Laakerien ja voimansiirron maahantuontiin ja myyntiin erikoistunut Laakeri-Center on perustamisvuodestaan 1992 laajentunut jo seitsemälle toimipaikalle. Yrityksen menestyksekäs liiketoiminta perustuu kattavan palvelun lisäksi toimiviin internetyhteyksiin.
"Kun teollisuuden alan yritys tai jälleenmyyjä tilaa meiltä tuotteen, se tarkoittaa yleensä sitä, että jokin laite on mennyt rikki ja asiakas tarvitsee nopeasti varaosan”, Laakeri-Centerin tietojärjestelmäpäällikkö Mika Hämäläinen kertoo, ”siksi yli 45 000 tuotetta kattava valikoimamme ja nopeat toimitusajat ovat olleet kilpailuetujamme alusta lähtien. Asiakas saa meitä tilatut tuotteet jopa saman päivän aikana.”
Laakeri-Center myy laakereiden lisäksi muun muassa avoimeen voimansiirtoon liittyviä komponentteja, vaihdemoottoreita, kemikaaleja sekä työkaluja ja tarvikkeita. Yritys tarjoaa myös palveluita, kuten laakerointeihin liittyvää konsultointia, lineaariakseleiden katkaisua ja vaihdemoottoreiden kokoonpanoa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Perinteinenkin ala digitalisoituu
Hämäläisen mukaan perinteisen teknisen kaupan alan yritykset eivät yleensä ensimmäisenä tartu uusimpiin digitaalisiin ratkaisuihin. Hankintoja tehdään kustannustietoisesti todelliseen tarpeeseen. Liiketoiminnan digitalisoituminen on vaikuttanut kuitenkin myös Laakeri-Centerin toimintaan. ”Myyjillämme on etätyön mahdollistavat läppärit mobiiliverkkoliittymillä. Lisäksi tarvitsemme hyvät yhteydet toimipisteisiimme, jotta paikkakuntien välinen yhteistyö toimii”, Hämäläinen selostaa.
Tärkeimpänä nykyaikaisen liiketoiminnan mahdollistajana Hämäläinen pitää Telian kiinteitä kuituyhteyksiä, jotka varmistavat Laakeri-Centerille nopean ja toimintavarman yhteyden nettiin: ”Tilaukset tulevat toiminnanohjausjärjestelmäämme verkkojen kautta, ja myyjämme hallinnoivat niitä netissä. Liiketoimintamme ei siis pyöri ollenkaan, jos yhteydet ovat alhaalla.”
Lue lisää yrittäjien tarinoita ja vinkkejä ilmaislehdestä
Telialta valtakunnallisesti kattavat yhteydet
Hämäläinen kertoo, että yritys on päätynyt hankkimaan nettiliittymänsä Telialta sen verkkojen kattavuuden ja luotettavuuden takia: ”Eri puolilla Suomea toimii erilaisia asiakasyrityksiä. Siksi haluamme palvella monella paikkakunnalla hieman eri valikoimilla. Yhteyksien on toimittava joka toimipisteessä yhtä hyvin, joten Telian maanlaajuisesti toimivat verkot olivat luonteva valinta.”
Lisäksi liittymien keskittäminen helpottaa Hämäläisen mukaan myös tietojärjestelmäpäällikön työtä: ”Telialla on toimiva yritysportaali, jossa kaikkia internet- ja puhelinliittymiä voi hallinnoida kätevästi yhdessä paikassa. Portaalin kautta olen myös saanut nopeasti asiakaspalvelijalta vastauksen epäselvissä tilanteissa.”
Teksti: Satu Ekman