Kaikki artikkelit yrityksille

Miksi yrityksesi ei hyödynnä IoT:ia? Yleensä vastassa yksi ja sama este

3 min

Sonera on nyt Telia.

Kriittinen piste IoT:n hyödyntämisessä löytyy jostain muualta kuin antureista, datasta, analytiikasta tai ohjelmistoista. Se löytyy yrityskulttuurista.

Kysymys on yksinkertainen. Miksi yritykset eivät hyödynnä IoT:ia eli esineiden internetiä, vaikka sen hyödyistä on näyttöjä lukuisilta eri aloilta? Fiksua jäteastioiden tyhjennystä, ennakoivaa huoltoa niin autoihin kuin teollisuuslaitteisiin tai entistä tehokkaampaa maanviljelyä – esimerkkejä on monia.

Kysymykseen löytyy yksinkertainen vastaus. Suurin IoT:n yleistymisen este on yrityskulttuuri. Tämä nousi esiin Telia Companyn IoT Symposium -seminaarissa.

”Lähes jokaisessa IoT Symposiumin puheenvuorossa keskusteltiin yrityskulttuurin tärkeydestä IoT-ratkaisujen kehittämisessä”, sanoo Soneran IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Robert Wendelin.

Kulttuurimuutosta tapahtumassa rummuttivat muiden muassa Microsoft, Yamaha ja HP. IoT:sta ei saada hyötyjä irti, ellei yrityskulttuurin muutokseen panosteta voimakkaasti.

Muutos ei saa jäädä juhlapuheiden tasolle

Miten yrityskulttuuriin liittyvät asiat sitten estävät IoT:n hyödyntämistä? On selvää, että ihmiset reagoivat muutoksiin eri tavoin. Tyypillisesti muutosta vastustetaan kolmella ajatuksella, kertoo Wendelin.

Ensimmäiset soraäänet yleensä kuuluvat, kun muutosta ei ymmärretä. Ei ymmärretä, miksi asioita tehdään uudella tavalla ja mitä hyötyjä siitä koituu yritykselle, sen työntekijöille tai asiakkaille.

Muutoksissa voi herätä myös toinen ajatus: en halua enkä tykkää tästä. Epämieluisat tuntemukset ovat varsin yleisiä, koska uudistukset voivat usein tuntua hypyltä tuntemattomaan.

Kolmantena esteenä muutoksille voi olla se, että johtajiin ei luoteta. Tärkeää olisikin luoda ymmärrystä läpi organisaation.

”Kulttuurimuutoksen pitää vaikuttaa yrityksen kaikissa tasoissa. Johdon pitää uskoa asiaan, mutta muutos ei saa jäädä vain juhlapuheiden tasolle”, Wendelin kertoo.

Selkeä viesti auttaa muutoksessa

Muutospelkoa voidaan vähentää viestimällä selkeästi IoT:n hyödyistä. Esimerkiksi maansiirtokoneen kuljettaja voi olla sitä mieltä, että hän tuntee työkoneensa läpikotaisin ja osaa sanoa, koska se tarvitsee huoltoa.

Kuljettajan kokemus saattaa auttaa ennakoimaan huollon tarvetta, mutta täysin yllättäviin tilanteisiin ei kokemuksesta ole hyötyä. Maansiirtokoneeseen asennetut anturit voivat ilmoittaa, koska kulutusosat tarvitsevat huoltoa – silloin yllättäviä tilanteita ei pääse syntymään.

Wendelin kertoo, että esimerkiksi Kompressorivalmistaja Kaeser on onnistunut vähentämään käyttökatkoja kehittämissään työkoneissaan 60 prosentilla ennakoivan huollon ansiosta. Näin yritys on säästänyt 10 miljoonaa dollaria vuodessa.

Pixar löysi yrityskulttuurin tärkeimmän rakennuspalikan

Muutosvastarintaa vastaan voi taistella myös sillä, että yrityksessä pyritään luomaan psykologisesti turvallinen työympäristö. Se tarkoittaa, että työntekijät uskaltavat epäonnistua ja ehdottaa huonojakin ideoita. Jos joku asia epäonnistuu kerran, se ei vielä välttämättä kerro idean toimimattomuudesta tai työntekijän huonoudesta.

Psykologisen turvallisuudentunteen merkityksen on havainnut muun muassa Pixar, joka tunnisti sen tärkeimmäksi tiimiensä menestystekijäksi. Psykologinen turvallisuudentunne tarkoittaa käytännössä sitä, että tiimiläiset uskaltavat tuoda omat mielipiteensä esiin eivätkä pelkää epäonnistumista tai naurunalaiseksi joutumista. Menestystekijä löydettiin, kun Pixar oli miettinyt syvemmin tiimiensä menestystä.

Uutta rakennettaessa työntekijät joutuvat menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Wendelin antaa vertauskuvan: tilanne muistuttaa sitä, kun tietä ylittävä peura jähmettyy paikalleen osuessaan autonlamppujen valokeilaan. Uusi tilanne aiheuttaa pelkoa ja saa jähmettymään. Mutta kun autosta sammuttaa valot, jännitys laskee ja peura saa rauhassa kävellä tien yli. Uudessa tilanteessa työntekijä lamaantuu osuessaan valokeilaan.

IoT-ratkaisuja ei siis rakenneta vain antureilla, verkoilla ja ohjelmistoilla. IoT:n hyödyntämisen kannalta tärkeintä on panostaa yrityksen kulttuurimuutoksen onnistumiseen. Kokeiluja on tuettava. Muutokseen panostaminen on tärkeää, koska IoT ei ole tekniikka, joka vain kytketään päälle ja otetaan käyttöön. Yleensä IoT muuttaa yrityksen tapaa toimia.

Kun kaipaat kumppania miettimään kanssasi IoT:n mahdollisuuksia, ole yhteydessä!

Artikkelin aihealueet

IoT