Niin asiakaspalvelijan kuin esihenkilönkin työhön kuuluu rutiinitehtäviä: tietojen täydentämistä, palvelupyyntöjen kuittaamista tehdyksi sekä töiden raportointia. Avustava ohjelmistorobotti on väsymätön assistentti, joka nopeuttaa yrityksen toistuvia töitä huomattavasti.
”Avustava ohjelmistorobotti on tietokoneen ruudulla näkyvä elementti, joka ohjaa työtehtävää. Robottiassistentti eli älykäs työpöytäautomaatio tekee esimerkiksi helpdeskin, hr-toimihenkilön tai puhelinpalvelukeskuksen työstä huomattavasti tehokkaampaa ja tarkempaa”, Telian ohjelmistorobotiikkapalveluista vastaava Sam Salonen tiivistää.
Salosen mukaan älykäs työpöytäautomaatio tehostaa yrityksen rutiinitehtäviä paitsi nopeuttamalla itse työntekoa, myös lyhentämällä työntekijän perehdytysaikaa sekä tekemällä raporteista helpommin hyödynnettäviä.
Älykäs automaattisparraaja
”Uuden työntekijän perehdyttäminen esimerkiksi asiakaspalvelutehtäviin vaatii aina yritykseltä resursseja, mutta avustavan ohjelmistorobotiikan avulla perehdytys voidaan hoitaa huomattavasti nopeammin kuin pelkästään ihmisvoimin”, Salonen kertoo. Avustava ohjelmistorobotti nimittäin neuvoo ja ohjaa asiakaspalvelijaa koko palveluprosessin ajan, jolloin hänen ei ravitse opetella ohjelmistojen käyttöä ja työvaiheita ulkoa.
Avustava ohjelmistorobotti ehdottaa toimenpiteitä palveluprosessin eri vaiheissa. Lopuksi robottiassistentti kysyy asiakaspalvelijalta, haluaako hän lähettää kuittauksen palvelupyynnön suorittamisesta asiakkaalle ja laatii kuittausviestiluonnoksen, jota asiakaspalvelija voi halutessaan täydentää.
Miten automatisoin rutiinitehtävät ohjelmistorobotiikan avulla?
Tarkkasilmäinen oikolukija
Kuten monessa muussakin rutiinitehtävässä, myös uuden työntekijän tietojen läpikäynnissä ihminen häviää tarkkuudessa ja nopeudessa robotille. Avustava ohjelmistorobotti esimerkiksi käy työntekijän tiedot esimiehen tai hr-toimihenkilön puolesta ja kyselee, mitä työvälineitä työntekijälle tulee tilata.
”Avustava työpöytärobotti tehostaa hr-työtä huomattavasti ja hoitaa uuden työntekijän perustamiseen liittyvät rutiinit valittamatta”, Salonen selostaa.
Pedantti datan kirjaaja
”Työntekijöiden raporteista saatavan datan hyödyntämisessä on usein se ongelma, ettei data ole määrämuotoista – ihmiset raportoivat tapahtumat kukin tavallaan, eikä tuloksia näin ollen voida kvantifioida tai verrata toisiinsa”, Salonen kertoo.
Ohjelmistorobotti puolestaan laatii raportit automaattisesti aina yhtenevään formaattiin, jolloin niistä saatavaa tietoa voidaan käyttää helpommin hyödyksi. ”Usein avustava työpöytärobotti siirtää dataa taustalla toimivalle ohjelmistorobotiikalle, joka työstää tehtäviä eteenpäin ilman ihmisen panosta”, Salonen paljastaa.
Kirjoittaja: Satu Ekman