementeistä on data. Suunnittelijoilla pitää olla tietoa siitä, miten, minne ja milloin ihmiset liikkuvat.
Olennaista on tietää ruuhkahuiput ja suunnat, joista ihmiset tulevat kaupunkiin ja poistuvat sieltä – tai minne kaupunkiin tulijat suuntaavat. Nämä tiedot ovat tarpeellisia esimerkiksi joukkoliikenteen suunnittelussa.
Massatapahtumat ovat oma lukunsa. Silloin kaupungin alueella liikutaan lyhyen ajan sisällä poikkeuksellisesti, mikä aiheuttaa haasteita esimerkiksi joukkoliikenteeseen. Pullonkauloja syntyy.
”Haluamme tietää, mistä Tampereelle tulee porukkaa, miten ihmiset käyttävät täällä aikaansa ja mitä he tekevät ennen tapahtumia ja niiden jälkeen. Meitä kiinnostaa myös, mistä ihmiset tulevat ja lähtevätkö he heti tapahtumasta pois vai jäävätkö yöksi”, sanoo Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelmajohtaja Tero Blomqvist.
Tampereella ollaan kiinnostuneita myös siitä, miten ihmiset liikkuvat vapaa-ajallaan. Eroaako esimerkiksi joukkoliikenne loma-aikoina siitä, miten julkista liikennettä käytetään tavallisina työ- ja koulupäivinä?
Tämän kaiken selvittämiseen vanhat konstit eivät enää riitä.
Robbie Williams sai ihmiset liikkeelle
”Tulevaisuutta silmällä pitäen olemme pilotoineet Telian kanssa uudenlaista analysointitapaa, jota kutsutaan kansainvälisesti nimellä Crowd Insights. Halusimme uuden työkalun siihen, miten suunnittelemme joukkoliikennettä ja tapahtumien aikaista liikennettä sekä miten pystymme tarjoamaan ihmisille parempaa palvelua, liikkuvatpa he työ tai vapaa-aikanaan. Haluamme rakentaa parempia palveluja niihin hetkiin, jolloin tarve on suurin.”
Crowd Insights -menetelmää pilotoitiin ensimmäisen kerran elokuun 10. päivänä Robbie Williamsin konsertissa Ratinan stadionilla. Tuolloin dataa analysoimalla haettiin tietoa siitä, miltä paikkakunnilta tapahtumaan tultiin, kauanko siellä oltiin, miten ihmiset poistuvat tapahtumasta ja mille paikkakunnille he lähtivät ja milloin. Datasta ei pysty erittelemään kenenkään henkilökohtaisia tietoja tai yksittäisten ihmisten liikkeitä, vaan aina tarkastellaan laajempia ihmisjoukkoja.
”Meitä kiinnosti erityisesti, paljonko porukkaa tulee Turusta, Helsingistä tai Rovaniemeltä. Saatu data vahvisti olettamuksiamme. Crowd Insights osoittautui työkaluksi, joka vahvistaa kykyämme ymmärtää ja täydentää muilla työkaluilla kerättyä tietoa”, Blomqvist kertoo.
Uusi työkalu joukkoliikenteen suunnitteluun
Vuonna 2021 aloittavan raitiovaunuliikenteen suunnittelutyön taustaksi tarvitaan dataa ihmismassojen liikkeistä.
”Haluamme dataa siitä, miten meidän tulee suunnitella joukkoliikenne. On oleellista tietää, mihin kannattaa rakentaa ne liikenteen solmukohdat, joista ihmiset siirtyvät ratikkaan. Tietoa tarvitaan, jotta tiedämme, minne bussilinjat kannattaa päättää ja mistä ne ajavat, jotta voimme maksimoida ratikan hyödyt koko joukkoliikenteelle.”
Joukkoliikenteessä on perinteisesti seurattu ihmisten liikkumista matkalipuista saatavalla tiedolla. Sen perusteella tiedetään, milloin ihminen nousee bussiin ja millä postinumeroalueella lippu leimataan.
Perinteisin keinoin saatava tieto täsmentyy ja tarkentuu uudella menetelmällä, joka jalostaa mobiiliverkon anonymisoitua tietoa hyötykäyttöön. Ihmisvirroista saatava tieto on luotettavaa ja käyttökelpoista, koska Telialla on merkittävä markkinaosuus matkapuhelinmarkkinoista ja vaadittu tekninen kyky yksityisyyden suojan varmistamiseksi.
Sujuvampaa arkea älykaupungissa
Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Tampereella pystytään liikkumaan entistä vaivattomammin. Palvelut paranevat ja elämä älykaupungissa on helpompaa.
”Kun esimerkiksi turisti tulee tänne, pystymme auttamaan häntä löytämään oikeisiin paikkoihin. Tulevaisuudessa pystymme palvelemaan paremmin ja voimme myydä esimerkiksi paketteja, joissa on mukana hotelli, Särkänniemi ja Robbie Williamsin keikka. Combo-lipulla voi liikkua ilmaiseksi kaikilla julkisilla liikennevälineillä, ja kaikki linjat on optimoitu kyseisen viikonlopun aikana niin, että liikkuminen kaupungissa on mahdollisimman sujuvaa. Pystymme rikastamaan palveluja teknologian avulla”, Tero Blomqvist visioi.
Jatkossa hän haluaa kehittää Crowd Insightsia niin, että dataa saadaan pienemmiltäkin alueilta kuin koko kaupungista, esimerkiksi kaupunginosittain.
”Toivomme, että saamme myös jatkossa kehittää tätä työkalua yhdessä Telian kanssa ja tutkia, miten se toimii käytännössä Smart City -ympäristössä”, Blomqvist sanoo.
Teksti: Sami Sirkiä
Kuva: Rami Marjamäki