Kaikki artikkelit yrityksille

Laskutuspalvelulla kulut puoleen

4 min

Sonera on nyt Telia. Sonera Laskutuspalvelu on nyt Telia Laskutuspalvelu.

”Teettekö te todella tällaistakin” on yleisin kysymys, johon Soneran Miika Salo saa vastata. Hän on yksi avainhenkilöistä Soneran uuden laskutuspalvelun takana. Sen avulla yritykset ja yhteisöt säästävät jopa puolet laskutuskuluistaan.

Neljä ja puoli miljoonaa yritys- ja yksityisasiakkaan liittymää. 23 miljoonaa laskua. Isoja lukuja Soneralta, joka onkin yksi sähköisen laskutuksen edelläkävijöitä Suomessa.

"Lähetämme kotitalouksille ja yrityksille valtavan määrän laskuja, joten tunnemme tämän alueen perinjuurin. Laskujen summat ovat usein pieniä, muutamia kymmeniä euroja. Tämän vuoksi olemme vieneet tehokkuuden todella pitkälle: 99,7% myyntireskontrastamme on automatisoitu ja yli 60 prosenttia laskuistamme on sähköisiä", Soneran Financial Services -yksikön johtaja Miika Salo kertoo.

Nyt tästä vuosien varrella kertyneestä laskutusosaamisesta pääsevät hyötymään myös muut yritykset, sillä Sonera starttasi uuden laskutuspalvelun runsas vuosi sitten.

"Ymmärsimme, että osaamme laskutuksen niin hyvin, että meidän kannattaa alkaa tarjota sitä myös palveluna. Ryhdyimme hommiin viiden hengen innostuneella ydinporukalla. Teimme aluksi tätä oman työmme ohella."

Miika Salolla itsellään on vahva kaupallisen puolen osaaminen. Tiimissä oli mukana myös talousjohdon, saatavien ja taloushallinnon eksperttejä.

"Mahtavaa, että saimme työhömme vapaat kädet. Tiellämme ei ollut minkäänlaisia rajoitteita."

Miika Salon mielestä laskutuspalvelun kehittäminen oli inspiroivaa.

"Fiilikset olivat kuin olisimme olleet perustamassa start up -yritystä. Oli jännittävää olla uuden äärellä. Meillä kaikilla on pitkä kokemus omalta alaltamme ja oli hienoa lähteä yhdessä luomaan uutta. Ryhmässä vallitsi lapsenomainen innostus, joka jatkuu edelleen."

Neuvotteluja hiihtohississä

Sonera Laskutuspalvelu sopii etenkin keskisuurille ja suurille yrityksille, jotka lähettävät paljon laskuja. Miika Salon mukaan tällaisia ovat esimerkiksi energia- ja finanssialan yritykset sekä kaupungit ja kunnat.

"Meidän ensimmäinen iso asiakkaamme oli Helsingin kaupunki, joka oli asettanut julkisen tarjouspyynnön laskutuksensa hoitamisesta. Se sopi hyvin niihin ajatuksiin, joita meillä oli. Kaupungilla oli palvelulle tiukat vaatimukset."

Miika Salo muistaa hetken, jolloin yhteistyö varmistui kesällä 2014.

"Istuin lomallani hiihtohississä Itävallan Schladmingissa ja kävin viimeisiä neuvotteluja Helsingin kaupungin edustajan kanssa. Tunne oli mahtava, kun sain Alppien rinteille soiton, että meidät on valittu. Se oli merkittävä asia tiimillemme. Nykyään välitämme jo 1,7 miljoonaa kaupungin laskua vuodessa. Samaan aikaan sisäinen laskutusyksikkö on kasvanut palvelemaan myös ulkoisia asiakkaita.”

Miika Salo kertoo oppineensa laskutuspalvelun kehitystyössä "miljoona asiaa". Uuden tekeminen pitää miehen intoa yllä.

"Oma osaaminen ja ymmärrykseni ovat lisääntyneet, kun olen saanut kyseenalaistaa olemassa olevaa. Suurin ahaa-elämykseni on ollut ymmärtää, että lasku on enemmän kuin lasku. On kiinnostavaa, mitä kaikkea laskutuksen yhteydessä voidaan tehdä markkinointi- ja viestintäpuolella.”

"Tekeekö Sonera tällaistakin?"

Helsingin kaupungin jälkeen Sonera on tehnyt sopimuksen muun muassa Kymenlaakson Sähkön kanssa, jonka päätavoitteena on lisätä sähköistä laskutustaan.

"Yleensä asiakkaat ihmettelevät heti ensimmäiseksi, että ai, tekeekö Sonera tällaistakin. Vastaan, että olemme itse asiassa samassa veneessä: isona laskuttajana meillä on jatkuva tarve kehittää omaa laskutuspalveluamme. Tästä hyötyvät laskutusasiakkaammekin", Miika Salo kertoo.

Sonera ei kuitenkaan rakentanut uutta palveluaan pelkästään omien kokemustensa varaan, vaan tutki, mikä talouspäättäjiä oikeasti rassaa.

"Halusimme päästä talousjohdon pään sisään ja selvittää perinpohjaisesti, mitkä asiat heitä arjessa askarruttavat ja vaivaavat."

Tutkimuksissa selvisi muun muassa, että monessa organisaatiossa laskutusta hoitaa kolme eri tahoa. Laskujen välitys voi olla ulkoistettu, kun taas taloushallinto on usein yrityksellä itsellään ja saatavien hallinnasta vastaa kolmas taho. Niinpä kustannusten alentaminen on vaikeaa ja tieto laahaa perässä.

"Tarjoamme ratkaisun juuri näihin ongelmiin. Hoidamme kaikki osa-alueet laskunvälittämisestä taloushallinto- ja perintäpalveluihin. Talousjohdolla on käsissään jatkuva reaaliaikainen tieto saatavista. Kun laskutus hoidetaan yhtenä pakettina, asiakkaan kulut tippuvat puoleen", Miika Salo lupaa.

Jos haluat tietää lisää Telia Laskutuspalvelusta, ota yhteyttä Miika Saloon.

miika.salo@teliasonera.com, 040 302 4904

Voit myös tutustua Telia Laskutuspalveluun tästä.