5G-verkko tarvitaan, jotta itseohjautuvien liikennevälineiden toimintavarmuus voidaan taata. Liikenne automatisoituu myös meillä Suomessa. Automatisointi mahdollistaa ihmisille yhtäläiset liikkumismahdollisuudet sekä entistä turvallisemman saaristoliikenteen.
Robottibussit tasa-arvoistavat liikkumista
Forum Viriumin Helsingin projektipäällikkö Ulla Tikkanen seurasi työmatkallaan Alankomaiden Helmondissa etäohjattavan auton testiajoa. Auto sijaitsi testin aikana Tukholmassa. ”Ajoneuvo oli liitetty paikalliseen 5G-verkkoon, joten sitä voitiin ohjata reaaliaikaisesti toisesta maasta käsin”, selittää Helsingin kaupungin innovaatioyhtiön FABULOS-hanketta luotsaava Tikkanen.
FABULOS-robottibussihankkeessa etsitään Euroopan laajuisesti toimivaa ja skaalautuvaa mallia automatisoidun julkisen liikenteen käyttöönotolle. Hankkeessa tuetaan yritysten tuotekehitystä ja saadaan siten innovatiivisia liikenneratkaisuja julkisen sektorin käyttöön. Hankkeen kilpailutuksen voittaneet yritykset julkistetaan loppuvuoden 2018 aikana. Yritysten kanssa aletaan kehittää ratkaisuja, joita testaan ensi vuonna laboratorio-olosuhteissa. Vuonna 2020 robottibusseja pilotoidaan jo tavallisessa kaupunkiliikenteessä.
”5G on aivan oleellinen hankkeen onnistumisen kannalta”, Tikkanen kertoo, ”robottiajoneuvojen laajamittainen käyttöönotto vaatii ehdottomasti viiveettömän ja luotettavan verkon.”
Robottibussit tulevat Tikkasen mukaan täydentämään nykyistä joukkoliikennettä: ”Matkan ensimmäinen ja viimeinen kilometri ovat tällä hetkellä haastavimmat esimerkiksi huonosti liikkuville tai lasten kanssa matkustaville. Itseohjautuvilla busseilla voidaan liikennöidä räätälöidymmin lyhyitäkin matkoja ja paikata kustannustehokkaasti liikenneverkoston aukkoja.”
Tikkasella on myös omia haaveita tulevaisuuden automatisoidun liikenteen suhteen: ”Toivon, että muutaman vuoden päästä voin taittaa mökkimatkan viimeisen osuuden juna-asemalta kaveriporukan, koiran ja lapsen kanssa robottibussilla.” Itseohjautuvilla joukkoliikennevälineillä voidaankin Tikkasen mukaan hillitä yksityisautoilun lisääntymistä ja ruuhkia sekä taata liikkumismahdollisuudet kaikille.
Mutta mikä on turvallisuuden laita?
Automatisoitua liikennettä kehitetään luonnollisesti turvallisuus edellä. ”Robottiajoneuvon paikannus ei voi perustua vain yhteen teknologiaan”, Tikkanen kertoo, ”lisäksi tiedonsiirtoverkon latenssin on oltava niin lyhyt, että ihminen pystyy ongelmatilanteessa puuttumaan ajoneuvon kulkuun reaaliaikaisesti.”
Turvallisuutta automaation kehityksessä korostaa myös Brighthouse Intelligence -teknologiayrityksen Head of Connectivity Timo Toivoniemi. Turussa toimiva yritys on erikoistunut merenkulun automatisointiin.
”Merenkulussa noin 90 prosenttia onnettomuuksista saa alkunsa inhimillisestä erheestä. Automatisoinnin avulla pienennetään siis onnettomuuden riskiä huomattavasti. Samalla on muistettava, että myös teknologia on haavoittuvaa. Jokaiselle järjestelmälle on aluksessa oltava varajärjestelmä, jotta toimintakyky säilyy myös tekniikan pettäessä”, Toivoniemi tiivistää.
Toivoniemi katsoo, että 5G parantaa alusten toimintavarmuutta: ”5G-verkko on mahdollista viipaloida yksityisiin verkkoihin, jotka voidaan priorisoida tiettyihin tarkoituksiin. Näin varmistetaan, että data riittää myös esimerkiksi satama-alueilla, joilla käyttäjiä on paljon.”
Mahdollisuus luoda yksityisiä verkkoja parantaa myös tietoturvaa. ”Itseohjautuvien kulkuvälineiden sensoreilla voidaan kerätä valtavasti dataa ihmisten liikkeistä. On pystyttävä takaamaan, ettei se joudu vääriin käsiin”, Toivoniemi painottaa.
Suomi automatisoituu ensimmäisten joukossa
Toivoniemen yritys on ollut mukana pilotoimassa automaattisia ratkaisuja muun muassa Turun saaristossa. ”Saaristo on ainutlaatuinen paikka testata automaatiota. Siellä on paljon esteitä ja runsaasti muuta liikennettä. Tällaista mahdollisuutta ei ole joka maassa”, Toivoniemi selostaa, ”saaristo-olosuhteet vaativat myös verkon infralta paljon.”
Toivoniemen mukaan asenteet liikenteen automatisaatiota kohtaan ovat Suomessa myönteiset: ”Esimerkiksi Trafi pyrkii edistämään älyliikennettä. Toki automatisoidun liikenteen säädökset ovat vielä kesken. Myös rahoitus vaikuttaa paljolti siihen, kuinka nopeasti automatisaatio tapahtuu.”
Myös Tikkanen kehuu Suomen ilmapiiriä liikenteen automatisoinnin suhteen: ”Esimerkiksi Helsingin kaupungin strategia – olla maailman toimivin älykaupunki – tukee joukkoliikenteen automatisointia.” Tikkanen muistuttaa myös, että 5G:n saralla ollaan Suomessa useaa muuta maata pidemmällä, joten myös teknologinen kehitys tukee automatisoinnin onnistumista Suomessa.
Sekä Tikkanen että Toivoniemi korostavat yhteistyön merkitystä yritysten ja julkisten tahojen kesken. ”Brighthouse Intelligence tekee tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä Turun seudun korkeakoulujen kanssa. Tämä hyödyttää sekä tutkimusta että merenkulun liiketoimintaa”, Toivoniemi kertoo. Tikkanen komppaa: ”Yritysten tietotaito on ensiarvoisen tärkeää julkisen liikenteen kehityksessä.” Kumpikin on yhtä mieltä siitä, että automatisoitu liikenne tulee vauhdilla: ”Itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muutamien vuosien sisällä arkipäivää.”
Teksti: Satu Ekman