Kaikki artikkelit yrityksille

Palveluna ostaminen selättää päätelaitehuolet

3 min

Sonera on nyt Telia.

Mutkattomasti toimivat mobiilit päätelaitteet ovat tuottavan ja mielekkään työn edellytys. Telia Datainfo osallistui digitaalisiin tuottavuustalkoisiin pistämällä laitekannan hallinnan opit uusiksi.

Digitalisaatiosta odotetaan koko kansantalouteen heijastuvia positiivisia vaikutuksia: niin kutsuttua digiloikkaa on soviteltu Sipilän hallituksen tuottavuustalkoiden yhdeksi tukijalaksi. Loikan askelmerkeistä ei kuitenkaan ole täyttä yksimielisyyttä.

Soneran helmikuussa teettämän Yrittäjäkyselyn mukaan 53 prosenttia pk-yrittäjistä ei usko hallituksen esittämän digiloikan toteutumiseen yrityksessään. Merkittävimmiksi esteiksi oman yrityksen digitalisaatiossa nähdään ajan ja investointirahan puute.

Digiloikassa ei kuitenkaan ole pohjimmiltaan kysymys suurista ja aikaa vievistä investoinneista: Yrittäjäkyselyn mukaan pk-yritysten kaksi suosituinta tapaa digitalisoida liiketoimintaansa ovat pilvipalveluiden ja mobiilipalveluiden käyttöönotto. Jo peruslaitekannan ja ratkaisuiden ajan tasalle saattaminen avaa uusia mahdollisuuksia tehostaa liiketoimintaa ja tehdä työstä helpompaa.

”Tehokkaiden ja kaikkialta toimivien työvälineiden ansiosta perinteisimmätkin työroolit ovat muuttumassa”, tiivistää Telia Datainfon myynti- ja markkinointijohtaja Jenni Kiikka.

”Esimerkiksi kenttätyön tekijöiden mahdollisuus raportoida työn kulkua suoraan paikan päältä on hyvä esimerkki suorittavaan työhön kohdistuvasta tuottavuusloikasta”, Kiikka sanoo.

Lisäarvoa syntyy, kun työntekijöille tarjotaan mielekkäämpiä ja monipuolisempia käyttötapoja

Varsinkin tieto- ja asiantuntijatyöhön keskittyvissä yrityksissä ja organisaatioissa työsuhdepuhelimet ja muut älylaitteet ovat välttämättömyys – ilman niitä työstä ei tulisi mitään. Digiloikan onnistumisen kannalta myös älylaitteiden käyttöön tottuneilla on pohdinnan paikka. Telia Datainfon toimitusjohtaja Markus Kalalahti haastaa miettimään, palvelevatko puhelimet ja muut mobiilit päätelaitteet tarkoitustaan parhaalla mahdollisella tavalla.

”Työsuhdelaitteisiin sovelletaan tiettyjä tietoturvasäädöksiä, prosesseja ja elinkaareen liittyviä käytäntöjä, jotka ovat tyypillisesti melko joustamattomia”, Kalalahti sanoo.

Joustamattomuus kostautuu työtyytyväisyydessä. Mobiileja päätelaitteita kuten älypuhelimia ja tabletteja käytetään yhä useammin samoilla tavoilla ja samanlaisin odotuksin sekä työssä että vapaa-ajalla. Ja kun työnantajan välineet kulkevat mukana vapaa-ajalle, työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyvät entisestään.

”Uusilla ratkaisuilla yritykset ja organisaatiot voivat tarjota työntekijöille mielekkäämpiä ja monipuolisempia tapoja käyttää päätelaitteita siten, että yksityisyys ja tietoturva ovat edelleen luotettavasti turvattuja”, Kalalahti sanoo.

”Huolellisella päätelaitekannan suunnittelulla voidaan ratkaista sekä työajan että vapaa-ajan ongelmia. Tämä on todellista lisäarvoa työntekijöille.”

Palveluna ostaminen mahdollistaa tehokkaamman fokustamisen

Yhä useammin yritysten ja organisaatioiden valitsemat ratkaisut ovat palveluperustaisia.

”Tämä trendi painottuu myös Telia Datainfolla. Palveluiden ostaminen on edelleen yleistynyt, kun asiakkaat haluavat keskittyä ydinliiketoimintaansa ja organisaatiot terävöittävät fokustaan. Uudenlaiset palvelumallit vapauttavat työvoimaa ja selkiyttävät toimintaan liittyvää kulurakennetta”, Kiikka sanoo.

Telia Datainfon Palvelulaite-malli lanseerattiin alkuvuodesta 2015. Palvelulaite tuo asiakkaiden käyttöön kaikki tarvittavat päätelaitteet ja palvelut yhdellä laitekohtaisella kuukausimaksulla. Malli palvelee kansainvälisesti jo 33 EFTA-alueen maassa.

”Palvelulaite on yksi nopeimmin kasvaneita palveluitamme. Kysyntä räjähti heti alkulaukauksesta”, toimitusjohtaja Kalalahti iloitsee.

Hän listaa palvelupohjaisen hankintamallin hyötyjä:

”Palveluna hankittavat laitteet ovat helposti budjetoitavissa: piilokustannuksia ei synny ja pääomaa ei tarvitse sitoa. Leasing-sopimuksiin verrattuna yhteyshenkilöitä on vähemmän.”

Sopimuksen piiriin valitut laitteet ovat käytössä koko sopimuskauden: rikkoutuneet tai kadonneet laitteet korvataan ja päätelaitteiden yhteydet, palvelut, tietoturva ja kierrätys hoituvat yhden luukun periaatteella.

”Tiedämme kokemuksesta, että rikkoutumisia ja häviämisiä tyypillisesti tapahtuu, kun uusia malleja julkaistaan. Ennenaikaisten vaihtojen ja häviämisten osuus päätelaitteilla on vähentynyt, kun päätelaitteilla on selvästi määritelty elinkaari”, Kiikka lisää.

Kiinnostuitko?

Tutustu palveluun tarkemmin

Lue tyytyväisen asiakkaan tarina

Telia Datainfo on Telian sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö, joka keskittyy erityisesti päätelaiteratkaisuihin.