Kaikki artikkelit yrityksille

Byrokratiaa vähentävä tunnistuslaki astuu voimaan

3 min
FiCom ry, lakimies Jussi Mäkinen FiCom ry, lakimies Jussi Mäkinen

Uudet tunnistuksen välityspalvelut raivaavat tietä verkkoasioinnin kukoistukselle, vähentävät turhaa työtä ja edistävät digitalisaatiota Suomessa. 

Toukokuun alussa tunnistusta koskevien sopimusten määrä vähenee Suomessa jopa kymmenillä tuhansilla. Silloin tulee voimaan uusi lainsäädäntö sähköisestä tunnistamisesta.

”Jatkossa tunnistus hoidetaan välityspalveluiden avulla. Asiakkaan vahva tunnistaminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella onnistuu siis entistä helpommin. Tunnistusvälineiden tarjoajien on tulevaisuudessa liityttävä luottamusverkostoon, jonka kautta tunnistuspalveluiden ostaminen tapahtuu”, sanoo FiCom ry:n lakimies Jussi Mäkinen.

Ennen tätä kaikkien verkossa toimivien yritysten on täytynyt sopia asiakkaiden tunnistuksesta erikseen jokaisen tunnistusvälineen tarjoajan kanssa. Työtunteja on kulunut valtavasti.

”Tällä hetkellä tunnistusta käyttäviä palveluita on tuhansia ja tunnistusvälineitä on kymmeniä. Käyttäjien tunnistaminen vanhan lainsäädännön aikana on siis edellyttänyt Suomessa varmasti kymmeniä tuhansia sopimuksia. Tietenkin myös tunnistusvälineiden käyttöönottoon on kulunut aikaa”, pohtii Mäkinen.

Turhan työkuorman vähentämiseksi tulevaisuudessa kaikki tunnistusvälineet voidaan tarjota niitä käyttäville yrityksille yhdellä sopimuksella ja yhdellä rajapinnalla.

Uudet välityspalvelut, kuten Telia Tunnistus, sisältävät kaikki tunnistusvälineet mobiilivarmenteesta pankkitunnuksiin. Verkkopalvelua tarjoavan yrityksen tarvitsee tehdä ainoastaan yksi sopimus ja yksi yhteys nettipalvelustaan Telian välityspalvelimelle.

Tarve uudelle lainsäädännölle on selvästi suuri. Valtiovarainministeriön erityisasiantuntija Olli-Pekka Rissanen kertoo Yle.fissa, että pelkästään julkisella sektorilla oli vuonna 2014 voimassa yli 1500 erilaista tunnistussopimusta eri pankkien kanssa.

Kaiken keskellä on sinun identiteettisi

Yksi uuden lainsäädännön tavoitteista on vahvistaa kansalaisen oikeutta omaan digitaaliseen identiteettiinsä. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan tällä hetkellä lakia, jonka mukaan palveluntarjoajien on hyväksyttävä oma tunnistusväline toisen palveluntarjoajan välinettä hankittaessa.

Käytännössä siis esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella voi tulevaisuudessa hankkia oman operaattorin mobiilivarmenteen.

Uudesta lainsäädännöstä hyötyvät erityisesti tavalliset ihmiset. Identiteetti ei voi olla pankin tai operaattorin omaisuutta, vaan ihmisen oma päätös. Kun tunnistusvälinettä voi vaihtaa helposti, oikeus omaan identiteettiin vahvistuu”, Jussi Mäkinen sanoo.

Kohti turvallisempaa digitalisaatiota

Tarve tunnistuspalveluille tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään, kun EU:n uuden maksupalveludirektiivin myötä ihmisten on lähtökohtaisesti todistettava henkilöllisyytensä vahvan tunnistautumisen keinoin verkossa tapahtuvan rahansiirron yhteydessä.

Direktiivi tulee todennäköisesti koskemaan myös luottokortilla tapahtuvia maksuja.

”Luottokorttitietoja on maailmalla suuria määriä yksittäisissä palveluissa. On siis olemassa riski, että tietoja ajautuu kerralla hurja määrä vääriin käsiin. Jos maksuja ei voi tulevaisuudessa tehdä pelkän kortin tietojen perusteella, rikollisten toiminta verkossa vaikeutuu”, Mäkinen pohtii.
 

Telia Tunnistus on Viestintäviraston hyväksymä vahva sähköinen tunnistusvälityspalvelu. Kun teet sopimuksen Telian kanssa, saat käyttöösi useita vahvan sähköisen tunnistamisen tunnistusvälineitä, jotka toimivat kaikissa verkkopalveluissasi. Tunnistusvälityspalvelu mahdollistaa vahvan sähköisen tunnistuksen välittämisen luotettavasti ja tietoturvallisesti. Tunnistuksessa käytettyjä tunnistusvälineitä voivat olla mobiilivarmenteet ja pankkien käyttämät verkkopankkitunnukset.

Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä Kari Lehtimäkeen.
kari.lehtimaki[at]teliacompany.com
puh. 040 3021 223

Teksti: Tomi Eklund
Kuva: Jaakko Lukumaa

Artikkelin aihealueet

Tietoturva Varmenteet ja tunnistus