Robotit marssivat nyt toimistoihin – ”Näitä säästölukuja jokainen talousjohtaja ymmärtää”
Millä mielellä ison, kansainvälisen suuryrityksen Suomen talousjohtaja lukee nopeasti yleistyviä uutisia tekoälystä ja robotiikasta? Marko Ylä-Autiota kysymys hymyilyttää: hän pitää robotteja erinomaisina työkavereina.
Telia Finlandin talousjohtaja Marko Ylä-Autio ei enää aikoihin ole miettinyt, pitäisikö yhtiön tarttua uusiin mahdollisuuksiin. Kyse on enää siitä, miten ja missä järjestyksessä uusia keinoja ryhdytään hyödyntämään.
”Tyypillisesti liikkeelle lähdetään paljon toistuvia transaktioita sisältävistä prosesseista kuten osto- ja myyntilaskujen käsittely”, Marko Ylä-Autio sanoo.
”Jokaisessa yrityksessä on kuitenkin myös runsaasti muunlaisia prosesseja, joiden automatisoinnista saatavat hyödyt kiinnostavat talousjohtajaa.”
(artikkeli jatkuu videon alla)
Prosessien sujuvuus ja palvelujen laadun parantaminen ovat olennainen osa automatisoinnin tavoitteita. Automatisointi on hyvä renki, joka parhaimmillaan antaa asiakkaille parempia palvelukokemuksia.
”Kun rutiinit automatisoidaan, ihmiset pystyvät keskittymään asioihin, jotka he kokevat mielekkäiksi ja joiden avulla he pystyvät luomaan aitoa lisäarvoa”, Marko Ylä-Autio painottaa.
”Esimerkiksi asiakaspalvelutyötä helpottaa merkittävästi se, että robotti pystyy hoitamaan taustalla tarvittavia, aikaa ja vaivaa vaativia rutiineja kuten tietojen hakeminen eri järjestelmistä.”
Telian omat opit ja kokemukset uusien teknologioiden hyödyntämisestä antavat hyvän pohjan tarjota myös asiakkaille kattavat, resursseja oikealla tavalla kohdistavat laite-, ohjelmisto-, tietoturva- ja palveluratkaisut.
”Kun me kehitämme ja testaamme koko ajan itse uusia teknologioita ja ratkaisuja, pystymme valjastamaan ne tehokkaasti myös asiakkaidemme liiketoiminnan tueksi.”
Yksi Telian strategian kulmakivistä on kattavien ICT-ratkaisuiden ja -palveluiden tarjoaminen. Asiakkaan arjesta halutaan tehdä sujuvaa – vieläpä niin, että kustannuksia voidaan hallita ja ennustaa mahdollisimman tarkasti.
Ylä-Autio kertoo, että jo yksin sähköisen laskutuksen ratkaisuilla yritys voi saavuttaa hyvinkin nopeasti jopa 50 prosentin kustannussäästöt. Sitä kieltä ymmärtää jokainen talousjohtaja.
Robotiikan ja palveluliiketoiminnan yhdistelmää voidaan hyödyntää myös esimerkiksi uusien työntekijöiden vastaanotossa. Kun ennen esimies joutui tekemään erilliset tilaukset tietokoneesta, puhelimesta, sähköpostiosoitteista, työvälineistä, käyntikorteista ja monesta muusta asiasta, automatisoitu prosessi voi huolehtia tänä päivänä kaikesta tarvittavasta. Työntekijän tiedot tarvitsee syöttää yhteen paikkaan, yhden kerran – ja koko paketti odottaa ensimmäisenä työpäivänä käyttövalmiina.
Järkevä tapa kohdistaa resurssit oikein, vaikkapa kesätyöntekijöiden aloitellessa työsuhteitaan.
Kirjoittaja: Timo Mansikka-aho