Telia yhteistyökumppaneineen haluaa auttaa asiakkaitaan saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Telia valitseekin kumppaneikseen toimijoita, jotka tekevät uskottavaa ja mitattavaa ilmastotyötä.
Yritysten vastuullisuusraportoinnin vaatimukset ovat muutoksessa, kun Euroopan Unionin kestävyysraportointidirektiivin mukaiset vaatimukset astuvat voimaan portaittain vuosina 2024–2028. Osaa yrityksistä muutokset koskevat jo nyt, ja raportoinnin kehittämiseen on herätty, osaa raportointivelvoitteet sitovat vasta hiukan myöhemmin.
Miten Telian omat vastuullisuustavoitteet näkyvät asiakkaillemme ja millaista vuoropuhelua Telia käy kumppaneidensa kanssa? Telian vastuullisuusjohtaja Eija Pitkänen ja vastuullisuuspäällikkö Laura Hynönen sekä Telian Apple Business Manager Markus Hedenstam vaihtoivat ajatuksia aiheesta.
Telian toimittajayhteistyö tukee päästövähennystavoitteita
Telia käyttää omassa päästölaskennassaan GHG-protokollaa, jossa päästöt jaetaan kolmeen kategoriaan tai ”Scopeen”. Yli 90 prosenttia Telian päästöistä koostuu epäsuorista Scope 3 -päästöistä, jotka aiheutuvat muun muassa ostettujen tuotteiden ja palveluiden aiheuttamista päästöistä. Näiden päästöjen vähentämiseksi Telian ilmastotyössä korostuu Pitkäsen mukaan yhteistyö toimittajien kanssa.
”Käymme esimerkiksi keskustelua laitekumppaneidemme kanssa siitä, miten heidän laitevalmistuksensa päästöt tulevat pienenemään. Tämän tiedon avulla laskemme oman kestävyysraportointidirektiivin edellyttämän päästövähennyssuunnitelmamme”, Pitkänen kertoo.
Telia käy yhteydenpitoa laitetoimittajiensa kanssa, ja edellyttää kumppaneiltaan selkeitä ja uskottavia päästövähennyssuunnitelmia. Tämän yhteistyön ansiosta myös asiakkaat voivat olla varmoja, että Telian kumppaniverkosto tekee töitä päästövähennysten eteen.
”Hyvien kumppanien kanssa voimme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja ja palveluita, joilla he voivat osoittaa tekevänsä päästövähennystoimenpiteitä”, Hynönen tiivistää.
Esimerkiksi Apple on vähentänyt kokonaishiilipäästöjään yli 55 % vuoteen 2015 verrattuna. Muutos näkyy hyvin konkreettisesti tuotteissa, kuten MacBook Air M3 -kannettavassa. Käyttämällä kierrätettyjä materiaaleja ja panostamalla uusiutuvaan energiaan valmistuksessa, sekä siirtymällä vähäpäästöisiin kuljetusvaihtoehtoihin MacBook Air M3:n hiilidioksidipäästöjen määrä on pystytty laskemaan vuoden 2015 tasosta, eli 283 kilogrammasta 158 kilogrammaan.
Applen kestävät ja korjattavat laitteet vähentävät jätteen määrää
Telian tavoitteena on nettonollaan tähtäävien päästövähennystavoitteidensa lisäksi olla jätteetön yhtiö vuoteen 2030 mennessä kiertotalouden keinoin. Tärkeimpänä toimenpiteenä on pidentää elektroniikkalaitteiden elinikää mahdollisimman pitkälle. Lisäksi tavoite edellyttää, että toiminnasta ei tällöin saa enää kertyä kaatopaikalle tai polttoon menevää jätettä.
Kiertotaloustavoitteen saavuttamiseksi oleellista on hankkia mahdollisimman pitkäikäisiä laitteita. Apple on yrityskäyttäjienkin keskuudessa tunnettu siitä, että sen laitteet ovat huomattavan pitkäikäisiä. Hedenstamin mukaan Applen laitteiden ohjelmistotuki on kilpailijoihin verrattuna pitkä. Näin niiden tietoturvallinen ja luotettava käyttö on mahdollista pidempään, ja ne voivat elinkaarensa aikana palvella useampia käyttäjiä.
Lisäksi Apple kumppaneineen tarjoaa kattavat huoltopalvelut sekä ohjeet laitteiden omatoimiseen korjaamiseen. Jos näyttö rikkoutuu tai akunkesto heikkenee, ei koko laite olekaan kierrätystavaraa, vaan se voidaan kunnostaa entistä ehommaksi.
”Kiertotalouden mukaiset toimintamallit, joissa laitteen käyttöikä pidentyy, pelaavat myös päästötavoitteiden pussiin. Kun uusia laitteita ei tarvitse valmistaa, niin niiden valmistuksesta aiheutuvien päästöjenkin määrä oletetusti vähenee”, huomauttaa Hynönen.
Palvelulaitteen elinkaaripäästöt jaetaan IT-kumppanin kanssa
Tehokas tie päästövähennyksiin Telian asiakkaille on Telia Palvelulaite -sopimus, jossa yritys hankkii tarpeitaan vastaavat laitteet kuukausimaksulla sen sijaan, että ostaisi ne itselleen.
”Asiakkaan käytöstä poistuneet laitteet palautuvat Telialle ja ne saavat uuden elinkaaren”, Hedenstam kertoo.
”Kun asiakas ei osta laitteita itselleen, vaan hankkii ne palveluna, laitteen valmistuksen päästöt allokoituvat asiakkaalle palvelulaitteen käytön ajalta, eivätkä täysimääräisenä, kuten kertahankinta-vaihtoehdossa”, Hynönen täydentää.
Hankkipa laitteet sitten omaksi tai palvelulaitteena, Applen keräämän datan avulla Telia pystyy kertomaan asiakkailleen tarkasti laitteiden elinkaaripäästöistä. Apple tarjoaa kaikista tuotteistaan kattavat, tuotekohtaiset päästöraportit, joissa ilmoitetaan laitteen päästöt sen koko elinkaaren ajalta. Applen laskelmat kattavat laitteen materiaalit, valmistuksessa käytetyn energian, käytönaikaisen energian, rahdin ja elinkaaren lopun käsittelyn.
Telia tarjoaa luotettavaa tietoa vastuullisuudesta
Telian yksi tärkeä rooli yrityksen IT-kumppanina on tarjota asiakkailleen luotettavaa tietoa laitteiden vastuullisuudesta ja valmistuksesta. Asiakasvaatimukset ovat vastuullisuusjohtaja Pitkäsen mukaan merkittävästi lisääntyneet ja vastuullisuus on nykyään usein myös kilpailutuskriteeri. Moni haluaa yksityiskohtaisia tietoja elektronisten laitteiden valmistuksesta.
”Kaikkea mekään emme valitettavasti tiedä, vaikka hankintaosastomme tekeekin parhaansa kerätäkseen tietoa”, Pitkänen kertoo.
Tiedon määrä lisääntynee tulevaisuudessa entisestään, kun Euroopan Unionin huolellisuusvelvoitelainsäädäntö astuu voimaan 2020-luvun loppupuolella. Tällöin yrityksen vastuu sen hankintaketjussa tapahtuvista vastuullisuus- ja ihmisoikeusrikkomuksista lisääntyy edelleen.
”Kun tiedon määrä pikkuhiljaa lisääntyy, jaamme sitä myös eteenpäin”, Pitkänen summaa.