Kaikki artikkelit yrityksille

Telia säästi vuodessa viisi miljoonaa euroa ohjelmistorobotiikalla – miten kävi ihmisille?

3 min
Salonen Salonen

Telia aloitti ensimmäiset ujot kokeilut ohjelmistorobotiikalla kolme vuotta sitten. Nyt käytössä on jo yli 50 robottia, joilla tänä vuonna tavoitellaan 10 miljoonan euron säästöä työajassa.

Mutta miten on käynyt ihmisten, joiden työt tänään tekee ohjelmistorobotti?

”He tekevät nyt paljon mielekkäämpää ja vaativampaa työtä. Robotteja pitää ohjata, tietoa pitää analysoida ja kärsimättömiä asiakkaita pitää palvella koko ajan nopeammin ja paremmin kaikissa kanavissa. Robotit ovat vapauttaneet käsiä uusiin tehtäviin, jotka tuottavat parempaa asiakas- ja työtyytyväisyyttä, Telian robotiikkaliiketoiminnan kehityspäällikkö Sam Salonen sanoo.

”Olemme myös pystyneet täyttämään tehtäviä talon sisältä ulkoisten rekrytointien sijasta”, Salonen korostaa.

Salonen painottaa, että ohjelmistorobotiikassa ei ole ensisijaisesti kyse teknologiasta, vaan kokonaismuutoksesta. ”Pelkkä teknologia on kuin Buranan syömistä. Kyse on paljon isommasta muutoksesta”, Salonen arvioi.

Ohjelmistorobotiikka on oikeastaan automatisaation toinen aalto, joka on syntynyt teknologian nopeasta kehityksestä. Erityisesti pankit alkoivat 2000-luvulla automatisoida prosessejaan, ja nyt muu maailma seuraa vauhdilla perässä.

Salonen uskoo, että edessä on vielä valtavampi muutos, kun IoT, 5G, keinoäly ja robotiikka yhdistyvät ennennäkemättömäksi kokonaisuudeksi, joka kerää, käsittelee ja hyödyntää valtavia tietomääriä.

”Tärkeintä on nyt saada ihmiset mukaan muutokseen, sillä työt muuttuvat jo lähivuosina huimasti. 40 vuoden työurat ovat historiaa, ja nyt pitää kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti”, Salonen kuvailee.

Laiskuus synnytti automaation

Salonen oli mukana kehittämässä Telian ensimmäistä ohjelmistorobottia, joka nimettiin Elmoksi. Se on niin sanottu matalan teknologian robotti, joka kykenee suoriutumaan yksitoikkoisista ja yksinkertaisimmista työtehtävistä, kunhan tehtävän suorittamiseksi tarvittava tieto on hyvälaatuista.

”Olemme ehtineet lyhyessä ajassa yrittää ja epäonnistua jo useita kertoja. Olemme yllyttäneet ihmisiä keksimään koko ajan uusia keinoja robotiikan hyödyntämiseen, ja niillä keinoilla saavutimme viime vuonna viiden miljoonan euron säästöt työajassa. Tänä vuonna tavoitteena on tuplata säästöt”, Salonen kertoo.

”Itseasiassa tekemisen takaa löytyy laiskoja ihmisiä, jotka halusivat hoitaa yksinkertaiset työt tehokkaammin”, Salonen virnistää.

Kokeilujen myötä Telia rakensi oman sisäisen robotiikkastrategiansa. Salonen korostaa, että yhtiöllä on taustansa vuoksi erityisen paljon voitettavaa uuden teknologian käyttöönotossa.

”Iso, vanha ja siiloutunut organisaatio hyötyy tästä muutoksesta erityisen paljon. Se tosin edellyttää, että koko yhtiö samalla muuttuu”, Salonen sanoo.

Telia on myös alkanut myydä osaamistaan muille yhtiöille. Telia solmi tammikuussa yhteistyösopimuksen Suomen johtavan ohjelmistorobotiikkayhtiön, Digital Workforcen kanssa.

”Mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, miten ohjelmistorobotit otetaan sujuvasti käyttöön sujuvoittamaan yhtiön liiketoimintaa. Tiedämme omasta kokemuksesta, miten asiat kannattaa tehdä ja miten niitä ei kannata tehdä”, Salonen hymyilee.

Lisää tietoa Telian robotiikkapalveluista löydät täältä.

Voit myös ottaa suoraan yhteyttä Sam Saloseen, https://www.linkedin.com/in/samsalonen/

Lue lisää robotisaatiosta!

 

Artikkelin aihealueet

Ohjelmistorobotiikka