Kaikki artikkelit yrityksille

Kansalainen keskiössä - Digitaalinen Suomi vaatii luotettavaa infrastruktuuria

3 min

Sonera on nyt Telia.

Verohallinto laatii puolestasi esitäytetyn veroilmoituksen, jota kansalaiset ovat voineet itse täydentää verkossa jo vuosia. Monet ovat ihmetelleet, miksi muita julkishallinnon palveluja ei juurikaan tarjota vielä vastaavasti, vaikka meillä kansalaisina olisi halua hoitaa myös monet muut asiat itse. Nyt tilanne on muuttumassa. Yksi keskeisimmistä digitaalisen Suomen arkkitehtuuriin liittyvä palanen – kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) - otettiin käyttöön loppuvuodesta 2015.

KaPA:ssa julkaistavien Suomi.fi -näkymien kautta kansalainen tulee näkemään itseensä liittyviä ja muita arkipäivässä tarvittavia tietoja. Näkymiä voivat julkaista valtion ja kunnan toimijoiden lisäksi yritykset. Ensimmäinen vaihe näkymistä otettiin käyttöön loppuvuodesta 2015 ja kokeiluversio löytyy osoitteesta http://beta.suomi.fi. Näkymät tulevat laajenemaan jatkossa nopeaan tahtiin.

Julkishallinnon palvelujen digitalisoinnin ajureina ovat sekä tuottavuuden parantuminen säästöineen että viranomaisten ja kansalaisten yhteistoiminnan läpinäkyvyyden lisääminen. Kansalaiselle tämä näkyy muun muassa siten, että tietoa kysytään vain kerran ja saatua tietoa hyödynnetään useamman viranomaistoimijan muodostamissa palveluketjuissa tai myöhemmissä kohtaamisissa. Pientä esimakua tulevaisuudesta voi käydä kurkkaamassa osoitteessa http://www.kanta.fi/omakanta. Omakannassa huoltajan on kesästä alkaen mahdollista asioida alle 10-vuotiaan lapsensa puolesta ja tarkistaa esimerkiksi tämän reseptit.

Digitaalisen Suomen perusinfrastruktuurissa KaPAa tukevat valtion sisäverkko VY-verkko sekä kuntien yhteinen KY-verkko. VY-verkko yhdistää ministeriöiden, virastojen ja laitosten työntekijät heidän tarvitsemiinsa palveluihin ja palveluntarjoajiin. Vastaavasti KY-verkko yhdistää kuntien ja tulevien itsehallintoalueiden työntekijät maakunnan ja kansallisen tason palveluihin ja palveluntarjoajiin. KY- ja VY-verkkojen välinen väylä mahdollistaa viranomaisen välisen yhteistyön tietoturvallisesti. KaPA:n Suomi.fi -näkymät toimivat ikkunana kansalaisille ja yrityksille julkishallinnon ytimien takana oleviin tietovarantoihin. Lisää tietoa löytyy osoitteesta: http://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palveluvayla/.

Rakennettu infrastruktuuri on digitaalisen Suomen mahdollistaja. Työn vetureina ovat toimineet valtiovarainministeriö omistajana ja Väestörekisterikeskus operatiivisen toteutuksen vastuuorganisaationa. Kuntaliitolla on merkittävä rooli KY-verkon kehittämisessä ja kuntien liittämisessä osaksi palveluarkkitehtuuria. Infrastruktuuria tullaan hyödyntämään muun muassa. käynnissä olevissa hallituksen kärkihankkeissa

Mitä hyötyä tästä sitten on?

”Arkkitehtuuri yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa turvallisesti, mahdollistaa sähköisten palvelujen tarjonnan ja jakelun kustannustehokkaasti sekä parantaa tietojen yhteiskäyttöä. Kansallisessa palveluarkkitehtuurissa valitusta linjasta tekee ainutlaatuisen se, että yhteisiä palveluja ei tehdä vain julkisen hallinnon sisäiseen käyttöön tai julkisten palvelun tarjoamiseen. Aitoa lisäarvoa asiakkaalle haetaan siitä, että riippumatta toimijasta palvelu tarjotaan yhtenäisillä tukipalveluilla ja samaan tietoon perustuen”, kertoo ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä valtiovarainministeriöstä.

”Kuntien keskitetty verkkoratkaisu alias KY-verkko yhdistää kuntien virastot, yhtymät ja laitokset ja välittää näiden ulkoisen liikenteen internetiin sekä valtion yhteisiin verkkoihin. Kunta saa kaikki KY-verkossa tarjottavat palvelut yhdellä liityntäprojektilla – ajantasaisesti ja kustannustehokkaasti”, toteaa tietoyhteiskunta-asiain päällikkö Heikki Lunnas Kuntaliitosta

Kansalaisille Suomi.fi -näkymä tarjoaa mahdollisuuden hoitaa itsepalveluna asioinnin viranomaisten suuntaan ajasta ja paikasta riippumatta - jonottamatta, yhdellä tunnistautumisella.Käy tutustumassa kansalaisille nyt tarjottaviin palveluihin beta.suomi.fi-palveluun. Kehitysvaiheessa oleva palvelu tarjoaa yhdessä osoitteessa kootusti julkiset palvelut. Tässä vaiheessa sähköinen tunnistautuminen kannattaa laittaa jo kuntoon ja ottaa käyttöön asiointitili. Nykyinen asiointitili liitetään osaksi kansalaisen näkymää vuoden 2017 alussa.

Palveluntuottajalle riittää yksi liityntä esimerkiksi KY-verkkoon. Tätä kautta hän voi jaella palveluitaan kaikkiin KY-verkkoon liittyneille käyttäjäorganisaatioille ilman isoja infrastruktuuriprojekteja. Vastaavasti KY-verkkoon liittynyt käyttäjäorganisaatio voi helposti hyödyntää KY-verkkoon liittyneiden palvelutuottajien palveluita. Jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä jan.vettensaari@teliasonera.com tai 040 503 5000, niin kerromme asiasta lisää.

”Soneralla on ollut ilo osallistua kansallisen digitaalisen infrastruktuurin rakentamiseen. Soneran toimittamien ja ylläpitämien VY- ja KY-verkkojen kautta viranomaisyhteistyö tehostuu ja julkishallinnon digitaaliset palvelut kansalaisille ja yrityksille voidaan liittää palveluväylään”, kertoo Soneran julkihallinnon vetäjä Krister Kaipio.