Kaikki artikkelit yrityksille

Pienen yrityksen IT-huolet ja miten ne ratkotaan

Mies istuu ja katsoo tietokoneen näyttöä. Mies istuu ja katsoo tietokoneen näyttöä.

Pieniä yrityksiä huolettavat IT-palveluiden ostamisessa tutkimuksen mukaan muun muassa kustannukset, ulkoistaminen ja tietoturva. Tarkastelimme ongelmakohtia ja kokosimme vinkit yrityksen IT-infrastruktuurin rakentamiseen.

Toteutimme tutkimuksen vuoden 2019 alussa puhelinhaastatteluina 11–50 hengen yritysten it-asioista päättäville. Tutkimukseen osallistui 200 henkilöä.

39 %:n mielestä yrityksen IT-kustannuksia on vaikea ennakoida

Läppäri räsähtää lattialle työkaverin kompastuessa johtoon tai puhelimen näyttö on pelkkää sahalaitaa – yllättäviä laitevahinkoja sattuu lähes joka yrityksessä, ja vahingoista seuraa odottamattomia kuluja. Myös vanhentuneen ohjelmiston uusimistarve voi aiheuttaa kulupiikin.

Yli kolmasosa pienyritysten päättäjistä sanookin, että IT-kuluja on hankala ennakoida, ja peräti 54 prosenttia kertoo, ettei tiedä työntekijäkohtaista IT-budjettia yrityksessään.

Kulujen ennakoimista helpottaa IT-palveluiden hankkiminen kuukausimaksullisena palveluna. Esimerkiksi Telian palvelulaitesopimukseen kuuluu työvälineen lisäksi huoltopalvelu ja vakuutus, joten laitevahinko ei aiheuta lisäkustannuksia. Myös ohjelmistojen, kuten Office 365 -pilvipalvelun, hankkiminen kuukausimaksulla tuo ennakoitavuutta budjettiin.

23 % ajattelee, että yrityksen IT-hankinnat ovat liian pieniä ulkoistamiseen

Lähes neljännes yrityksistä ei hanki laitteita tai IT-palveluita palveluna, koska ajattelee, että pienelle yritykselle on edullisempaa hankkia IT omaksi.

Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Laitteet ja ohjelmistot vanhentuvat nykyään nopeasti, joten niihin ei ole järkevää investoida pienen yrityksen pääomaa. Telian kuukausimaksullinen palvelulaite uusitaan kahden tai kolmen vuoden välein, joten kalusto pysyy ajan tasalla. Vanha laite kierrätetään tietoturvallisesti, eikä se jää laatikkoon lojumaan.

Myös toimisto-ohjelmistot pysyvät palveluina ostettaessa automaattisesti ajan tasalla. Niiden hinnoittelu skaalautuu käyttäjämäärän mukaan, joten ne soveltuvat pienillekin yrityksille – toisaalta ne on helppo skaalata ylöspäin, jos yrityksen työntekijämäärä kasvaa.

55 % on huolissaan tietoturvasta

Liiketoiminta siirtyy yhä vahvemmin verkkoon, jolloin myös tietoturvan rooli sen jatkuvuuden varmistamisessa kasvaa. Suurin osa pientenyritysten IT-päättäjistä onkin huolissaan tietoturvasta, ja 42 prosenttia pelkää asiakastietojensa päätyvän vääriin käsiin.

Tietoturvariskit ovat todellisia, mutta asianmukaisella suojauksella ne voi torjua. Pilvessä toimivat tietoturvasovellukset, kuten WithSecure, suojaavat laitteet ja datan luotettavasti ja päivittyvät automaattisesti. Laitekohtaisesti hinnoiteltava WithSecure sopii hyvin kaiken kokoisille yrityksille.

Asiakastiedot eivät joudu vääriin käsiin ainakaan vanhan laitteen mukana, kun käytössä on palvelulaite. Palvelulaitesopimukseen kuuluu aina laitteen tietoturvallinen kierrätys, jossa laite tyhjennetään totaalisesti. Tietokoneisiin sisältyy lisäksi valmistajakohtainen tietoturvaohjelmisto.

Teksti: Satu Ekman

Miten parantaa helposti digitaalista asiakaskokemusta?

Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen on helppoa – lue miten yritykset voivat hallita sisäistä viestintäänsä, puhelinvaihdettaan ja monikanavaista asiakaspalveluaan joustavasti ja tehokkaasti ja ottaa näppärästi chatin käyttöön.

LUE LISÄÄ MONIKANAVAISEN ASIAKASPALVELUN RAKENTAMISESTA
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Palvelulaite Tietoturva Yrittäjän ratkaisut