Verkot ovat liiketoiminnan kriittistä infraa – huomioi nämä 5 asiaa verkottamisessa tänä vuonna
Verkot ovat kulmakivi jonka päälle yritysten liiketoiminta rakentuu digitaalisella aikakaudella. Verkottamisratkaisut kehittyvät jatkuvasti – mihin yritysten ja organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota verkkojen osalta tänä vuonna? Telian asiantuntija Janne Mikola listaa viisi asiaa, jotka kannattaa huomioida verkkoratkaisuissa, jotta ne tukevat yrityksen liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla.
1. Mukautuvuus
Verkkojen tulisi mukautua yrityksen ja organisaation tarpeisiin. Verkot eivät enää nykypäivänä ole staattinen ympäristö, joka toimittamisen jälkeen pysyy ennallaan hamaan tulevaisuuteen. Jos yritys esimerkiksi fuusioituu tai perustaa vaikkapa uuden toimipisteen tai pop-up-myymälän, tulee verkon mukautua muutoksiin joustavasti ja nopeasti. Verkkojen tulee mukautua myös esimerkiksi uuden liiketoiminnan tarpeisiin, yrityksen järjestämiin suuriin tapahtumiin ja organisaatiouudistuksiin.
2. Toimitusnopeus
Perinteisen verkkopalvelun toimitus saattaa kestää useita viikkoja. Uudet liiketoimintamallit edellyttävät kuitenkin yrityksiltä reagointia ketterästi ja nopeasti. Esimerkiksi uusi toimipiste on lähes hyödytön ilman verkkoyhteyttä. Yritykset ja organisaatiot saavat käyttöönsä modernit verkkopalvelut jopa kahdessa päivässä.
3. Ajantasainen tilannetieto
Aiemmin asiakkaat ovat joutuneet luottamaan sokkona siihen, että palveluntarjoaja hoitaa kaiken verkkoihin liittyvän. Uudet verkkoratkaisut tarjoavat asiakkaille monipuolista tietoa verkon tilasta, jolloin asiakas voi tehdä itse päätöksiä verkkoon liittyen ja myös muokata verkkoa, kuten kasvattaa kapasiteettia tarvittaessa.
4. Automaatio ja itsepalvelu
Nykypäivän verkkopalveluiden tulisi olla mahdollisimman pitkälle automatisoituja. Perinteisesti muutokset ovat hoituneet ihmisten ja työpyyntöjen kautta, mutta uusissa verkkopalveluissa asiakas pystyy tekemään muutoksia myös itse verkkopalvelussa. Uudet itsepalveluportaalit ovat lisäksi niin helppokäyttöisiä, että ne eivät edellytä asiakkaalta it-osaamista, vaan yritysverkon hallintapaneelin käyttökokemus voi olla lähellä kuluttajille suunnatun verkkosivuston käyttökokemusta.
5. Internetin kasvava rooli
Aiemmin yritysten palvelut ja sovellukset pyörivät pääosin suljetuissa yritysverkoissa. Nyt liiketoiminta on kuitenkin siirtymässä internetiin, kun yritykset käyttävät kasvavassa määrin internetin pilvisovelluksia, kuten Office 365 -sovellusta ja vaikkapa AWS-pilvipalvelua. Perinteiset verkottamisratkaisut eivät integroidu optimaalisesti yhteen internetissä toimivien palveluiden kanssa, mikä tulisi huomioida verkkoratkaisuissa.
”Bubbling under”
Mikola muistuttaa, että pinnan alla muhii myös muita trendejä, kuten Edge Computing sekä 5G. Edge Computing tuo pilvipalveluiden laskentakapasiteetin lähemmäksi loppukäyttäjää, mikä mahdollistaa lyhyemmän latenssin eli viiveen ja tekee tiedonsiirrosta lähes reaaliaikaista. Reaaliaikaisesta tiedonsiirrosta on kyse 5G-teknologiassakin, joka voidaan myös yhdistää Edge Computingiin. 5G-verkossa viive on hyvin lyhyt ja sitä voidaan tarvittaessa lyhentää entisestään Edge Computingin avulla.
Telia avasi kaupallisen 5G-verkon vuoden 2019 alussa ja aitoja käyttötapauksia luodaan jo sinne, missä niille on suurinta tarvetta. Yksi esimerkki on teollisuuden prosessit ja automaatio, jotka hyötyvät 5G:n reaaliaikaisesta tiedonsiirrosta sekä suuresta kapasiteetista. 5G:ssä ei ole kyse pelkästään aiempaa nopeammasta verkosta, vaan sen avulla voidaan luoda aivan uudenlaisia palveluita ja innovaatioita. Lähitulevaisuus tuo siis tarjolle uusia verkottamisen ratkaisuja, jotka auttavat mullistamaan yritysten liiketoimintamallit.
Lue lisää: Tilitoimistoketju kokeili sd-wania ja ilahtui – "isoin juttu meille on joustavuus"