IoT tulee muuttaman maailmaa. Se on fakta. Hype on kova ja kiinnostus luokkaa valtava. Näin on Suomessa ja erityisesti Keski-Euroopassa.
”En usko, että kukaan voi sulkea silmiään niiltä uusilta kyvykkyyksiltä, mitä esineiden internet tuo”, sanoo Danfoss Drivesilla työskentelevä Mika Penttilä (Head of IoT), joka on seurannut teknologian kehitystä 1990-luvun lopusta lähtien.
”Tämä murros, jota nyt käydään läpi, on hurja. Kävin hiljattain messuilla Hannoverissa, eikä siellä puhuttu oikeastaan lainkaan tuotteista. Keskustelun ytimessä olivat digitalisaatio, sovellukset ja sitä kautta mahdollistuvat uudet liiketoimintamallit. On selvää, että maailma muuttuu. Vaikka hypestä olisi mitä mieltä tahansa, siihen on tietyssä määrin pakko lähteä mukaan, koska asiakkaiden odotukset muuttuvat.”
Asiakkaat haluavat parempaa tehokkuutta, parempaa läpinäkyvyyttä ja helpompaa käytettävyyttä. Digitaalisuus ja sen mahdollistavat kyvykkyydet vastaavat näihin tarpeisiin.
Data on asiakkaan ja valmistajan etu
Ennemmin tai myöhemmin kaikki sähköllä toimivat laitteet menevät verkkoon. Se ottaa aikansa, eikä ajurina ole aina asiakkaan tarve.
”Teknologia kehittyy ja halpenee niin kovalla vauhdilla, ettei ihmisen tarvitse pian kytkeä laitetta nettiin. Siellä sisällä voi olla halpa siru, joka ottaa nettiyhteyden - halusit tai et. On myös valmistajien etu, että data tulee näkyville. Pian ei ole enää muita vaihtoehtoja,” sanoo Penttilä.
Valmistaja saa tiedon, missä, milloin ja kuinka laitteita käytetään. Data kertoo myös, miten laitteet kestävät ja miten niihin tulee vikoja. Näin voidaan optimoida kustannuksia.
”Samalla laitevalmistajilla on mahdollisuus päästä kiinni asiakasmassaan aivan udella tavalla, kun tiedetään kuka laitteita todella ostaa.”
IoT ja kuinka sitä tehdään
Penttilän mukaan avainasiat IoT:n tekemisessä ovat kiinnostus, asiakkaiden tarpeiden ja haasteiden ymmärtäminen - ja näiden sovittaminen yhteen olemassa olevien kyvykkyyksien kanssa.
”Pitää olla valmis käärimään hihat ja olla lähellä tekemistä. Muuten tähän ei pääse kiinni. Niin moni asia on eri tavalla, kuin perinteisessä IT-maailmassa. Nurkkahuoneesta johtaminen ei tässä maailmassa toimi.”
”Oma lähestymistapani IoT:hen on laittaa kädet saveen. Kun puolitoista vuotta sitten aloitin nykyisessä tehtävässäni, lähdin heti kokeilemaan. Halusin oppia, missä silloiset IoT-alustat menevät ja millaisia kyvykkyyksiä niistä käytännössä löytyy. Istuin lähes puoli vuotta pelkästään labrassa”, muistelee Penttilä, joka kasvatti hartioitaan tekemällä pilotteja olemassa oleviin asiakascaseihin.
”Minulle palon koko hommaan aiheuttaa se, kun pystyn ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia uusilla IoT-kyvykkyyksillä. Johtamista helpottaa se, että ymmärtää oikeasti, mistä puhuu. Täytyy olla joku kanava sinne, mitä tässä maailmassa todella tapahtuu. ”
Suunnittelupöydältä elinkaaren loppuun asti
Danfoss Drivesilla on noin 20 miljoona toimitettua laitetta. Niistä noin 15 miljoonaa on edelleen käytössä. Kaikista löytyy olemassa oleva verkkoon liitettävyys, jolla laitteen tuottamaan dataan päästään kiinni. Joka vuosi maailmalle lähtee noin miljoonia uusia laitetta. IoT-bisneksen kannalta tilanne on erittäin mielenkiintoinen.
”IoT on mukana tuotteen elinkaaressa suunnittelijan työpöydältä lähtien. Siis jo, ennen kuin tuotetta on edes olemassa. Tuotteen rakentamiseen ja toimittamiseen liittyvät IoT-ominaisuudet selvitetään perinpohjaisesti ja jokaisesta uudesta tuotteesta tehdään niin sanottu digitaalinen kaksonen, jonka avulla varmistetaan, että kriittiset komponentit toimivat kaikissa tilanteissa.”
Kuvaan kuuluvat myös toimituksen aikainen seuranta ja asennuksen jälkeiset vaiheet ja laitteen elinkaaren aikana tapahtuvat huoltotoimenpiteet. Danfossin laitteissa on pitkälle menevää itsediagnostiikkaa. Laite tunnistaa vikatilanteet ja pystyy kertomaan ja hälyttämään niistä. Jatkossa sensoroinnissa voidaan mennä vieläkin pidemmälle.
Menestyminen vaatii uudenlaista reagointikykyä
Raudan suunnittelu, tekeminen ja myyminen ei enää riitä. Yritys jää jalkoihin, jos se ei pysty tarjoamaan digitalista asiakaskokemusta, toimivia palveluja ja sovelluksia.
”Lähtökohtamme on palvelutuotteistaa kaikki IoT:n mahdollistamat kyvykkyydet. Emme myy rautaa emmekä teknologiaa, vaan palveluja. Palveluja etähallintaan ja assetin hallintaan verkossa ja niihin liittyviä huolto ja analytiikkapalveluja.”
”Olemme vasta tämän mielenkiintoisen polun alussa. Ensimmäiset vauvanaskeleet on otettu. Vielä emme varmasti edes ymmärrä, mitä kaikkia mahdollisuuksia IoT tuo. Se on tietysti samalla myös uhka, sillä Danfoss on perinteisesti tuotetalo. Meidän pitää nähdä ja ymmärtää uudet mahdollisuudet ja reagoida niihin,” sanoo Penttilä.
Danfossilla on käytössä kaikki johtavat IoT-alustat. Joukossa on myös Telian alusta.
Danfoss Drives
Danfoss Drives tekee maailmaan parhaita taajuusmuuttajia. Taajuusmuuttaja säätää oikosulkumoottorin pyörimisnopeutta. Noin 40 prosenttia koko maailmassa tuotettavasta sähköenergiasta käytetään oikosulkumottoreissa. Niinpä potentiaalisia käyttökohteita on kaikkialla, missä käytetään sähkömoottoreita. Merkittävin syy taajuusmuuttajan käyttöön on energiansäästö. Sillä pystytään säästämään yleensä 15-40 prosenttia energiasta.
Danfoss Drives on osa Danfoss-konsernia, joka työllistää maailmanlaajuisesti noin 25 000 ihmistä yli sadassa maassa. Yhtiöllä on 61 tehdasta. Noin puolet liikevaihdosta tulee Euroopasta.