Oulun Energia hamuaa dataa maan alta - Kaukolämpö singahtaa kohta pilveen?
Telian asiakasvastaava Raine Jurva odottaa kadulla malttamattomana, kun Oulun Energian asentaja Anssi Syrjälä kapuaa ylös kaukolämpöverkoston kaivosta Oulun keskustassa. ”Jep, kyllä me tänne sensori saadaan.”
Oulun Energian lämpöpalvelujohtaja Kimmo Alatulkkila haluaa tietää, mitä maan alla tapahtuu. Reaaliaikainen tieto auttaisi pitämään kaukolämpöverkoston paremmassa kunnossa ja voisi estää esimerkiksi kalliiden vesivahinkojen syntymisen.
”Meillä on yli 10 000 kohdetta ja 1000 kilometriä putkilinjaa. Meille olisi paljon hyötyä siitä, että voisimme reaaliajassa seurata verkoston kuntoa”, Alatulkkila kertoo.
Joulukuussa 2017 käynnistyneessä pilotissa kokeiltiin uutta NB-IoT-teknologiaa. Sen avulla on helppoa mitata muun muassa lämpötilaa ja kosteutta halutuista mittauskohteista. Tähän saakka haasteena on ollut antureiden korkea hinta. Kun antureita tarvitaan valtavat määrät, pitää yksittäisen anturin olla riittävän halpa.
Pilotissa varmistetaan myös, että anturin lähettämä signaali pystyy kulkemaan maanalaisten rakenteiden läpi. Samoin siinä seurataan akun kestoa, jonka toivotaan olevan useita vuosia.
”Yhden kaivon tarkastamisessa on melkoisesti työtä, sillä kaivon ympärille pitää tehdä ensin tarvittavat liikennejärjestelyt ja kaivo pitää tuulettaa. Jos IoT-teknologialla toteutetulla kaivovalvonnalla voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa mahdolliset vuotopaikat, se karsii turhaa työtä ja vaurioriski pienenee merkittävästi”, Alatulkkila sanoo. Samaa teknologiaa voitaisiin mahdollisesti hyödyntää myös asiakastilojen valvonnassa.
Huoneenlämpöä pilvestä
Kaukolämpöputken rikkoutuminen voi aiheuttaa merkittäviä taloudellisia vahinkoja. Kaupungin keskustassa rikkoutuva kaukolämpöputki puolestaan saattaa sysätä joukkoliikenteen poikkeusreiteille. Taloyhtiöissä laitteiden ja putkien rikkoutuminen voi koitua kalliiksi. Uuden teknologian ja etävalvonnan avulla vahinkoja voidaan ennaltaehkäistä ja minimoida.
Alatulkkila pohtii samalla kuumeisesti, millaista digitaalista palvelua energiayhtiö voisi tulevaisuudessa tarjota asiakkailleen. Hänen toiveissaan siintää digitaaliset palvelutuotteet, esimerkiksi asiakaslaitevalvonta ja vaikkapa personoidun olosuhteen myyminen palveluna. ”Asiakkaan näkökulmasta palveluiden täytyy tuoda mukanaan huolettomuutta ja mukavuutta, sekä säästöä”. Palveluiden määrä kasvaa tulevaisuudessa kun useita kohteita ja merkittävä määrä verkostoa saadaan liitettyä pilveen.
”NB-IoT ja 5G ovat tässä merkittävässä roolissa. Tällä pilotilla pääsemme ottamaan askeleen oikeaan suuntaan”, Alatulkkila aprikoi.
Oulun Energia, RD Velho ja Telia käynnistivät joulukuussa 2017 Oulussa kokeilun, jossa selvitettiin uuden NB-IoT-teknologian hyödyntämistä energiayhtiön toiminnan kehittämisessä.