Sonera on nyt Telia.
Satakunnan ammattikorkeakoululla eli SAMKilla on vuosikymmenien mittaiset perinteet opistotasoisen liiketalouden koulutuksen tarjoajana Satakunnassa. Vuosikymmenen vaihteeseen tultaessa SAMKin opiskelijamäärät olivat kuitenkin tasaisesti vähentyneet, ja viisi vuotta sitten liiketalouden koulutushaara oli päätynyt suurten ratkaisuiden äärelle.
”Nuorisokoulutuspohjalla emme enää kyenneet toimimaan asetettujen tehokkuusvaatimusten mukaan. Sillä tiellä jatkaminen olisi tarkoittanut yksikön kuolemaa”, kertoo kertoo SAMKin koulutuksesta vastaava johtaja Timo Mattila.
SAMK lopetti nuorisokoulutuksen Huittisissa vuonna 2010, ja siirtyi aikuiskoulutukseen. Uusi linja ei kuitenkaan ratkaissut oppilaitoksen sijainnin haastetta. Aikatauluhaasteiden vuoksi opetustarjontaa siirrettiin tehottomasti iltoihin ja viikonlopulle.
”Tällä tavalla me emme saaneet ihmisiä valmiiksi. Kevääseen mennessä opiskelijat olivat suorastaan palasina. Tämän vuoksi päätimme elokuussa 2010, että haluamme sellaisen järjestelmän, joka mahdollistaa oppimisen mistä tahansa kuitenkin niin, että opettajan perinteinen rooli opetustilanteen johtajana muuttuisi mahdollisimman vähän.”
SAMK toi käyttöön HILL-oppimisalustan, joka etäteknologiaa hyödyntäen antaa mahdollisuuden lähiopetukseen ja seminaarien järjestämiseen paikasta riippumatta.
”Kun siirrytään opettajajohtoisesta luokkaopetuksesta uudenlaiseen oppimisen maailmaan, kyse on hurjasta muutoksesta opettajalle. Kaikki kohtaaminen pitää suunnitella ja rakentaa niin, että se tapahtuu verkon kautta. Ei siis viedä luokkahuonetta verkkoon, vaan oppiminen”, Mattila sanoo.
SAMKin opiskelupaikoista taistellaan
SAMKin peloton lähestymistapa on kantanut hedelmää. Suvila kertoo, että liiketalouden aikuiskoulutukseen on jo vuosien ajan tullut hakemuksia tuntuvasti yli tarjolla olevien paikkojen. Syksyn 2015 haussa Huittisten aikuisopiskelupaikkoja oli 50 ja hakijoita 340. Samalla SAMKin valmistumismäärät ovat lähteneet nousuun. Aikavälillä 2010-2014 valmistuneiden määrä nousi noin 50 prosenttia.
Etäopiskelualustan myötä myös yksittäisten kurssien opetuksen kysyntä on räjähtänyt. Vuonna 2010 avoimen ammattikorkeakoulun kautta suoritettiin 41 opintopistettä liiketalouden koulutuksessa. Lokakuuhun mennessä vuoden 2015 opintopistesaldo on yli 1500.
Digitaaliset ratkaisut monipuolistavat opetustarjontaa. Kun 2011 SAMKissa voitiin tarjota neljä luentoa illan aikana eli muutama kymmenen luentoa kuukaudessa, tänä syksynä liiketalouden luentoja tarjotaan noin 730 kuukausittain.
Vaikka opiskelu tapahtuu enimmäkseen etänä, palaute sekä oppilailta että työelämän puolelta on ollut hyvää ja positiivista.
”Kokemukset tähän asti kertovat, että uusi järjestelmä palvelee oppimista hyvin.”
Hallinnon pyörittäminen
Etäteknologian hyödyntäminen ei ole jäänyt opiskelumetodien uudistamiseen. HILLin uudet ominaisuudet mahdollistavat videopuhelut ja etätapaamiset koko oppilaskunnalle ja henkilökunnalle aluksi Huittisten kampuksella, myöhemmin muillakin kampuksilla.
”Digitaalisten järjestelmien kehittäminen on keino tehostaa sekä oppimista että ohjausta”, järjestelmäasiantuntija Jari Suvila sanoo.
Hallintohenkilökunnan kannalta digitaaliset järjestelmät vähentävät liikkumistarpeita ja tehostavat ajankäyttöä. SAMKin linja on, että kaikki käyttäjäryhmät koulutetaan uusien järjestelmien käyttöön.
”Kaikessa kehityksessä pitää muistaa se, että ratkaisun pitää olla riittävän yksinkertainen, muuten se jää käyttämättä. Tekniikan pitää toimia yhdellä napin painalluksella. Tässä olemme tehneet kumppaneiden kanssa paljon hyvää työtä.”