Ohjelmistorobotiikka auttaa yritystä suuntaamaan resurssinsa rutiinitehtävistä paremmin tuottavien töiden tekemiseen. Monilla toimialoilla onkin käynnistymässä automatisaation aalto.
Kävimme läpi Automation Anywheren listauksen ohjelmistorobotiikan trendeistä ja selvitimme asiantuntijoidemme näkemykset ennustuksista. Näitä seitsemää trendiä kommentoitiin.
1. Markkina jatkaa voimakasta kasvuaan
Viime vuosina ohjelmistorobotiikan markkinan vuotuinen kasvu on ollut voimakasta. Tutkimusyritys Forrester arvioi, että ohjelmistorobotiikan globaalit markkinat kasvavat 2,9 miljardiin dollariin vuoteen 2021 mennessä.
2. Finanssiala näytti tietä ja nyt muut toimialat seuraavat perässä
Ensimmäisenä ohjelmistorobotiikka rantautui toimialoille, joiden prosesseihin on perinteisesti kuulunut paljon datan käsittelyä. Erityisesti taloushallinto sekä finanssi- ja vakuutusala ovat olleet ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen suunnannäyttäjiä.
Telian robotiikka- ja tekoälypalveluiden johtaja Sam Salonen sanoo, että ohjelmistorobotiikan avulla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä kaikilla toimialoilla, joilla on suuri asiakaspalveluorganisaatio.
“Esimerkiksi terveydenhuoltoalalla käytetään paljon aikaa rutiinitehtäviin, kuten potilaiden uloskirjauksiin. Automaatioastetta nostamalla hoitaja voisi täyttää yhteen lomakkeeseen kaikki tarvittavat tiedot. Ohjelmistorobotti taas suorittaa muissa järjestelmissä tarvittavat toimenpiteet”, Salonen kommentoi.
3. Työpöytäohjelmistorobotiikka yleistyy
Ohjelmistorobotiikka jaetaan kahteen muotoon. Taustaohjelmistorobotiikassa eli RPA:ssa (Robotics Process Automation) tiettyä säännöstöä noudattava suoraviivainen toimenpide ulkoistetaan kokonaisuudessaan koneelle suoritettavaksi.
Arvioiden mukaan taustaohjelmistorobotiikalla on automatisoitavissa vain noin 20 prosenttia kaikista prosesseista.
Ohjelmistorobotiikan nouseva trendi onkin työpöytäohjelmistorobotiikka eli RDA (Robotics Desktop Automation), jossa automaatio tulee loppukäyttäjän työpöydälle avustaen häntä jokapäiväisessä työssä. Työpöytäohjelmistorobotiikalla nostetaan esimerkiksi myynnin, asiakaspalvelun ja päätöksenteon tuen automaatiotasoa.
“Jo vuosia on puhuttu ihmisen ja koneen yhteistyöstä. Avustavan RDA:n avulla automaatio voidaan vihdoin tuoda osaksi mitä tahansa reaaliaikaisesti tapahtuvaa asiantuntijatyötä ilman, että työntekijän näkökulmasta työvaiheita tulee lisää”, Telian AI Lead Kia Tolppanen kommentoi.
4. Ohjelmistorobotiikan kustannukset laskevat
Ohjelmistorobotiikan kustannusten ennustetaan laskevan tulevaisuudessa entisestään. Yksi syy hintojen laskuun on pilvipohjaisten ohjelmistorobottien yleistyminen. Salosen mielestä asiaa kannattaa tarkastella ennen kaikkea avustavan ohjelmistorobotiikan tuomien säästöjen kautta.
“Avustavan ohjelmistorobotiikan myötä pystytään automatisoimaan suurempia kokonaisuuksia, jolloin hyöty per maksettu hinta on suurempi”, hän sanoo.
Luonnollisesti myös markkinoilta löytyvien teknologioiden määrän kasvu on vaikuttanut hintoihin. “Erityisesti RPA-markkinoilta löytyy myös paljon avoimen lähdekoodin ratkaisuja. Niistä monet ovat pienemmille yrityksille taloudellisesti järkeviä ratkaisuja. Näitä löytyy meidänkin tuoteportfoliosta”, Tolppanen lisää.
5. Ohjelmistoroboteista tulee älykkäämpiä
Alunperin ohjelmistorobotit suunniteltiin tekemään yksinkertaisia tehtäviä. Nykyisin ohjelmistorobotit kykenevät viemään läpi aiempaa monimutkaisempia prosesseja, sillä niitä voidaan rikastaa tekoälysovellusten avulla.
6. Käyttöönotoissa korostetaan tietoturvaa
Ulkomailla on puhuttanut myös ohjelmistorobotiikan tietoturva erityisesti tekoälyn tullessa mukaan toteutuksiin.
“Ohjelmistorobotiikan käyttöönottoa suunnitteleville yrityksille on tarjolla korkean tietoturvan ratkaisuja ja myös kaikki data on mahdollista säilyttää Suomessa”, Tolppanen sanoo.
7. Työ muuttuu, kun ohjelmistorobotit yleistyvät
Ohjelmistorobottien yleistymisen myötä ihmiset voivat käyttää enemmän työaikaa vuorovaikutusta vaativiin ja lisäarvoa tuottaviin tehtäviin, kuten asiakassuhteiden ylläpitoon tai myyntiin.
“Ohjelmistorobotiikka on vain yksi älykkään automaation työkalu, jota voidaan rikastaa muilla komponenteilla, kuten tekoälyllä. Yrityksillä tulisi olla automaatiostrategia, jotta ne pystyvät valitsemaan liiketoiminnan tavoitteita parhaiten tukevat ratkaisut”, Tolppanen toteaa.
Teksti: Suvi Lindström