Pienyrittäjät yhä haastavassa tilanteessa – yksikin ostos merkitsee
Suomen pienyrittäjät kärsivät yhä myynnin vähenemisestä koronakriisin takia. Ostamalla pienyrittäjien tuotteita ja palveluita ainakin yhtenä päivänä viikossa tuet suomalaista työtä ja paikallisten palveluiden säilymistä.
Suomen Yrittäjien syyskuun alussa julkaiseman pk-yritysbarometrin mukaan noin kolmannes alle kymmenen hengen yrityksistä uskoo suhdannenäkymiensä heikentyvän ja liikevaihtonsa pienentyvän seuraavan 12 kuukauden aikana. Myös kannattavuuden heikentymistä ennustaa kolmannes kaikista vastaajista.
Muutos on ollut suuri ja nopea: ennen koronaviruksen leviämistä Suomeen 26 prosenttia pk-yrityksistä ennusti suhdanteiden paranemista ja vain 17 prosenttia heikkenemistä.
Suomen Yrittäjänaisten toimitusjohtaja Carita Orlando kertoo, että tunnelmat kentällä ovat kesän varovaisen optimismin jälkeen synkistyneet ja moni on epävarma yrityksensä tulevaisuudesta. ”Koronauutisointi ja etätöiden jatkuminen vähentävät kuluttajien asioimista pienyrityksissä. Vaikka yritys selviäisi kriisin yli, liika velka voi myöhemmin koitua sekä yrityksen että yrittäjän henkilökohtaisen talouden kohtaloksi.”
Orlando toimi ennen järjestöuraansa tilitoimistoyrittäjänä reilut kymmenen vuotta. ”Asiakkaideni kautta yrittäjyyden haasteet eri toimialoilta tulivat hyvin tutuiksi. Halusin vaikuttaa yrittäjien asioihin, ja lähdin siksi mukaan yrittäjäjärjestöjen toimintaan.” Orlando on ennen nykyistä pestiään toiminut Pääkaupunkiseudun Yrittäjien puheenjohtajana sekä Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajana.
"Toivonkin, että yrittäjät uskaltaisivat ja heillä olisi mahdollisuus puhua myös vaikeuksistaan.”
- Carita Orlando, Suomen Yrittäjänaiset
Orlando uskoo, että monen yrittäjän tilanne on huonompi kuin ulospäin näyttää. ”Vaikeuksiin joutuminen voi aiheuttaa häpeää, vaikka ne johtuisivat olosuhteista. Toivonkin, että yrittäjät uskaltaisivat ja heillä olisi mahdollisuus puhua myös vaikeuksistaan.”
Tuetaan vastuullisesti
Pienyrityksillä on Orlandon mukaan iso merkitys koko yhteiskunnan kannalta. ”Kun pienyrityksiä kaatuu, menetämme työllistäjiä, mikä vaikuttaa koko maan talouteen. Pienyrittäjien tarjoamien palveluiden katoaminen vaikeuttaa myös palveluiden paikallista saatavuutta ja hiljentää Suomen taajamia. Monen asuinalueen houkuttelevuus ja viihtyisyys ovat pitkälti paikallisten pienyrittäjien varassa.”
Yrittäjät ovat koronakriisin aikana saaneet erilaisia tukia muun muassa ELY-keskukselta, Business Finlandilta, kunnilta ja Valtionkonttorilta. Orlando katsoo, että kuntien myöntämää yksinyrittäjien tukea pitäisi edelleen maksaa yksinyrittäjille, ja alv-kantoja tulisi alentaa. Suomen Yrittäjien sivuilla on koonti yrittäjille suunnatuista neuvonta- ja tukipalveluista.
Lisäksi tarvitaan kuitenkin myös kuluttajien ostopäätöksiä, jotka tukevat pienyrittäjiä. ”Pieni yritys kaatuu helpommin kuin iso, ja pienelle yritykselle yksikin ostos on tärkeä”, Orlando summaa. Hän kiittelee viranomaisten antamaa maskisuositusta ja hygieniaohjeistuksia. ”Kun asioimme vastuullisesti, pienyrittäjät pystyvät jatkamaan elinkeinonsa harjoittamista. Moni yrittäjä on myös muokannut toimintamalliaan ja vienyt liiketoimintaansa verkkoon, jotta asiointi olisi turvallista.”
Telia kannustaa jokaista ostamaan tuotteen tai palvelun pienyrittäjältä ainakin kerran viikossa. ”Yhdessä voimme nostaa suomalaisen yrittäjyyden takaisin jaloilleen. Suomalaisista yrityksistä reilusti yli 90 prosenttia on pienyrityksiä, joten asia koskettaa laajalti koko maamme taloutta ja valtavaa määrää perheitä”, Telian toimitusjohtaja Heli Partanen sanoo.
Teksti: Satu Ekman