Kaikki artikkelit yrityksille

Laadukkaat ICT-palvelut säästävät valtiolla kymmeniätuhansia työtunteja

3 min

Valtori vastaa valtionhallinnon ICT-palveluiden tuotannosta. Sen tavoitteena on tuottaa kustannussäästöjä valtionhallinnolle ja varmistaa, että valtiohallinnon työntekijöillä on käytössään toimivat ja tietoturvalliset palvelut ja laitteet yli organisaatiorajojen. 

Ennen valtionhallinnon eri toimijat kilpailuttivat ja hankkivat ICT-palvelunsa itse. Nyt yli 80 virastoasiakasta saa nämä palvelut Valtorilta, joka pyrkii tuottamaan mahdollisimman paljon yhteisiä ja edullisia palveluita, mutta vastaamaan silti myös organisaatiokohtaisiin tarpeisiin. 

”Tuotamme ICT-palveluita itse asiakasorganisaatioille, mutta ostamme osan ratkaisuista myös avaimet käteen -mallilla. Kilpailutamme palveluntarjoajat valtion normaalien menettelyjen kautta ja teemme sopimuksen sen toimijan kanssa, joka parhaiten vastaa valtionhallinnon vaatimuksia”, kertoo Valtorin tuotantojohtaja Tero Latvakangas

”Yksityinen ja julkinen sektori ovat oikeastaan hyvin samankaltaisia – vain hankintatapa on erilainen. Molempien ostopäätös riippuu lopulta siitä vastaavatko palvelut asiakkaan tarpeita, onko ne kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja toimiiko yhteistyö muuten kuten pitää”, Latvakangas kuvailee.   

Yhteistyötä kolmella tasolla

Toimittajanhallintaan Valtori käyttää kolmiportaista hallintamallia. ”Taktisella tasolla seuraamme yhteistyötä enemmän kokonaisuuden ja sen etenemisen kannalta. Operatiivisella tasolla taas keskitymme yksittäisiin sopimuksiin ja palveluihin”, kertoo Valtorin tietoliikennepalveluiden tuotepäällikkö Pekka Vanhoja.

”Strateginen taso taas sisältää enemmän pitkän aikavälin läpikäyntiä. Tarkastelemme yhdessä, mihin suuntaan Telia ja Valtori ovat menossa ja miten tavoitteemme kohtaavat. Strategisella tasolla varmistetaan myös riittävät resurssit muille yhteistyön tasoille”, täydentää Latvakangas. 

Yhteistyö Telian kanssa on kiinteää kaikilla tasoilla. ”Telian palvelukokonaisuus ja yhteistyö ovat toimineet hyvin. Esimerkkinä voisi mainita siirtymisen etätöihin, missä Telialla oli etäkäyttöpalvelun toimittajana iso rooli. Telian avulla pystyimme skaalaamaan VPN-palvelun kapasiteettia tilanteeseen nähden hyvin nopeasti”, kertoo Vanhoja.  

”Useat valtionhallinnon loppukäyttäjät olivat hämmästyneitä siitä, miten kivuttomasti siirtyminen uuteen työskentelytapaan etäkäyttöteknologialla onnistui.”

”Useat valtionhallinnon loppukäyttäjät olivat hämmästyneitä siitä, miten hyvin homma toimi ja miten kivuttomasti siirtyminen uuteen työskentelytapaan etäkäyttöteknologialla onnistui”, Latvakangas täydentää. 

VPN-palvelun lisäksi Valtori hankkii Telialta muun muassa toimipisteet yhdistävän verkon ja työpuhelimia. ”Voisi sanoa, että Valtori on ICT-palveluiden integraattori ja Telia tuottaa niiden kriittiset raaka-aineet. Meillä on loppuasiakkaan kokemukselle yhteinen tavoite ja siitä yhteinen vastuu. Kun me Telialla onnistumme, niin myös Valtori onnistuu”, kertoo Telian palvelujohtaja Harri Viljanen

Laadukkailla palveluilla työtunteja ei mene hukkaan 

”Olemme määritelleet Telian kanssa meille strategisesti tärkeät ydinpalvelut. Panostamme yhdessä näiden palveluiden laadun parantamiseen”, Vanhoja kertoo. 

”Vuonna 2019 läpiviety laadunparannusohjelma oli yksi esimerkki siitä, miten yhdessä avaamme prosessit, katsomme menevätkö ne suorinta reittiä ja mietimme voisiko niitä parantaa. Ohjelmassa tarkasteltiin muun muassa vianhallinnan ja muutoksenhallinnan prosesseja”, täydentää Viljanen. Myös muutostyöt onnistuvat Valtorin ja Telian yhteistyön ansiosta niin, että ne eivät näy loppukäyttäjälle.  

"Jokainen häiriö, joka ehkäistään tarkoittaa siis kymmeniä tuhansia säästettyjä työtunteja – siinä on selkeä rahallinen hyöty valtiolle.”

”Jos Valtorin runkoverkossa on häiriö, se vaikuttaa tuhansiin palveluita käyttäviin työntekijöihin. Jokainen häiriö, joka ehkäistään tarkoittaa siis kymmeniä tuhansia säästettyjä työtunteja – siinä on selkeä rahallinen hyöty valtiolle”, toteaa Latvakangas. 

Sekä Latvakangas että Vanhoja kokevat, että Telialla ymmärretään nyt laajemmin Valtorin palveluiden merkitys koko valtionhallinnolle. ”Kun tilannekuva saatiin selkeytettyä, on yhteinen tekeminen laadunparantamisohjelmassa ollut erittäin sitoutunutta”, Vanhoja täsmentää. 

 

Haaste: Valtorin tehtävänä on tuottaa valtionhallinnon yli 80 organisaatiolle kustannustehokkaita ja yhtenäisiä ICT-palveluita. Samalla Valtori pyrkii vastaamaan myös organisaatiokohtaisiin tarpeisiin. Laadukkaiden palveluiden tuottaminen vaatii joustavaa yhteistyötä kumppaneiden kanssa. 

Ratkaisu: Telia auttaa Valtoria tarjoamaan asiakasorganisaatioilleen laadukkaita ICT-palveluita kuten tietoliikenne- ja tietoturvapalveluita sekä mobiilipäätelaitteita. Laajan palveluportfolion hallinta on helpottunut tiiviin yhteistyön ansiosta. 

Hyödyt: Yhteinen panostaminen palveluiden laatuun on vienyt Valtoria lähemmäksi strategisten tavoitteiden saavuttamista. Se on vähentänyt häiriöitä, sujuvoittanut työskentelyä ja varmistanut, ettei valtionhallinnon työtunteja mene hukkaan teknisten ongelmien vuoksi. 

 

Aukoton tietoturva on yrityksesi elinehto.

Testaa yrityksesi tietoturvan taso.

Tee testi
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Etätyö Tietoturva Verkko