Sonera on nyt Telia.
Pyhtää haluaa olla kärkijoukossa kehittämässä parempaa palvelua ja arkea kuntalaisilleen. Ei siis ihme, että Soneran sähköinen viestivihko otettiin ensimmäisenä Suomessa käyttöön juuri Pyhtäällä.
Kotkan kupeessa sijaitseva 5 000 asukkaan Pyhtää on nimetty Suomen ulkoistetuimmaksi kunnaksi, sillä se hankkii noin 70 prosenttia palveluistaan muualta. Kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista on vastannut vuoden 2015 alusta Attendo.
”Haluamme kuntana toimia tulevaisuuden tiennäyttäjänä. Teemme kaikki päätökset kuitenkin aina laatu ja kuntalaisten hyvinvointi edellä”, Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila kertoo.
Nuuttilan mukaan yhteistyö Attendon kanssa on sujunut mallikkaasti.
”Tulokset ovat loistavia. Kuntalaiset ovat olleet tyytyväisiä terveyspalveluihin. Yli 90 prosenttia painaa vihreää hymynaamaa terveysasemalla käyntinsä jälkeen. Teemme vuosittain terveyspalveluiden asiakkaille laajan tutkimuksen, ja viime vuonna arvosana oli ällistyttävän hyvä – 4,65 pistettä viidestä”, hän iloitsee.
”Kiireettömän ajanvarauksen jonot ovat lähes olemattomat ja pisimmilläänkin vain muutaman päivän. Terveyspalveluiden kustannukset ovat alhaisempia kuin vuonna 2014.”
Niinpä kunnanjohto suhtautui avoimesti Soneran ja Attendon yhteydenottoon, kun nämä ehdottivat ikääntyneiden kotihoitoon kehitetyn sähköisen viestivihkon testaamista.
Vihkoa kokeiltiin Pyhtäällä viime talvena niin hyvin tuloksin, että se jäi pysyvästi kotihoidon käyttöön. Seuraavaksi viestivihko laajenee kunnan neuvolapalveluihin.
Älypakastimia, uniantureita ja puhuvia uuneja
Olli Nuuttila kertoo, että uudenlainen viestintäratkaisu on osa Pyhtäällä käynnistettyä digitaalista mallia, jossa panostetaan ikäihmisten palveluiden ja teknologian kehittämiseen.
”Lähdimme jo varhaisessa vaiheessa kokeilemaan uutta. Pyhtään kirjastossa on esimerkiksi lainalaatikoita, joiden digitaalisia laitteita – kuten uniantureita – ikäihmiset voivat kokeilla maksutta kotonaan.”
Kunnassa on otettu käyttöön myös ateriapalvelu, jonka asiakkaat voivat valita ruokansa laajasta valikoimasta ja nauttia annoksensa silloin kun heille itselleen parhaiten sopii. Ikääntyneen kotiin toimitetaan älypakastin ja ”puhuva uuni”, joka kertoo minkä annoksen ikäihminen on valinnut ja koska ruoka on valmista – ja toivottaa vielä hyvää ruokahalua.
Olli Nuuttila sanoo, että Soneran vihko täydentää hyvin Pyhtään digitaalista kehitystä, jonka keskiössä on ikääntyneen hyvinvointi.
”Olemme pohtineet paljon sitä, miten kodista saadaan mahdollisimman hyvä ja turvallinen ympäristö, jossa on mukava elää pidempään. Sähköinen viestivihko on helpottanut yhteydenpitoa kotihoidon ja ikäihmisten omaisten välillä ja tuonut ilonhetkiä arkeen. Olen tyytyväinen ja ylpeäkin siitä, että pyhtääläiset saavat nauttia etunenässä uusista palveluista.”
Nuuttilan mukaan rohkeat avaukset ovat kunnanvaltuustossa tärkeitä, ja niitä lähdetään toteuttamaan yhdessä yli puoluerajojen.
”Olemme kirjanneet kuntastrategiaammekin historiallisen Pyhtään sloganin: Tiennäyttäjä jo vuodesta 1347. Jotta Suomea pystyy kehittämään, kehitystyö on aloitettava ruohonjuuritasolta.”
Teksti: Henna Rautiainen
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä, autamme mielellämme!
Sami Suominen
Puh: +358 40 3023080
S-posti: sami-sakari.suominen(at)teliacompany.com