Kansainväliset IoT- ja mobiililiittymät sekä yhteistyön sujuvuus saavat Livionin luottamaan Teliaan pitkäaikaisesti
Avainhallintajärjestelmiä ja -automaatteja sekä huoneistorobottiratkaisuja tarjoava Livion helpottaa yritysten avainten etähallintaa Pohjoismaissa ja vähitellen koko Euroopassa. Kansainvälinen liiketoiminta vaatii luotettavat yhteydet ja joustavan kumppanin, johon saa aina tarvittaessa yhteyden.
Kokkolasta ja Oulusta käsin toimiva Livion aloitti toimintansa vuonna 2011 kehittämällä laitteiden ja järjestelmien etähallintaan tarkoitetun IoT-alustan. Sittemmin softaratkaisun päälle on kehitetty omia tuotteita kuten älykäs LivionKey-avainautomaatti, joka helpottaa avainten noutoa ja luovutusta majoitusliikkeissä, ajoneuvonvuokrauksessa, vuokravarastoissa ja vaikkapa sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa henkilökunnan avainten hallinta vie paljon resursseja.
”Lisäksi tarjoamme majoitusalantoimijoille huoneistorobotteja, joiden avulla ne voivat helposti ja keskitetysti hallita nettiyhteyksiä sekä seurata tai joissakin tapauksissa ohjata esimerkiksi lämpötilaa kohteessa”, kertoo Livionin toimitusjohtaja ja yksi perustajista Asko Lamminen.
Globaalit IoT- ja mobiililiittymät saivat valitsemaan Telian
Livion on kansainvälistynyt nopeasti. Toimiakseen kotimaan ulkopuolella yritys tarvitsi sekä avainautomaatteihinsa että robotteihinsa globaalisti toimivat IoT- ja mobiililiittymät. ”Teimme vertailua palveluntarjoajien välillä, ja Telialla oli ylivoimaisesti paras kyvykkyys tarjota kansainväliset yhteydet”, Lamminen sanoo.
Telian IoT-sim-kortit takaavatkin nyt Livionin tuotteiden toimivuuden maasta riippumatta. ”Kun avainten vastaanottaminen ja luovutus tapahtuu etänä automaatin kautta, asiakasyritystemme henkilökunnan työaikaa vapautuu muihin tehtäviin. Yritysten asiakkaat puolestaan voivat asioida automaatilla, kun heille sopii”, Lamminen selventää.
Lisäksi yritykselle oli tärkeää, että se pystyy itse avaamaan ja sulkemaan liittymiä omasta järjestelmästään käsin sekä automatisoimaan niiden hallinnan mahdollisimman pitkälle. ”Saimme Telian kanssa rakennettua API-rajapinnan, jonka ansiosta liittymien hallinnointi on meille vaivatonta”, Lamminen kehuu.
Myös Kumera tehosti globaaleja IoT-yhteyksiään Telian avulla!
Luotettava ja joustava ICT-kumppanuus auttaa keskittymään olennaiseen
Yhteyksien kattavuuden ja toimivuuden lisäksi Lamminen pitää tärkeänä sujuvaa ja vastavuoroista yhteistyötä. ”Pidämme Telian yhteyshenkilöidemme kanssa yhteyttä aina silloin, kun meillä on siihen tarve. He antavat meille proaktiivisesti ideoita palveluihin liittyen, ja itse voimme keskittyä tuotekehitykseen ja toimintamme laajentamiseen.”
Lamminen uskoo, että jo vuosia hedelmällisenä jatkunut yhteistyö jatkuu ja runsastuu tulevaisuudessa. ”Valitsemme tietysti aina meille sopivimmat ratkaisut tapauskohtaisesti, mutta mielellämme keskitämme ICT-palveluita Telialle. Hiljattain olemme esimerkiksi ottaneet käyttöön Telian mobiilivarmenteen asiakkaidemme vahvan sähköisen tunnistautumisen helpottamiseksi.”
Haaste: Livion tarvitsi liiketoimintansa kansainvälistämiseksi globaalisti toimivat liittymät, joita se pystyisi hallinnoimaan itse automaattisesti.
Ratkaisu: Telia pystyi tarjoamaan Livionille sopivat ratkaisut joustavalla yhteistyömallilla.
Hyödyt: Livion on laajentunut Pohjoismaihin ja Eurooppaan. Yhteistyö Telian kanssa on sujuvaa, ja yritys pystyy keskittymään ydintoimintansa kehittämiseen.
Teksti: Satu Ekman