Käsityönä Suomessa veistettyjen luksusveneiden ytimestä löytyy ainutlaatuista teknologiaa – data pelastaa pulaan joutuneen purjehtijan
Pohjanmaalla veistetään luksusveneitä, joiden sydämessä piilee täysin uniikkia teknologiaa. Satoja vuosia pitkä käsityöperinne yhdistettynä suomalaiseen teknologiaosaamiseen tuo Baltic Yachtsille tilauksia ympäri maailmaa. Rikkaimmista ja kuuluisimmista ostajista ei hiiskuta.
Auringonsäteet kimpoavat valtavan maston rungosta kuin peililasista. Masto makaa pitkällään Baltic Yachtsin sataman pihamaalla ja odottaa nostamista. Tänään tuuli on liian navakka.
Baltic Yachtsin talouspäällikkö Sasha Laitinen kulkee maston viertä pitkin, kohti 175-jalkaista hiilikuitupurjevenettä, jonka kruununjalokiveksi masto lähipäivinä nousee.
”Vene laskettiin vesille perjantaina. Sitä on ollut työstämässä 70 ihmistä mukaan lukien tuleva kapteeni ja miehistö. He opettelevat, miten veneen tekniikka toimii.”
Opeteltavaa riittää: ohjausjärjestelmän, mittareiden, viihde-elektroniikan ja moottoreiden lisäksi vene kätkee sisäänsä uusia teknologiaratkaisuja, joita ei muualta maailmasta löydy. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)
Ainutlaatuista suunnittelua
Laitinen pukee kenkien ylle suojat ja harppaa uutuuttaan kiiltelevän veneen kannelle. Veneellä ei saa kulkea kengät jalassa, etteivät tarkoin valitut vaaleat puupaneelit likaannu.
”Kaikki tekniikka kätketään nyt sisustuksen alle”, Laitinen kertoo ja puikkelehtii olohuoneen läpi kohti makuuhuonesiipeä.
Jokainen Baltic Yachtsilta tilattu vene on uniikki. Asiakkaan toiveet toteutetaan pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Sisustusratkaisut pysyvät asiakkaan, suunnittelijan ja rakentajan välisenä asiana, niistä ei hiiskuta muille.
”Olemme tunnettuja siitä, että meille voi esittää villejä toiveita ja me toteutamme ne”, Laitinen virnistää.
Vene, jota ohjataan kuin autoa
”Meidän valttimme on, että teemme kaiken itse. Meillä on edelläkävijän maine teknologisten ratkaisujen kehittäjänä”, Laitinen kertoo ja esittelee Baltic Yachtsin kehittämää sähköistä force feedback -ohjausjärjestelmää.
Sen avulla voidaan säätää ruorituntumaa vapaasti. Sovellettu tekniikka on käytännössä sama kuin nykyisissä autoissa.
”Järjestelmän avulla ohjaustuntumaa voi personoida eri käyttäjiä tai käyttötarpeita varten,” Laitinen kertoo.
Uniikin veneteknologian lisäksi yritys on kehittänyt ääni- ja tärinäeristyksiä sekä veneen vauhdin maksimointiin tähtääviä yhä kevyempiä materiaaleja.
Yhdessä Telian kanssa Baltic Yachts kehittää konseptia Internet of Things -ratkaisuille sekä datan hyödyntämiselle. Nyt Baltic Yachtsilla on käytössä Telian puhe- ja dataratkaisut.
”Yhteistyössä Telian kanssa korostuvat kansainvälisesti toimivat verkot ja datankulku. Huoltotiimimme ympäri maailmaa tarvitsevat dataa työnsä tueksi.”
Data pelastaa ongelmatilanteessa
Data on pulaan joutuneen purjehtijan pelastus. Jos ohjausjärjestelmään tulee vika, jokin moottorin osa ei toimi tai veneessä on esimerkiksi jotain ulkoista vikaa, Baltic Yachtsin oma huoltotiimi kutsutaan paikalle.
”Meillä on tiimi valmiina paikan päällä parin–kolmen päivän kuluessa ilmoituksesta. Sijainti voi olla Karibian tai Intian valtamerellä, saaren kupeessa tai missä vain.”
Huoltotiimi hyödyntää työssään dataa siitä, millaisia materiaaleja veneessä on käytetty ja miten sen tekniikka on rakennettu. Kaikki tieto kulkee verkkojen kautta. Ilman dataa vianmääritys on hankalampaa. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)
”Kestää hetki, että täältä löytää oikean osan, jos ei tiedä mistä etsiä”, Laitinen toteaa täyteen ahdetun konehuoneen ovella.
Veneiden huoltovastuu on miehistöllä, joten huoltotiimiä ei kutsuta paikalle pikkuvikojen takia. Tulevaisuudessa moottorin osat, ohjaimet ja muut laitteet kertovat itse, milloin ne vaativat korjausta.
”Oletan, että autoni kertoo, milloin minun pitää viedä se korjaajalle. Tulevaisuudessa asiakkaat varmasti vaativat samaa myös veneiltä.”
Tulevaisuudessa datan avulla pystytään optimoimaan järjestelmän osia paremmin asiakkaiden erityistarpeita vastaaviksi, ja miehistöä voidaan myös auttaa etänä.
Kannella tuulee yhä voimakkaasti, kun Laitinen nousee takaisin päivänvaloon veneen hytin uumenista. Hän suuntaa kohti satama-alueen reunalla kohoavaa tehdasta.
Teollista käsityötä
Sisällä tehtaassa on kosteaa ja viileää. Poran äänet sekoittuvat vasaran paukkeeseen. Ilmassa tuoksuu puu. Hallirakennukseen mahtuu kerralla kaksi yli 150-jalkaista luksusvenettä. Ilmankostuttimet pitävät olosuhteet juuri oikeina.
”Ilman suhteellinen kosteus jäljittelee Välimeren ilmastoa, jonka kaltaisessa ilmastossa veneillä purjehditaan. Rakentamisessa käytettävät komposiittimateriaalit reagoivat ilmankosteudun vaihteluun.”
Takaseinän edessä kohoaa uuden veneen runkomuotti. Lattia on täynnä valtavia palapelinpalasia muistuttavia runkomuotin osia. Ne vasaroidaan kiinni toisiinsa ennen kuin ne asetetaan paikalleen. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)
”Tämä on teollista käsityötä. Me teemme ammattitaidolla sitä, mitä parhaiten osaamme. Jatkamme vuosisatojen perinnettä.”
Rakenteilla oleva purjevene asuu hallissa ensi vuoteen asti. Ulkona satamassa laineiden yllä keinuva jahti puolestaan seilaa miehistöineen pois heinäkuussa.
”Veneet lähtevät pääväylää pitkin ja kääntyvät majakalta kansainvälisille vesille. Sen jälkeen emme niitä näe.”
Globaali toiminta vaatii maailmanlaajuista toimintavarmuutta
Haaste
Asiakkaiden toiveiden toteuttaminen vaatii uusia teknologiaratkaisuja, joita ei muualta maailmasta löydy. Ongelmatilanteissa huoltotiimi lähtee vaikka maapallon toiselle puolelle korjaamaan uniikkeja haasteita. Ongelmanratkaisu vaatii dataa, jonka avulla vika voidaan jäljittää ja selvittää.
Ratkaisu
Globaalisti toimiva Telian verkko varmistaa datan siirtymisen huoltotiimin tarpeisiin kaikkialla maailmassa. Yhdessä Telian kanssa Baltic Yachts kehittää konseptia uusien IoT-ratkaisujen kehittämiseen.