Kaikki artikkelit yrityksille

Kun pullat eivät nouse ja paperitehdas yllättäen sammuu – mihin kaikkeen konsultaatiota nykyisin tarvitaan?

Sonera on nyt Telia. Yritysportaali on nyt Minun Telia Yrityksille.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannata tehdä itse. Yritykset hankkivat yhä enemmän ulkopuolisten asiantuntijoiden apua, sillä digitalisaatiossa sitä tarvitaan.

Oli kyse uuden tuotantolinjaston rakentamisesta tai arkisten ICT-ratkaisujen toimivuuden varmistamisesta, yhä useammin yritykset hyödyntävät ulkopuolisten asiantuntijoiden apua. Asiantuntijat voivat auttaa yrityksiä tuottamaan enemmän rahaa, toimimaan tehokkaammin ja palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin. Anu Mäkinen ja Janne Valtanen Soneran asiantuntijapalveluista kertovat, miten asiantuntijapalvelut voivat auttaa yrityksiä digitalisaatiossa.

Miksi yritykset tarvitsevat entistä enemmän ulkopuolisten asiantuntijoiden apua?

”Digitalisaation hallittu hyödyntäminen vaatii entistä enemmän laaja-alaista osaamista, sillä teknologiat monimutkaistuvat ja kehittyvät nopeasti. Yrityksissä ei välttämättä pystytä kartoittamaan, miten joku asia olisi hoidettavissa entistä kevyemmin digitaalisuuden ansiosta. Samaan aikaan yritysten on kuitenkin pystyttävä varmistamaan liiketoiminnan jatkuvuus. Paperitehdas voi sammua tai leipomossa pullat eivät nouse, jos ICT-ekosysteemin toimintaa ei ole varmennettu kunnolla. Tässä kaikessa yrityksen ulkopuoliset asiantuntijat voivat auttaa.”

Monelle voi tulla yllätyksenä, että teleoperaattorina tunnettu Sonera tarjoaa monipuolista apua digitalisaatiossa. Mitä kaikkea teette?

”Pystymme tarjoamaan yrityksille apua siinä, miten digitalisoituva maailma koskettaa yritystä. Voimme esimerkiksi kartoittaa, mikä on asiakkaan digitaalisuuden aste ja auttaa miettimään askelmerkit liiketoiminnan kehityksessä sekä olemaan tukena yrityksen arjessa. Emme siis vain auta liiketoimintaa nykyhetkessä vaan myös siinä, millaisiin asioihin tulevaisuudessa pitäisi varautua. Joskus taas asiantuntijoiden apua tarvitaan, kun liiketoiminnassa tulee vastaan yllättäviä tilanteita. Pystymme olemaan asiakkaan kokonaisvaltainen kumppani digitalisaatiossa.”

Millaisia konkreettisia asioita teette asiakkaidenne kanssa?

”Voimme tarjota perinteisiä tuki- tai ylläpitopalveluita, mutta pystymme auttamaan myös liiketoiminnan kehittämisessä digiratkaisuin. Joskus voimme esimerkiksi suunnitella asiakkaalle viestintäratkaisun, datapalveluita tai autamme avaamaan uuteen toimipisteeseen verkkoyhteydet. Joissain tapauksissa tilanne on taas puhdas kehityshanke. Voimme auttaa esimerkiksi IoT-ratkaisun rakentamisessa tai kartoittamaan, millaisia kumppaneita tai teknologioita yritys tarvitsee.”

IoT:sta puhutaan paljon. Miten yritysten kannattaa lähteä liikkeelle IoT:n hyödyntämisessä?

”Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan IoT on yksi isoista markkinamuutoksista tällä hetkellä. Joskus IoT-hanke voi saada alkunsa vain puolen päivän työpajassa. Tekniikkana IoT on toki ollut jo pitkään käytössä, mutta olemme nähneet vasta pintaraapaisun. Ensi vuonna näemme paljon IoT-tekniikkaan liittyviä uusia ratkaisuja hyvin arkisillakin aloilla.”

Mistä yleensä keskustelut yritysten kanssa lähtevät?

”Ennen kuin puhumme mistään Soneran ratkaisusta, lähdemme keskustelemaan yrityksen kanssa siitä, millaisia tavoitteita sillä on liiketoiminnassaan. Missä asiakas haluaa kasvaa? Nykyisin yritykset ovat avoimempia liiketoiminnastaan kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Avoimuuden ansiosta on mahdollista löytää uusia kehityskohteita ja saada apua. Moni ei esimerkiksi osaa ajatella Soneraa digitalisaation konsultoijana, vaikka pystymme tarjoamaan yrityksille laajasti apua digitalisaatiossa.”

Digitalisaatio koskettaa kaikkia aloja. Miten se vaikuttaa teleoperaattoriin?

”Tällä hetkellä muun muassa kokeilemme, miten voimme konsultoida yritysasiakkaitamme pikaisissa tukitarpeissa sähköisen palvelukanavan kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakas voi saada yhteyden tekniseen asiantuntijaan yhdellä hiiren klikkauksella Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun (ent. Yritysportaali) kautta. Asiakkaan tilanteen kartoitus aloitetaan chat-keskustelulla, josta etenemme siihen, miten asiaa lähdetään ratkaisemaan. Kyseessä on vain yksi esimerkki Telian omasta digitalisaatiosta. Teemme merkittävää uudistumista yhtiön sisällä. Sähköisen palvelun lisäksi panostamme muun muassa IoT-tekniikkoihin, verkkoihin, uusiin teknologioihin ja omaan datakeskukseen.”

Kiinnostuitko kuulemaan lisää asiantuntijapalveluista?