Myyntikonttori pystyyn napin painalluksella, virtuaalinen vaatteiden sovituskoppi – näin digitaalisuus muuttaa maailmaa
Nopea sähköinen asiointi, virtuaalitodellisuus ja räjähtävä datakasvu, hajautettu ja ketterä palvelinkapasiteetti turvallisesti. Digitalisaatio muuttaa yritysten toimintatapoja ja tekee niiden toimintaympäristöistä ketteriä sekä joustavia.
”Ajatellaanpa vaikka yritystä, joka perustaa uuden myyntikonttorin Argentiinaan”, aloittaa Telian datakeskusliiketoimintaa vetävä Pasi Sutinen. ”Myyntikonttori tarvitsee tietoliikenneyhteydet, ja asiakas tilaa ne sähköisen palvelun kautta, esimerkiksi puhelimella. Asiakas antaa konttorin osoitteen sekä tarpeensa yhteyksille ja palvelinkapasiteetille.”
Myyntineuvottelijan yhteydenoton sijaan järjestelmä kuittaa saatavuuden asiakkaalle saman tien. Asiakkaalle toimitetaan ensiavuksi mobiililiittymä, ja kuituyhteys toimitetaan muutamaa viikkoa myöhemmin. Tämä on Sutisen mukaan minimitaso digitaalisen toimintaympäristön ketteryydelle.
Ketteryys tarkoittaa myös uudenlaisia toimintatapoja. Asiakas käyttää sovelluksia, jotka toimivat hajautetusti asiakkaan omassa pilvessä tai julkisessa pilvessä datakeskuksessa. Sovelluksia ja kapasiteettia käytetään silloin kun niitä tarvitaan – asiakkaan ei tarvitse omistaa ja hallita niitä omassa kellarissaan.
Argentiinan myyntikonttorin tietoliikenneyhteyksille tämä tarkoittaa kovaa vaatimustasoa. ”Konttorille rakennetaan virtuaalinen, yksityinen yhteys – turvallinen ’putki’ – paikalliseen pilvipalveluun, jossa asiakkaan tilaama palvelinkapasiteetti sijaitsee. Käyttäjien kotilevyt ja ryhmätyödata sijaitsevat pilvessä, eikä tietoliikenne kulje Helsingin kautta”, Sutinen kuvailee.
Käytännössä asiakas ostaa yhteydet ja tietojenkäsittelykapasiteetin kokonaisuutena. Eri osien keräilyn ja yhteensovittamisen vaivan sijaan asiakas saa kokonaisnäkymän tilaamaansa ratkaisuun. Toimitusnopeuksissa päästään aivan uudelle tasolle, ja palveluiden elinkaaren hallinta helpottuu.
Dataräjähdyksen ratkaisu: verkot ja kapasiteetti käsi kädessä
Digitalisaatio etenee muutenkin kuin Argentiinan myyntikonttoria perustavan asiakkaan tarpeiden ja odotusten piiskaamana. Tietoliikenteen määrä kasvaa räjähdysmäisesti, ja siihen vastaaminen edellyttää uudenlaista lähestymistä yhteyksien ja kapasiteetin tarjoamiseksi. Kun keskitetty palvelutuotanto ei riitä, data viedään lähemmäs asiakasta. Käytännössä datakeskusten ja nopeiden mobiiliverkkojen yhteispelillä kapasiteetti hajautetaan lähemmäs käyttäjiä.
Arkisia esimerkkejä datasyöpöistä ovat laajennetun todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden ympärille kehitettävät sovellukset. ”Kohtaamme ne tulevaisuudessa esimerkiksi sovittamalla vaatteita virtuaalisessa ympäristössä. Tai virtuaalisena tuotteiden ja palveluiden käyttökoulutuksena. Suosituiksi nousevat varmasti myös laajennettuun tai virtuaalitodellisuuteen pohjautuvat pelit ja yritysmaailmassa virtuaaliset kokoukset ja tapaamiset”, Sutinen toteaa. Kaikki esimerkit edellyttävät entistä nopeampia yhteyksiä ja valtavasti kapasiteettia datan käsittelyyn.
Telia on mukana digimurroksessa ja hakee jatkuvasti kasvua uusista, digitalisaatioon pohjautuvista liiketoimintalähdöistä. ”Haluamme koko ajan itsekin oppia digitalisaatiosta ja tehdä asioita jatkossa eri tavalla sekä parantaa digitaalista asiakaskokemusta. Investoimme verkkoon, jotta pystymme toteuttamaan visiomme uudesta digitaalisesta toimintaympäristöstä. Asiakkaalle se tarkoittaa ketterämpiä ja helpompia tapoja hallita sekä käyttää palveluita yhtenä kokonaisuutena huippunopeiden verkkojen välityksellä”, Sutinen summaa.
Telia rakentaa Helsinkiin Telia Data Centeriä, joka tarjoaa konesali- ja infrastruktuuripalveluja niin suomalaisten kuin kansainvälisten yritysten tarpeisiin. Se on valmistuessaan Suomen suurin, modernein ja energiatehokkain, kaikille yrityksille avoin datakeskus. Lue lisää datakeskuksesta ja konesaliratkaisuiden ulkoistamisesta.