Kaikki artikkelit yrityksille

Vapo hyötyy ICT-ratkaisuiden keskittämisestä

3 min
Vapon ja Telian SIAM-yhteistyö on vähentänyt kokouksia sadoilla henkilötyöpäivillä vuositasolla.

Kansainvälinen bioenergian ja kasvattamisen edelläkävijäyritys Vapo panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja ICT:hen muun muassa tehostaakseen liiketoimintaansa sekä luodakseen uusia palveluita. Yhtiön tavoitteena on tarjota asiakkaille paras mahdollinen asiakaskokemus niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Nykyään Vapo toimii asiantuntijaorganisaationa, joka keskittyy toiminnassaan kasvattamiseen ja kierrättämiseen, kiinteiden polttoaineiden, lämmön, sähkön ja höyryn tuotantoon sekä erilaisten energiaratkaisujen tarjontaan. Lisäksi yritys kehittää turpeesta ja muista luonnonmateriaaleista uusia innovatiivisia tuotteita.

Energia-alan murros vaatii uudenlaisia ICT- ja teknologiaratkaisuja

”Energia-ala on murroksessa ja suuri muutos tapahtuu jo lähivuosien aikana ennen kaikkea ilmastopolitiikan seurauksena. Fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee radikaalisti ja Vaponkin energialiiketoiminta siirtyy kohti biomateriaaleja ja bioenergiaa. Uudenlaiset ICT-ratkaisut ja uusi teknologia kuten IoT, robotiikka, tekoäly, matalataajuusverkot ja 5G auttavat meitä onnistumaan tässä liiketoimintamuutoksessa”, sanoo Vapon CIO Jukka Holm.

”Työ on muuttunut liikkuvammaksi ja työntekijämme käyttävät sovelluksia jo 80%:sti mobiilisti. Tämä, kuten myös se, että ICT-ratkaisuiden toimivuus on kriittisessä roolissa kaikessa tekemisessä, täytyy huomioida tarkasti IT-järjestelmäkehityksessä.”

ICT-kumppanin valinta on strateginen päätös

Vapossa ollaan pohdittu paljon sitä, kuinka monitoimittajaympäristöä voisi hallita niin, että IT- ja liiketoimintapalveluiden käyttöönotto olisi ketterää ja tehokasta. Mitä kannattaa tehdä itse, mitä ostaa kumppanilta ja miten ylipäätään selviytyä palvelutuottajien muodostamasta sopimus- ja teknologiaviidakosta.

Ratkaisuna haasteeseen Vapo on valinnut palveluintegraatio-kumppanikseen (SIAM, Service Integration and Management) Telian.

”Luotettavan kumppanin kanssa on mahdollista yksinkertaistaa prosesseja sekä tehdä ne kustannustehokkaasti, skaalautuvasti ja tietoturvallisesti. Myös asiakaskokemus paranee kun toimijoiden määrä on pieni”, Holm pohtii.

”SIAM-yhteistyö on tuonut hyötyjä moneen asiaan. Palvelukokemus ja tehokkuus ovat parantuneet, kun järjestelmiä ja hallinnoitavia asioita on vähemmän. Jo yksinään kokousten määrän vähentyminen on ollut merkittävä hyöty, joka on vapauttanut omaa IT-henkilökuntaamme palveluiden kehittämistyöhön. Palvelu kattaa myös kansainväliset toimintomme, joten maasiiloja ei synny. Yhteiset, monen asiantuntijan palaverit mahdollistavat reaaliaikaista ongelman ratkaisua, innovointia ja kokonaispalvelun laadun kehittämistä.”

”Haluamme luoda yhdessä strategisten kumppaneidemme kanssa toimivan ekosysteemin, joka tehostaa liiketoimintaamme. Näin voimme itse siirtyä ICT-asioiden päivittäisestä operatiivisesta hallinnoimisesta liiketoimintamme kehittämiseen. Telian etuna on sen palveluiden laaja kirjo aina hyvistä verkkoyhteyksistä ja konesalipalveluista uuden teknologian osaamiseen. Meillä on paljon suunnitelmia muun muassa kuvantunnistuksen, robotiikan, koneälyn ja IoT-datan hyödyntämiseen toiminnassamme. Haluamme jatkossakin olla teknologisia edelläkävijöitä muun muassa laitosten etäohjauksessa ja valvonnassa. Se ei ole mahdollista ilman näitä moderneja teknologioita ja osaavia yhteistyökumppaneita”, Holm päättää.

Haaste: Vapon liiketoiminta on murroksessa ja IT-järjestelmiä sekä palveluntuottajia on paljon. Miten ICT-ratkaisut saadaan tukemaan uuden liiketoiminnan kehitystyötä.

Ratkaisu: Vapo on valinnut palveluintegraatio (SIAM, Service Integration and Management) kumppanikseen Telian, jonka kanssa prosesseja voidaan yksinkertaistaa kustannustehokkaasti, skaalautuvasti ja tietoturvallisesti. Telialla on tarjota myös uuden teknologian ratkaisuja peruspalvelujen lisäksi.

Hyödyt: Loppukäyttäjän palvelukokemus ja työn tekemisen tehokkuus ovat parantuneet, kun järjestelmiä ja hallinnoitavia asioita on vähemmän. Jatkuvien palveluiden, operatiiviseen ohjaukseen liittyvien palavereiden määrä ekosysteemin toimittajien kanssa on vähentynyt sadoilla henkilötyöpäivillä vuositasolla. Näin tiimit ovat saaneet lisäaikaa palveluiden laadun johtamiseen ja kehittämiseen.

Yleisesti konsernin ICT-palveluiden keskittäminen ja synergioiden hyödyntäminen on tuonut jo nyt miljoonaluokan säästöjä. Uusi mobiiliteknologia mahdollistaa henkilökunnan uudet tehokkaammat toimintatavat sekä paremman ajantasaisen tiedonsiirron kentältä.

Keskity rauhassa yrityksesi kasvuun ja menestykseen

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat