Ihmisvirtojen liikkumisesta saatava data auttaa tekemään parempia päätöksiä
Datan hyödyntäminen on avainasemassa, kun suunnitellaan kaupunkien liikennettä. Crowd Insights -analytiikkaan tarvittava data kerätään mobiililaitteiden anonyymeista sijaintitiedoista. Tätä ainutlaatuista dataa voidaan hyödyntää joukkoliikenteen suunnittelussa.
”Kun tavoitteena on ymmärtää laajasti väestön liikkumiskäyttäytymistä, on anonymisoitu mobiiliverkkodata varteenotettava lisä työkalupakkiin. Lähes jokaisen ihmisen taskusta löytyy kännykkä”, kertoo Telian analytiikkaliiketoiminnasta vastaava Tapio Levä.
Tulevaisuuden joukkoliikennesuunnittelijat tarvitsevat aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, miten ja milloin ihmiset liikkuvat. Crowd Insightsin avulla liikenteen muutoksien vaikuttavuudesta on mahdollisuus saada jatkuvasti uutta dataa.
Tukholmassa bussiyhtiö Nobina ja Ruotsin Telia tekivät yhteistyössä uraauurtavan selvityksen, joka paljasti ainutlaatuista tietoa tukholmalaisten liikkumisesta. Tutkimuksen mukaan Tukholmaan tarvittaisiin uusi bussilinja sekä julkisen liikenteen käyttäjämäärät ovat jopa 16 prosenttia pienempiä perjantaisin.
Crowd Insights tukee kauppakeskusten liiketoiminnan kehittämistä
Crowd Insightsia on hyödynnetty myös kauppakeskusten liiketoiminnan kehittämisessä, kuten ostovoiman seuraamisessa. Ihmisvirta-analyysin avulla voidaan selvittää, kuinka paljon ihmisiä liikkuu kauppakeskuksen lähistöllä, miten ihmisvirrat vaihtelevat vuodenaikojen, viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen välillä sekä minkälainen on ihmisjoukkojen sosiodemografinen profiili.
”Uudenlaisen datan hyödyntäminen vaatii, että tunnistamme tilanteet ja tarkoitukset, joihin sitä voidaan soveltaa. Vaikka mobiiliverkkodatalla voidaan vastata perinteisiin kaupunki- ja liikennesuunnittelun kysymyksiin, löytynevät mielenkiintoisimmat sovelluskohteet jostakin ihan uudesta, kuten vaikkapa palveluiden mukauttamisesta tarpeiden ja kysynnän mukaan”, pohtii Levä.
Isot tapahtumat saavat suuret ihmismassat liikkeelle
Tapahtumien aikaan kerättyä dataa voidaan hyödyntää, kun halutaan mitata ja kehittää kaupunkien elinvoimaisuutta. Elokuussa 2017 Crowd Insightsia pilotoitiin Tampereella Robbie Williamsin keikan aikaan. Dataa analysoimalla haluttiin tietoa siitä, kauanko keikalla oltiin, miltä paikkakunnilta sinne tultiin, miten ihmiset poistuivat keikalta sekä mille paikkakunnille he lähtivät ja milloin. Crowd Insightsin avulla kerätty data on täysin anonymisoitua, eikä siitä voida erotella yksittäisten ihmisten liikkeitä.