Erityisesti logistiikka-ala suuntaa katseensa droneihin miettiessään tulevaisuutta. Vähäpäästöisten ja ketterien ilma-alusten hyödyntämisessä on rajana vain mielikuvitus ja yhteiset pelisäännöt. Miten yhteiskunta ja yritykset voivat hyötyä droneista?
Miehittämättömät ilma-alukset eli dronet ovat lisääntyneet viime vuosina huimasti ja niillä on lukuisia erinomaisia käyttökohteita niin yhteiskunnassa kuin yritystoiminnassakin. Suomalainen lainsäädäntö on joustavaa, mikä mahdollistaa droneihin liittyvän kehitystyön ja ideoinnin. Tämän on huomannut myös Googlen tytäryritys Wing, joka testaa lennokkejaan Tampereella ja aloittaa pilotit keväällä Helsingissä. Dronet eivät kuitenkaan saa häiritä lentoliikennettä eivätkä ihmisiä, joten niiden lentoreittien suunnittelu ja valvonta on erityisen tärkeää.
Dronet voivat mennä paikkoihin, joihin ihmiset eivät pääse ja nähdä asioita, joita ihmiset eivät näe. Ne eivät juutu ruuhkiin ja ovat nopeampia kuin autot ja helikopterit. Drone-kuljetusten avulla saavutetaan nopeammat toimitusajat, alhaisemmat päästöt ja edullisemmat jakelukustannukset. Miltä kuulostaa lääkintälaitteen saaminen paikalle dronen avulla, ketterä kadonneen etsintä, luonnonmullistusten tuhojen arviointi ilmasta käsin tai erilaisten tarkastusten kuten vaikkapa sähköverkon vikojen tutkiminen tehokkaasti? Etenkin kasvussa oleva verkkokauppa näkee dronet suurena mahdollisuutena.
Droneja testataan Vantaalla
Telia on 30 muun yrityksen tavoin mukana Aviapolis -hankkeessa, jossa etsitään hiljaisia, turvallisia, vähäpäästöisiä ja kustannustehokkaita liikkumisen ja kaupunkilogistiikan ratkaisuja, jotka ovat laajennettavissa myös muualle Suomeen ja kansainvälisestikin. Aviapolis toimii Liikennelabran virallisena testialueena.
Hankkeessa ovat mukana myös dronet, joita suunnitellaan hyödynnettäväksi verkkokaupasta ostettujen pakettien kuljettamiseen kuluttajille. Verkkokaupan toimijat ja logistiikkayritykset haluavat tietoa siitä, mitä kaupunkiympäristössä pitää huomioida kun niitä käytetään.
Toimiva ekosysteemi kantaa
Kun dronejen lennätys liittyy muuhun kuin kuluttajien omaan viihdekäyttöön, vaatii niiden ilmaan saaminen monen toimijan yhteistyötä, sillä huomioitavia asioita on paljon. Ensinnäkin jonkun täytyy valmistaa itse laite, joka tarvitsee niin sähkölatauspisteen kuin turvallisen laskeutumisalustankin. Lentoreitti täytyy suunnitella etukäteen käyttäen 3D-mallinnusta ja säätilan sopivuus arvioida. Lisäksi dronet on varustettu verkkoyhteydellä, jonka kautta toivottua dataa saadaan analysoitavaksi. Kun dronejen määrä kaupallisessa käytössä lisääntyy, täytyy ne jatkossa liittää omaan lennonjohtojärjestelmäänsä, joka keskustelee myös lentoasemien lennonjohdon kanssa.
”Operaattoreiden radioverkkoinfrastruktuuri tarjoaa hyvät tietoliikennepalvelut droneille lisensoiduilla taajuuksilla ja standardipohjaisilla teknologioilla. Jatkossa operaattorit voivat tarjota paikannuspalveluita mobiiliverkon avulla sekä dronejen tunnistuspalveluita SIM-teknologioihin pohjautuen. Dronet tulevat tarvitsemaan myös lennonjohtojärjestelmän sekä tietoa lentosäästä, 3D-kaupunkimallista ja ihmisjoukkojen sijainnista esimerkiksi Crowd Insights -palvelun avulla”, kertoo Telian Development Manager Tomi Sarajisto.
”5G tulee mullistamaan lähitulevaisuudessa autoilun lisäksi myös dronejen käyttömahdollisuudet. Jatkossa 5G mahdollistaa alhaisen latenssinsa ansiosta dronejen reaaliaikaisen ohjauksen, jolloin reittejä ei tarvitse suunnitella etukäteen ja törmäyksiä pelätä. Lisäksi dronejen keskinäinen kommunikaatio helpottuu automaailmasta tutuilla C-V2X teknologioilla. Tulevaisuuden visiossa dronet elävät omaa elämäänsä taivaalla 5G-verkon avulla ja meidän ihmisten elämä on taas hieman helpompaa ja ekologisempaa”, Sarajisto ennustaa innostuneesti.