Kaikki artikkelit yrityksille

Internet of Things tuo auton varashälyttimen puhelimeen ja pienentää vakuutuslaskua – lukuun ottamatta holtittomia autoilijoita

4 min

Autoilu on muuttumassa enemmän kuin vuosikymmeniin – turvallisemmaksi ja helpommaksi. Eikä kyse ole vain uusista ajoneuvoista. Älyä saa nykyisin myös vanhoihin autoihin.

Ajatellaan, että olet matkalla keskustaan ostoksille älyautolla. Kotikaupunkisi väkiluku on tuplaantunut nykyisestä, mutta parkkipaikkoja ei ole juuri nykyistä enempää. Parkkeeraus ei kuitenkaan huoleta. Päinvastoin. Ansaitset rahaa sen ajan, kun olet ostoksilla. Määränpäässäsi klikkaat autoon päälle automaattisen taksi-tilan, ja älyautosi toimii itsenäisesti ilman kuljettajaa Uberin kaltaisena kyydityspalveluna.

Tulevaisuus voi näyttää tältä, visioi Telia Companyn globaali IoT-johtaja Hans Dahlberg. Oikeastaan teknisiä esteitä kuvattuun toimintatapaan ei ole. Kuskittomia autoja liikkuu teillä, ja Uber kokeilee robottitakseja.

”Suurin haaste on sosiaalinen ja käyttäytymiseen liittyvä muutos. Esimerkiksi lentokoneissa on edelleen kaksi lentäjää, vaikka periaatteessa tietokone voisi lentää niitä. Kun olin ensimmäistä kertaa itseohjautuvan auton kyydissä, se pelotti. 20 minuutissa siihen kuitenkin tottui”, Dahlberg sanoo.

Uraauurtavat keksinnöt ovat aina hämmentäneet ja pelottaneet. Milloin hevosmiehet pinkoivat metsään karkuun nähdessään auton, milloin jotkut viisaat epäilivät, että nopealla vauhdilla matkustaminen on epäterveellistä ihmiskeholle.

Kuskittomia autoja on joutunut onnettomuuksiin, mutta huomattavasti harvemmin, kuin ihmisen kuljettamia autoja. Sähköautovalmistaja Teslan insinöörit ovat todenneet, että kaiken datan perusteella olisi edesvastuutonta olla kehittämättä tietokoneen ohjaamia autoja. Tietokone kun on tilastollisesti paljon ihmistä turvallisempi kuljettaja.

Älyä saa myös vanhoihin autoihin

Telia Company on ottanut ensimmäisiä askelia älyliikennettä kohti. Yhtiö on kehittänyt Ruotsissa Telia Sense -nimellä kulkevan palvelun, joka tuo älyä perinteisiin autoihin. Sense tuo autoilijoille useita edistyneitä palveluita, mutta se avaa myös väylän eri yrityksille tarjota omia palveluitaan autoilijoille.

Sensellä on muun muassa mahdollista valvoa autoa etänä. Dahlberg antaa esimerkin: jos ulkona kuuluu varashälyttimen ääni, kuinka usein ihmiset ajattelevat, että kyseessä on oma auto? Telia Sense ilmoittaa varashälyttimen laukeamisesta puhelimeen. Se myös ilmoittaa, jos auto liikkuu kartalla tietyn alueen ulkopuolelle.

Telia Sensen käyttäjät voivat myös nauttia normaalia edullisemmista vakuutusmaksuista – tosin sillä edellytyksellä, että omat ajotottumukset ovat kunnossa. Sense mittaa, miten kuljettaja ajaa autoa. Holtiton ja aggressiivinen ajotyyli näkyy vakuutuslaskussa. Samoin turvallisesta ajotyylistä palkitaan halvemmilla vakuutuksilla.

Avoimuutta, nopeutta ja kokeiluja

”Autovalmistajilla on suuri ongelma ymmärtää, että heillä ei ole aikaa kehittää asioita kuten ennen”, Dahlberg sanoo. Hänen mukaansa 5-6 vuoden kehitysprojektit ovat mennyttä maailmaa. Nyt asioita pitää kehittää nopeasti pilottien kautta. Uusia ominaisuuksia on tarjottava päivityksillä tasaisin väliajoin, kuten Tesla jo tekee.

Telia Senseä on kehitetty valikoitujen kumppaneiden kanssa viime vuodesta. Palvelun beetaversio on jo käytössä. Kaupallinen versio palvelusta on tarjolla Ruotsissa noin kuukauden sisällä ja muissa Pohjoismaissa myöhemmin lähitulevaisuudessa.

Autovalmistajien pitäisi myös ymmärtää avoimuuden kulttuuria. Jatkossa minkä tahansa yrityksen pitäisi pystyä tarjoamaan autoon palveluita. Dahlbergin mukaan autovalmistaja ei voi esimerkiksi liittoutua yhden vakuutusyhtiön kanssa, vaan valinnanvapaus autovakuutuksesta on oltava kuluttajalla.

Autojen digipalveluiden on ensi kädessä tuotettava hyötyä autoilijoille. Mutta autoilijat ovat vain yksi puoli samasta kolikosta. Toisella puolella ovat kumppaniyritykset. Konsulttikielellä tämä tarkoittaa ekosysteemiä. Ajatus ei ole sen kummempi kuin älypuhelinbisneksessä. Apple tuottaa puhelimet, joihin kuka tahansa voi tuottaa palveluita sovelluksina, jopa Applen kilpailijat.

Auto muuttuu kuin uudeksi päivityksillä

Käytännössä Telia Sense on pieni laatikko, joka liitetään autoon. Se tuo ajoneuvoon internetin ja langattoman wlan-yhteyden. Joku saattaa ihmetellä, miksi autossa pitäisi olla oma wlan-tukiasema. Eikö nettiä voi jakaa puhelimesta?

Dahlbergin mukaan digilaitteiden käyttökokemuksen pitäisi olla autossa sama kuin kotonakin. Kuljettajien ja matkustajien astuessa autoon, laitteet liittyvät automaattisesti verkkoon. Autossa kun saatetaan tehdä samoja asioita kuin kotona tai töissä. Lapset voivat katsoa nettipalvelusta videoita, joku pelata ja kolmas matkustaja voi tehdä töitä.

”Tilastojemme perusteella yllättävän harva jakaa edes kotona nettiä puhelimestaan”, Dahlberg sanoo. Toki kyseessä on myös turvallisuusseikka, kun kuljettajan ei tarvitse räplätä puhelintaan jakaakseen nettiyhteyttä.

Dahlbergin mukaan autot tarvitsevat vääjäämättä oman nettiyhteytensä, sillä valmistajat ja palveluita tuottavat yritykset alkavat ajaa niihin päivityksiä. Tesla voi muuttua kuin uudeksi autoksi yön aikana ladattuaan itsenäisesti päivityksen, joka on tuonut autoon uusia ominaisuuksia, kuten vaikkapa Spotify-sovelluksen.

”Jatkossa autot voivat saada jopa viikoittain uusia ominaisuuksia. Samaanhan olemme tottuneet Facebookissa ja monissa digipalveluissa”, Dahlberg sanoo.

Tulevaisuudessa IoT-palveluita kehitetään etenkin erilaisten seuranta ja terveyspalveluiden saralla.

”Monilla meistä on jo puhelimessa terveyttä, unta tai vaikka juoksua mittaava track-sovellus. Voisi kuvitella, että haluaisimme seurata ja jäljittää ennen kaikkea lastemme sijaintia näillä sovelluksilla, mutta erään kyselytutkimuksen mukaan seuraamme mieluummin koiriamme lastemme sijasta”, Dahlberg naurahtaa.

Lue lisää: Täydellisen asiakaskokemuksen tarjoava Tesla on joka nörtin märkä uni

Kiinnostuitko IoT:sta?

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

IoT