Pilvilampi nopeuttaa asiakkaidensa rutiineja tiiviissä yhteistyössä ICT-kumppanin kanssa
Pilvilampi Software kehittää uudenlaista liiketoiminta-alustaa, joka auttaa yrityksiä automatisoimaan rutiinitehtäviään. Vaasalaisyritys aloitti toimintansa muutama vuosi sitten, mutta sen yhteistyö Telian kanssa juontaa juurensa ajasta ennen tätä. ”Luottamus on syventynyt vuosien mittaan, ja jatkossa haluamme keskittää Pilvilammen infran yhä vahvemmin Telialle”, yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Kai Halonen kertoo.
Tiedonhallintatyökalu pystyyn päivissä
Viisihenkisen Pilvilammen päätuote on Microsoft O365 -ympäristöä hyödyntävä Sopivin O365 -alusta, joka tuo kaiken yrityksen haluaman datan yhteen järjestelmään. ”Organisaatioilla on monesti käytössä useita tapoja tallentaa, jakaa ja käsitellä tietoa. On pilvipalvelujärjestelmiä, exceleitä verkkolevyillä, paperilomakkeita ja jopa ruutuvihkoja. Tiedon pirstaloituneisuus hankaloittaa sen hyödynnettävyyttä, luo turhia tietoturvariskejä ja pahimmassa tapauksessa jäytää asiakkaan palvelukokemusta”, Halonen selostaa, ”Kun kaikki tiedot kootaan Sopivin O365 -käyttöliittymän alle, asiakkuuksien, sopimusten ja prosessien hallinta voidaan automatisoida. Tämä tarkoittaa sitä, että aikaa säästyy rutiinitehtävien hoitamiselta yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.”
Pilvilammen järjestelmä erottuu muista samaan tarkoitukseen käytetyistä ratkaisuista siinä, että kehitetyn alustan ansiosta asiakkaan yksilölliset ratkaisut voidaan toteuttaa nopeasti konfiguroimalla. ”Järjestelmä rakennetaan Microsoft O365 -ympäristön päälle. Järjestelmä voidaan saada toimintakuntoon jopa muutamassa päivässä, ja se on todella ketterästi muokattavissa”, Halonen sanoo.
Pilvilammen asiakkaat käyttävät ratkaisua muun muassa myynnin virtaviivaistamiseen ja vuokra-asuntojen hallintaan, ja alusta sopii kaiken kokoisille asiakkaille sekä yksityisellä että julkisella puolella. ”Ratkaisua on käytetty myös koko infran siirtämiseen legacy-järjestelmistä digiaikaan.”
Kumppanin tulee ymmärtää toimialaa
”Telia oli itsestään selvä kumppanivalinta Pilvilammelle, kun yritys perustettiin”, Halonen toteaa. Toimitusjohtajalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus IT-alasta, ja hän on työskennellyt Telian kanssa pitkin uraansa. ”Luottamus Teliaan oli jo olemassa, ja tiesin, että heillä on vahva ymmärrys ohjelmistoalasta.”
Kumppanuus on laajentunut vuosien mittaan, ja tällä hetkellä Pilvilampi hankkii Telialta muun muassa konesalinsa verkkolaitteet ja palomuuriratkaisut, mobiililiittymät, WithSecure-tietoturvasuojan sekä läppärit. Lisäksi yrityksellään on käytössä Telian vikatilanteiden korjauspalvelu, joka takaa nopean reagoinnin häiriöihin ICT-palveluissa. ”Viimeisin hankintamme Telialta ovat palvelulaitteina hankitut puhelimet”, Halonen lisää.
Halonen kertoo kumppanuuden Telian kanssa olevan proaktiivista ja molemminpuolista: ”Asiantuntijat Telialla tuntevat liiketoimintamme hyvin ja osaavat ehdottaa tarvittaessa meille uusia ICT-ratkaisuja oma-aloitteisesti. Vastavuoroisesti me olemme Telian suuntaan viikoittain yhteydessä, ja jos tunnistamme, että asiakkaillamme on asiantuntija-apua vaativa ICT-haaste, ohjaamme heidät Telian puoleen.”
Keskittäminen helpottaa ICT-asioiden hoitoa
Pilvilampi on keskittänyt ICT-palvelujaan Telialle pikkuhiljaa yhä enemmän. ”Yhteistyö on toiminut hyvin, ja asiointi vain yhden kumppanin kanssa yksinkertaistaa arkeamme”, Halonen perustelee. “Meillä on Telialta paikalliset yhteyshenkilöt, joten palvelu on henkilökohtaista.”
Siksi yritys pyrkii syventämään jatkossa kumppanuuttaan Telian kanssa edelleen. ”Haluamme itse keskittyä oman tuotteemme kehittämiseen. Se on helpompaa, kun tiedämme, että ICT-asiamme ovat hyvissä käsissä.”
Teksti: Satu Ekman