BLOGI
Yritysten pilveistyminen, erityisesti julkisten SaaS-pilvien (Software as a Service, palveluna hankittavat ohjelmistot) käyttöönotto, pakottaa yritysverkot muuttumaan tavalla, jota ei ole nähty pariin vuosikymmeneen.
Yritysten tietovarannot siirtyvät niiden omista toimipisteistä julkiseen verkkoon. Pilvipalveluiden lisääntyessä muuttuvat myös yritysten toimintatavat, samoin kuin odotukset tietoteknisten resurssien ja palveluiden käyttöönotossa, käytössä ja elinkaaren hallinnassa. Perinteisten verkottamispalveluiden rinnalle tarvitaan uuden sukupolven ratkaisuja.
Myös yritysten liiketoiminta muuttuu dynaamisemmaksi digitalisaation myötä. Vaatimuksia kohdistuu niin verkon toimitusnopeuteen, ketteryyteen muutostilanteissa sekä palveluiden maantieteelliseen saatavuuteen ja liikuteltavuuteen. Niihin vastataksemme meidän oli kehitettävä jotain uutta, toisin sanoen SD-WAN.
SASE on pilvipohjainen lähestymistapa tietoliikenteeseen. Lue, miten SASE-ratkaisu takaa käyttäjille tai laitteille pääsyn verkkoon, palvelukeskuksiin ja pilvipalveluihin pilvessä sijaitsevan yhdyskäytävän läpi.
Asiakaslähtöinen verkottamispalvelu
SD-WAN on uuden sukupolven yritysverkottamisratkaisu. Siinä hyödynnetään SDN-tekniikkaa (Software-Defined Networking) yritysten toimipisteiden välisten verkkojen toteutuksessa ja hallinnassa. SD-WAN:illa toteutettu yritysverkko rakentuu pääosin julkisen netin päälle. Telian toimittama SD-WAN-ratkaisu tukee useiden samanaikaisten nettiyhteyksien käyttöä, mikä lisää palvelun luotettavuutta.
SD-WAN mahdollistaa verkon hallinnan keskitetysti. Monia toimintoja asiakas voi hallita helposti itse helpossa käyttöliittymässä. Esimerkiksi uusien toimipisteiden lisääminen hoituu näppärästi itsepalveluna, samoin tietoturva-asetusten luominen ja ylläpito. Käyttöliittymässä asiakas näkee myös kootusti verkkonsa liikenteen. Käytännössä SD-WAN:ia on yhtä helppo hallita ja ylläpitää, kuin vaikkapa uutta älytelevisiota ja sen asennusta kotioloissa.
SD-WAN mullistaa myös verkottamisratkaisuiden toimitusnopeuden. Nopea toimitus edellyttää sitä, että asiakkaalla on toimipisteessään valmiina nettiyhteys, jota SD-WAN-teknologia voi hyödyntää. Tarvittaessa asiakkaalle voidaan toimittaa nopeasti mobiilinetti (4G), joka toimii lähes missä tahansa.
SD-WAN-palvelussa yritysverkot eivät ole sidottuja fyysiseen sijaintiin tai asiakkaan valitsemaan nettiyhteyteen, jonka ei tarvitse esimerkiksi olla yritystason yhteys. Päinvastoin, me Telialla rohkaisemme asiakkaita liikuttelemaan SD-WAN-verkkojaan tarpeiden mukaisesti juuri silloin ja sinne, missä yritysverkkoa kulloinkin tarvitaan – oli kyseessä sitten yrityksen messuosasto, väliaikainen työmaatoimisto tai vaikkapa yritysoston kautta syntynyt uusi toimipiste.
Myös verkon käyttöönotto laitteen saavuttua asiakkaalle on SD-WAN-palvelussa tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Ohjeistus on pyritty tekemään niin suoraviivaiseksi, että lähtökohtaisesti asiakas pystyy ottamaan palvelun käyttöönsä haluamassaan toimipisteessä jopa ilman Telian asiantuntija-apua.
Hyödyt käyttöön hallitusti
SD-WAN:in käyttöönotto yrityksen nykyisissä verkkoympäristöissä on mahdollista aloittaa jopa yksittäisistä toimipisteistä. Nämä toimipisteet voidaan verkottaa SD-WAN:illa perinteisen, Datanet-palvelulla verkotettujen toimipisteiden rinnalla ilman, että käytössä olevat laitteet tai sovellukset havaitsevat välissä tapahtuvaa muutosta yritysverkon toteutusteknologiassa.
Telia julkaisi ensimmäisenä Euroopassa oman SD-WAN-palvelunsa 10.3.2017. Palvelu sisältää edellä kuvaillut SD-WAN:in ominaisuudet ja mahdollistaa yhdessä Telian kanssa suunniteltavan hallitun käyttöönoton nykyratkaisut huomioiden.
Janne Mikola